Mitt nätaggregat piper, eller?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Mitt nätaggregat piper, eller?
Segbarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 332
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 2, 2006 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

Jag noterade ett mycket lågt, men högfrekvent, pipande ljud i min dator så jag testade att köra fingret i en fläkt åt gången för att hitta orsaken.
Rutinerad som jag är så stoppade jag grafikkortsfläkten först och då slutade det pipa.
Jag hade då ett Leadtek Winfast Geforce 6800 LE med originalkylning.
Jag trodde att det var så enkelt att jag behövde dammsuga fläkten eller bara ge den en slap men det gjorde ingen skillnad.
Jag kom på den ljusa idéen att köpa en Arctic Cooling 5 för den ser så ball ut. 😎
Det blev 6-7 grader kallare (tummen upp för det btw) men det piper fortfarande.

Min teori är att eftersom grafikkortet får bonus-ström från en sån 4-pin-kontakt via nätaggregatet så är det där det låter.
När jag stoppar fläkten med fingrarna så slutar pipet en halv sekund efter den stannat.
När jag sedan lättar på fingret piper den innan den ens hunnit snurra igång.
Det känns som pipet kommer kommer där uppifrån när jag lyssnar ordentligt.

Min fråga är: vafan är det som låter?

PSU: Antec SP-350P with pfc, SMARTPOWER (omfg)

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1065182
August 2, 2006 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade ett Antec Truepower 550W med exakt samma pip. Det kom och gick ibland dock. Blev till slut förbannad och köpte ett Cooltek 600W istället.
The pip has now left the building. laugh
Iofs så var jag ändå intresserad av ett modulärt agg (har ett P180 chassi) så pipet var inte enda orsaken till bytet. Det verkar som om Antec har lite problem med detta, även om jag läst att en del andra nätagg också har detta problem (förmodligen så kallad "coil whining").
Coil whining=induktionsrulle, trådspiral, spole som vibrerar och skapar detta högfrekventa missljud

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1065192
August 2, 2006 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

mmm, det kan ju vara de där spolarna som finns i nätagget som piper när belastningen blir på ett speciellt sätt... det är därför som inte ens nätagg utan fläkt alls är HELT tysta...

Vad göra? nytt nättagg? Flytta runt strömförsörjningen till andra "faser"? ost i öronen? Utföra en voodoo-cermoni och skvätta rikligt med höns-blod över hela mackapären?

Segbarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
1065204
August 2, 2006 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för svaren.
Jag vill verkligen göra något åt oljudet.
Kan jag vara säker på att det är nätagget som låter och inte moderkortet?

Common MB Problems for Silencers

Coil whining should be added to the list. Not sure if capacitors can also make noises. My last 2 MBs have made noises, so I think it's a common issue, but very overlooked.

http://forums.silentpcreview.c.....hp?t=29036

Jag är väldigt villig att bli av med oväsendet men innan jag skäller ut någon på Antec vill jag veta att det är deras fel wink
Fråga: Hur funkar 4-pin-kontakten på grafikort? Ger den ström åt bara fläkten eller?
Kan ett sätt att felsöka vara att ställa två datorer bredvid varandra och stoppa en 4-pin från dator2 i mitt grafikkort? Så slipper jag ta loss något nånstans.

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1065270
August 2, 2006 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst, även moderkortets spolar kan vara problemet. För mig var det emellertid Nätagget eftersom ljudet försvunnit efter det. Försök lyssna exakt var det kommer ifrån (jag hörde att det kom från mitt agg). Med MK är det lättare att kolla genom att ex hålla fingret på spolaren/arna och se om ljudet försvinner.
4-pins kontakten (molex) ger extra ström till själva grafikkort (alltså inte bara fläkten) när PCI-E/AGP porten inte klarar av att ge tillräckligt med ström (PCI-E ger exxempelvis max 75W, något som många kort överstiger).
Testa med annat nätagg om du har det.

Segbarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
1065337
August 2, 2006 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

stege99 wrote: Testa med annat nätagg om du har det.

Kan jag stoppa in en annan dators molex i grafikkortet bara? Så slipper jag skruva loss något.

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1065368
August 3, 2006 - 5:00 am
sp_Permalink sp_Print

Om du bara vill testa systemet utan grafikkort så sätt inte i molex kontakten på det, kortet bör känna att det inte för tillräckligt med ström och inte gå igång alls. Visst kan du annars göra som du tänkt dig och bara låta ena nätagget driva graffet och det andra (pipande agget) driva resten av ditt system.
Själv hade jag kanske plockat bort graffet helt och kollat om det är det som får nätagget att börja pipa. Sedan är det ju frågan om man blir mycket gladare om det är det som är felet/problemet, vem vill köra utan grafikkort bara för att bli av med oljudet.
Mitt råd är att du verkligen lyssnar så att det är nätagget som låter (klart troligast) och om du har garanti kvar så kontakta Antec och få det utbytt.
Har garantin gått ut så kolla efter ett nytt agg. 350W börjar bli i underkant (beror förstås på vad som är i burken). För runt en 1000-lapp för du ett kraftigt kvalitetsagg (=framtidsäkert).

Segbarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
1065551
August 3, 2006 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var nätaggregatet som lät.
Jag testade att stoppa in en molexkontakt från andra datorn men det pep fortfarande.
När jag bytte hela nätagget rakt av så försvann det.
Det måste betyda att fläkten får sin ström från bussen och att nätagget reagerar på att grafikkortsfläkten drar igång och, som ni sa, nån spole får extra tuppjuck däruppe.

Antec kan ju suga på den här om de nekar mig ett nytt PSU:
"...features Antec's unique dual fan hybrid design for virtually silent operation." 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 293
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL