May 27, 2001
Jag har en AMD 800 med 256 Mb ram och 50 Gb hårddisk.
När jag använder Windows 2000 utnyttjas aldrig ramminnet till mer än 50% istället skapas en Swap-fil på ca ½ Gb.
Jag har försökt att minska Swap-filen men det enda som händer är att datorn blir slö som attans. Någon som har haft liknande problem och löst dem eller har något förslag på vad som kan vara värt och testa?
May 27, 2001
Undrar samma sak jag med mannen.
Jag har win2k Sp1 swe, duron [email=750@1000]750@1000[/email] och 384 mb ram, Men win2k använder bara 75% som mest. Resten då? istället har jag en swapfil på drygt 450mb,går jag under 450mb så börjar datan att gå seeegt.
Vore bra om det f-nns nott knep o fixa det här.
January 8, 2001
det är juh ganska tokbra att windows inte använder allt ditt internminne!
varför swappfilerna blir så stora kan jag inte svara på... men att hela ramminnet ej fylls up är av prestanda skäl! datorn skulle bli tokslö om 100% ram används. då datorn måste swappa så fort minsta skrivning skulle ske till minnet!
så det är enbart bra att minnet ej fylls till 100%
May 24, 2001
Win2k skapar ALDRIG en swapfil själv, och den håller inte på och ändrar storlek på den i onödan heller.
Den skapar en swapfil som är RAM storlek + 64MB stor när man installerar, dvs 320MB om man har 256MB RAM.
Den håller en bit av minnet ledigt som PaPPa sa för att kunna ladda in grejer utan att swappa, sen när programmet är laddat och klar kan den börja swappa ut delar av minnet som använts minst "i lugn och ro", det går snabbare så.
January 8, 2001
har du kollat hgur mycket minne som används...
jag menar swapfilen är juh konstant (som donan fear sa på ram+64mb) tills dess att mer minne behövs då uttökas den!
så ifall din swapfil är 400 mb innebär inte det att det används så mycket, utan bara att 400 mb är allokerat på disken för att snabba upp swapping! för det är nämligen att allokera plats som tar mest tid vid den mesta skrivningen(iaf vid mindre filer). alltså även det ett "smart move"
att windows inte använder mer minne än så kan oxå bero på att det inte behövs mer. själv har jag 512 och det behövs inte på långa vägar förrän man sparkar igång oracle server och andra diverse servar. vid normalt användande typ photoshop,office och liknande även spel så är jag sällan äver 250 mb i minnesanvändning
2 Guest(s)