September 2, 2002
Hej! Jag undrar om någon kan hjälpa mig med att förstå exakt vad det är för skillnad på primär- och sekundärminne och hur de används t ex om man arbetar i ett ordbehandlingsprogram. Hemskt gärna i enkla termer eftersom jag är något av en nybörjare. Tackar ödmjukast för all hjälp...
May 23, 2001
Låter som en skoluppgift =)
Primär minnet är minnet som sitter i datorn alltså det som kallar för minner nu brukar det oftast vara runt 256-512 mb i de nya datorerna. Det är de som data som ska kunna komma åt snabbt lagras eller innan du sparat ditt feta word dokument ligger det i primärminnet...
Sekundärminne är hårddiskar, disketter, cd skivor osv.... Så när du sparat ditt feta word dokument så används sekundär minne. Primär minne töms även när du stänger av datorn vilket inte sekundär minnet gör.
Vet dock inte om ditt feta word dokument laddas in i primärminnet när du öppnar det från hårddisken, disketten eller vad du nu sparat det på, jag skulle tro att det gör de men det är bara va jag tror kanske nån annan som vet?
Detta var allt jag kom på nu iaf....
April 1, 2001
hawkie wrote: Hejsan *fniss*
Välkommen till vår värld! *humma* *lerLiteLätt* 🙄
Tänkte lunarisera tråden lite *skratt* :eye: :eye:Edit: Ni hade juh redan svarat på frågan graBBar 👿
Moget att ragga på brudar i ett hårdvaru forumet hawkie 😀 Hehe
Jo, jag känner hawkie och vet vad han går för
2 Guest(s)