Minirecension: COBA Nitrox 750W|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Minirecension: COBA Nitrox 750W
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 15, 2007 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en tid haft det förbannat rörigt och trångt i mitt chassi. Hur man än vänder och vrider på det, så blir det svårt att få snygg och effektiv kabeldragning i ett Lian PC-V1000, särskilt om man råkar ha dubbla GTX-kort. Har hitintills haft en kombination av Corsairs underbara 620W-agg, och Thermalright överaskande trevliga VGA-agg. Men efter att ha gjort moderkortsbyten tre gånger på en tvåmånadersperiod, så fick jag helt enkelt nog. Något måste göras åt det hela.

Jag satte mig en kväll och surfade runt efter agg som skulle klara dubbla GTX, vilket enligt Nvidia egentligen betyder runt 750W, men i min mening egentligen borde klara sig med runt 600W. Något som för mig är betydligt viktigare är att det finns 4 PCI-E-kablar, och allra helst modulärt kablage. Och sistmen absolut inte minst, att det inte ska få kosta för mycket. Jag fick sätta budgeten på runt tusenlappen, så det blev direkt att utesluta merparten av 1000W+-aggen som finns på marknaden. Slutligen hittade jag COBA Nitrox 750W, som hade precis de saker jag nämde tidigare. Jag hittade inga vettiga recensioner av det, så det blev lite att köpa grisen i säcken. Agget finns inte i Sverige, vad jag vet, men gick att beställa från PC-Cooling i tyskland. Slutsumman hamnade på 1090kr, vilket dock är en rejäl klump pengar.

Fyra dagar senare anlände agget med Schenker. Efter att ha ringt blomsteraffären femton gånger på tre timmar, så kunde jag springa och hämta agget. Glad som en lärka, trillade jag dit, och halvsprang hem. Äntligen skulle jag få lite ordning i burken.:)
Agget levererades i en pappkartong, och direkt påmindes jag en hel del om Tagans tidiga agg. T.o.m. lukten var den samma. Jag vet inte om det här agget kommer från samma fabrik som bygger Tagans agg, men det skulle inte förvåna mig.

När man hade packat upp delarna, så fick man lite blandade känslor. Det mesta såg rätt OK ut, och precis som jag precis nämnde, så påminde en hel del om Tagans EasyConnect. Dock så kändes kvalisorten på vissa av kontakterna lite smått tveksam. Dax för att montera ihop.
Nu briserade bomben, och jag höll på att flippa ut totalt. Hur i helvete hade de tänkt sig att man skulle få ihop ett helt system, med enbart fem linor? I burken har man ju ett par mer saker än grafikkort! Fyra av kontakterna i agget går åt till PCI-E-kablarna, och då har man bara en lina kvar till SATA-kontakter och Molex. Jag slet mitt hår, och förbannade mig själv över att ha gått på en så uppenbar blåsning.....

Men hur löste det sig då, om det löste sig överhuvudtaget? Tja, jag får väl erkänna att den som hade fel var ju jag själv. Lösningen är nämligen rätt enkel, ganska smart, men kanske inte helt optimal. Men vad ska man räkna med för ett agg som kostar under tusenlappen.
Coba levererar nämligen agget med ovanligt långa kabellinor, och något jag inte har sett förut. Det följer nämligen med SATA->Molex-konverterare. Så, man pluggar i alla sina fyra PCI-E-linor, och sedan den drygt 80cm långa SATA-linan. På den finns en mindre flock (5st) SATA-kontakter och en FDD-kontakt. Sen använder man konverterarna på de ställen man behöver Molex, och vips har man lyckats klämma in HDD, DVD och moderkortets Molex på en lina. Riktigt neat liten lösning. Problemet här var väl egentligen att trots den ganska väl tilltagna längden, så räckte det inte riktigt i mitt Lian-chassi, så jag fick ta till en Molex-splitter som jag hade liggandes. Men sånt är ju ganska världsligt...

Jag har nu kört agget ett par dagar. Allt käns stabilt, och agget är faktiskt ganska tyst. Jag ska inte säga helt tyst, men klart i klass med många agg som utger sig för att vara tysta. Nitrox-agget har också möjlighet till styrning av fläktarna, vilket borde kunna göra det ännu tystare. Man kan välja melan högt, lågt och automatiskt inställt varvtal på fläktarna. Känns helt OK på auto, så det är vad jag kör. Och absolut viktigast, med det här agget får man enkelt en clean burk, utan onödiga överblivna kablar som ska stoppas undan.

Pros & Cons:

+ 4st PCI-E
+ Modulärt utan att ha stora platskrävande kontakter
+ Verkar driva en ganska häffig burk utan problem
+ Kluriga lösningar
+ Ställbara fläktar
+ Tyst
+ Billigt!!

- Tveksam kvalite på vissa kontakters gjutning
- Varför FDD-kontakt längst ut på SATA och Molex-linorna? FDD-kan man ha konverterare till vid behov.

Vad jag har förstått, så kommer det snart ut ett Nitrox 850W med två 6-pols, och två 8-pols-kontakter för 2900-killarna. Kan nog vara ett vettigt agg för dem som vill hålla sig inom en begränsad budget.

Här kommer också en liten illustration hur det blir när man har knött in agget i burken:

[Image Can Not Be Found]

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1147684
July 15, 2007 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag fick ju en lite lyxig förhandstitt på det där och jag får nog instämma i att det ser rätt snyggt ut 🙂

//Andreas

Niklas Brandin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 264
1148110
July 18, 2007 - 12:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför använder du dig av en främre fläkt i den nedre kammaren? Eftersom nätagget enkelt klarar att fixa luftflödet själv och du dessutom inte ens har några diskar där så är fläkten 100% onödig. Den ger bara en massa onödigt buller.

denstore
Member
Medlem
1148120
July 18, 2007 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Niklas Brandin wrote: Varför använder du dig av en främre fläkt i den nedre kammaren? Eftersom nätagget enkelt klarar att fixa luftflödet själv och du dessutom inte ens har några diskar där så är fläkten 100% onödig. Den ger bara en massa onödigt buller.

Den går bara på 7V, så det är inget problem. Den låter knappt någonting. Och man vet ju inte, helt plötsligt kanske man handlar en Phenom, och vips blir det här en server istället....;)

Och det är faktiskt en disk i nedre regionerna. Som du kanske ser, så skymtar det fram en Raptor precis bakom kablarna....

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1148183
July 18, 2007 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du ingen multimeter att mäta lite med? 🙂

denstore
Member
Medlem
1148185
July 18, 2007 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Har du ingen multimeter att mäta lite med? 🙂

Nix, tyvärr inte.:(

DrPepper
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 960
1148878
July 24, 2007 - 5:33 am
sp_Permalink sp_Print

Vart otroligt kär i din kylare 🙂 vad är det för modell? Thermalright?

Enda jag inte gillade med ditt chassi var ju "stock" kylarna på grafikkorten.

denstore
Member
Medlem
1148893
July 24, 2007 - 8:43 am
sp_Permalink sp_Print

DrPepper wrote: Vart otroligt kär i din kylare 🙂 vad är det för modell? Thermalright?

Enda jag inte gillade med ditt chassi var ju "stock" kylarna på grafikkorten.

Jepp det är en Thermalright Ultra Extreme. Hade deras kylare på ett av GTX-korten också ett tag, men jag fick inte plats med den när jag fick det andra GTX:et. Sen sitter det en HR-05 SLI på Nordbryggan.

nilskvist
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 29
1148900
July 24, 2007 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

Läsvärd. Bra tips. Keep it going 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 416
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL