Minnen - hastighet och minne|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Minnen - hastighet och minne
bronie
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 12, 2007 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja!
Har några frågor angående minnena till datorn som jag ska köpa runt vinter. Ska köra Vista på datorn och den ska användas främst till spel, men även till redigeringsprogram så som photoshop och dylikt. Datorn kommer ej att klockas.

1. Vilken betydelse har mhz och vad bidrar en högre siffra till? Mhz har bl a med laddningstider att göra som jag förstår det. Har hört att det räcker bra med 800mhz till spel, men att redigeringsprogram kan kräva mer. Sen jämförde jag DDR2 och DDR3 med varann och den ända märkbara skillnaden jag märkte var just hastigheten. Vad skulle ni rekomendera att man köpte?

2. Vilken betydelse har minnet och vad bidrar en högre siffra till där? Minnet har med hur många program du kan ha uppe samtidigt etc. Har hört att det ibland inte behövs mer än 2048MB i dagens läge, men om jag ska ha det till spel ska det helst ligga runt 3072 - 4096MB.

3. Har hört att vista drar otroligt mycket av minnena (upp till 30%), stämmer det? Ska jag sattsa på höre minne eller mhz om jag kör Vista?

4. När man kollar på priser finns det dura och billiga minnen som har lika mycket mhz och minne. Är det dyra minnena främst till för att klocka och att det i sånna fall duger med billiga om detta ej ska göras?

Rätta mig gärna om jag skrivit nåt fel, så det blir rätt till nästa gång wink

Tack på förhand!

Bronne

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 42
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL