December 23, 2000
Jag har ett V7700 GF2 64MB, men får bara 150 fps i fastest på Q3... I WCPUID står det så här:
Chip-set Device : Intel i815/i815e
Chip-set Revision : 02
AGP Revision : 2.0
AGP Operations : Enable
Data Transfer Rate
Supported : 1x 2x 4x
Current : 4x
Side band addressing : Enable
Greater 4GB Address : Not Supported
First Write : Not Supported
Aperture Size : 64MB
Är det något här som inte stämmer?
Inte för att det laggar, men man vill ju inte ha outnyttjad prestanda
December 23, 2000
December 23, 2000
December 20, 2000
December 20, 2000
Tjenare
Tänk på att när man kör i fastest mode på q3 är det inte grafikkortet som sätter gränsen för hur många fps man får. Det verkar som att 150 fps är vad din processor orkar mata fram och det är väl rätt ok. Det enda man kan göra för att öka fps'en är att tweaka q3's grafikmotor, eller överklocka lite till.
/P-O
December 19, 2000
Lite osäker info som jag har snubblat över är att det skulle krävas en processor på 600 MHz för att bottna ett riva tnt 1 kort, det skulle också krävas mer än en P4 1,5 GHz processor för att bottna ett Geforce 2 Ultra..
Rätta mig om jag har fel
Någon som vet mera om detta?
December 20, 2000
vad jag menade innan är att genom att tex köra q3 i fastest mode så flyttar man över "flaskhalsen" till processorn. dvs grafikkortet får så lite att göra att antalet fps i en timedemo begränsas av processorns kapacitet. tvärtom blir det när man kör på q3 i high quality 1280x1024 tex. då är det istället grafikkortet som får jobba desto mer och sätter sätter således gränsen för hur många fps man får i en timedemo.
January 8, 2001
>vad menar du med "bottna"?? det beror ju på
>vilken upplösning du kör med?
Nja, i teorin så behöver juh inte processorn göra mer arbete i 1600x1200 än i 640x480 eftersom det "enda" som behandlas av den är geometrin.. bilden (punkt för punkt) och texturer osv beräknas av grafikkortet..
...nu stämmer inte detta fullt ut förstås... men den generella idén är korrekt 🙂
/Weyland
December 30, 2000
2001-01-09 13:40, skrev Weyland:
>vad menar du med "bottna"?? det beror ju på
>vilken upplösning du kör med?Nja, i teorin så behöver juh inte processorn göra mer arbete i 1600x1200 än i 640x480 eftersom det "enda" som behandlas av den är geometrin.. bilden (punkt för punkt) och texturer osv beräknas av grafikkortet..
...nu stämmer inte detta fullt ut förstås... men den generella idén är korrekt
/Weyland
processorns arbete är inte poängen här... det jag trodde Henrik menade var faktumet att man kan nå ett läge i benchmarks där resultaten övergår från att vara cpu-beroende till grafikkortsberoende...
December 30, 2000
2001-01-09 10:45, skrev P-O:
vad jag menade innan är att genom att tex köra q3 i fastest mode så flyttar man över "flaskhalsen" till processorn. dvs grafikkortet får så lite att göra att antalet fps i en timedemo begränsas av processorns kapacitet. tvärtom blir det när man kör på q3 i high quality 1280x1024 tex. då är det istället grafikkortet som får jobba desto mer och sätter sätter således gränsen för hur många fps man får i en timedemo.
helt riktigt.. jag var bara ute efter en specifik upplösning där hela det här resonemanget ägde rum...
December 20, 2000
January 8, 2001
2001-01-16 04:12, skrev Daniel:
Låter väldigt mysko NiklasKör du Pointrelease 1.17 och timedemo 1?
Omöjligt.......
Nee, kör den allra nyaste.. 1,27h ?? typ 4 dagar gammal version, och ett av dom demosarna som följde med till "Team Arena".
Testade att göra ett eget demo som såg ut lite som demo001 i 1.17 fast ännu mindre action.. det blev bara ca 70 där oxo..
1 Guest(s)