Minnesproblem|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Minnesproblem
Dovresjo
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 17, 2005 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har precis köpt ett nytt system och trode allt skulle vara frid och fröjd vilket det var ett kort tag. Jag fick sen för mig att formatera och installera om windows XP SP1. Då började problemen. Det märktes endast i ett spel från början (Everquest 2, minnesanvändning 700- 1200 MB) och allt annat gick bra. Eclipse, surfa med diverse webläsare, kolla på film, ordbehandling. Men nu har problemet även uppståt ett fåtal gånger i de applikationerna.

Vad som händer, och som jag först reagerade på var att hela objekt i Everquest 2 försvann. (Objekt = OOP Objekt) Detta var störande och löstes inte trots bytta drivare till både moderkort och grafikkort. När jag sen fick felaktiga minnesanrop började jag bli orolig. Det senaste "fel-anropet" var det windows som lyckades med. Det försökte hämta data från en minnesplats som inte exicterade. Är det minnena det är fel på eller är det moderkort - minnen som är fel. Eller helt enkelt mina inställningar. (Ändrats till auto i BIOS igår). Memtest+ har körts och inga fel påträffats.

Moderkort: Asus A8N-SLI
Processor: AMD 64 X2 4400+
Grafikkort: Asus GeForce 7800 GTX TOP
Minnen: 2x 512 Corsair value PC3200 (nya), 2x 512 Corsair *.* (vet ej benämning på dem. 2 år gamla med passiv kylning) PC3200. "Minnena är placerade om lott. dvs. gammalt, nytt, gammalt, nytt, sett från sockeln" Ändrat idag 17/10 till gammalt, gammalt, nytt, nytt.

Tack för hjälpen

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
964866
October 17, 2005 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

jag skulle plocka bort några minnesstickor och provköra...
alternativt öka spänningen på minnena med ett-två "snäpp"...

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
964903
October 17, 2005 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du kör minnena i sk "dual chanel" läge ska dom helst vara likadana stickor, i ditt fall är 2 stickor 2 år äldre. Prova att inte köra dom duall chanel alt. prova bara med dom nya, om det inte löser det kolla på timings. Dina olika stickor har olika timings, se att dom matchar.

Dovresjo
Medlem
964943
October 17, 2005 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu känner jag mig som jordens idiot. Jag hittar inte vart man kan se hurvida man kör dualchannel eller inte. Jag vågar inte riktigt pilla på spänningen för minnena heller då det senaste jag överklockade var ett Riva TNT 2 kort och det var ett antal år sedan =(.

Någon som kan hjälpa mig lite med rimliga gränser för spänning samt vart jag hittar "dual channel" alternativ för mitt moderkort.

WhiplasH
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
964948
October 17, 2005 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Med CPU-Z kan du se om du kör dualchannel.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
964954
October 17, 2005 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Dovresjo wrote: Nu känner jag mig som jordens idiot. Jag hittar inte vart man kan se hurvida man kör dualchannel eller inte. Jag vågar inte riktigt pilla på spänningen för minnena heller då det senaste jag överklockade var ett Riva TNT 2 kort och det var ett antal år sedan =(.

Någon som kan hjälpa mig lite med rimliga gränser för spänning samt vart jag hittar "dual channel" alternativ för mitt moderkort.

Du kan se det enklast med litet program (CPU-Z)
Rimliga spänningar är från 2.5(default) till 2.8-3.0 med det finns minnen som ska ha även mer men då står det i speccen hur mycket saft ska dom ha. Men att höja spännigen är det sista man ska göra.

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
965014
October 17, 2005 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

regel nummer ett vid felsökning:
börja med det enklaste...

i ditt fall, plocka bort ena minnesparet...

Dovresjo
Medlem
965271
October 17, 2005 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack så hemskt mycket för hjälpen alla. Jag har nu fått tag på Corsairs tekniker och det första förslaget de har gett mig är att höja spänningen till 2.85. Men jag ska givetvis testa att ta bort ena minnesparet också. Men det känns lite som om jag kastat pengarna i sjön då.

Även ett stort tack för att ni rekomenderade cpu-z. Ett sånt program har jag letat efter länge. Inte så intesivt men ändå =)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 67
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL