February 6, 2003
Har funderingar på att bygga ihop min egen NAS/server för diverse bruk. Eftersom jag vill ha en liten burk så hade jag tänkt mig Fractal Design Array som stödjer mini-itx kort.
Jag vill ha 4st hårddiskar för själva lagringen med raid5 samt 1st SSD för operativet mm. Med tanke på den nya tekniken så hade jag ju föredragit att ha SATA3 diskar rakt igenom. Detta skulle då kräva 5st SATA3 på mini-itx kortet, men det finns i dagsläget inte.
Jag tog för givet att detta skulle bli möjligt med Ivy Bridge men om jag förstått det rätt kommer de nya korten heller inte ha stöd för det?
Intel Ivy Bridge: everything you need to know > Chipset and CPU Line-up at Launch - TechSpot Guides
Varför ligger Intel så långt efter? Hos AMD finns redan motsvarande ute:
Sapphire Pure Fusion Mini E350 Mini-ITX Motherboard with 5x SATA 6Gb/s
Är det jag som missuppfattat något eller måste jag nöja mig med att köra lagringen med SATA2?
February 6, 2003
Då så.. då är det bud på att satsa på:
Asus p8h67-I b3 h67 tillsammans med Intel i5 2500K. Mer prestanda än så lär jag inte ha något behov för, finns där någon vettig anledning utöver det att vänta på att Ivy Bridge produkterna släpps? Möjligen att priset dumpas lite på de äldre komponenterna?
2 Guest(s)