June 22, 2002
June 26, 2002
ja precis..Den hittar bara halva 128.an. Eller så hittar den inte 64.an när 128.an är i..*förvirrad*
Men jag lånade en gång ett sdram 128 pc100 från en polare..Och det funkade! Kan det vara så att min dator inte klarar pc133? Vad kan jag göra åt det? Typ uppgradera drivrutinerna till moderkortet kanske?! HJÄLP
June 22, 2002
"ja precis..Den hittar bara halva 128.an. Eller så hittar den inte 64.an när 128.an är i..*förvirrad* "
Det var därför jag frågade! Sätt in enbart 128an, blir det 128 då är det 64an som inte fungerar tillsammans, blir det 64 då hittar bara datorn halva 128an...
"Men jag lånade en gång ett sdram 128 pc100 från en polare..Och det funkade! Kan det vara så att min dator inte klarar pc133?"
Det är kanske möjligt, men PC133 ska vara bakåtkompatibelt och det är ju en hastighet, det här tycker jag låter mer sannolikt: det finns enkel- och dubbelsidig ram (känns lätt igen på att det sitter chip på bara ena eller båda sidorna av minnesmodulen). Varje SDRAM-plats räknas som två "banker", en enkelsidig modul använder första banken och lämnar den andra tom, medan en dubbelsidig modul "fyller" båda med lika mycket minne. Jag är inge bra på å förklara det här, och jag kan ha fel, men slutsatsen är i alla fall att moderkortet kanske bara klarar max 64 mb ram i varje "bank", och den gamla ramen du tidigare lånade var dubbelsidig (64mb i båda bankerna), medan din nya modul är enkelsidig (128 mb i en bank och en tom bank). Gör jag mig förstådd?
"Typ uppgradera drivrutinerna till moderkortet kanske?!"
hjälper icke, ram:en sköter biosen om helt ensam.
Men kolla bios-inställningar i alla fall, gör gamla tricket som egentligen är mkt dåligt men prova att ändra alla inställningar (enable -> disable osv) i biosen som skulle kunna röra ram (leta efter orden dimm, sdram, ram, bank). Funkar det inte efter det kan du utesluta bios-inställningarna och ställa tillbaka dom. Får du 192 mb nu kan du glatt återställa en inställning åt gången tills alla utom den felande inställningen är återställda.
Du kan prova att uppdatera biosen också men det hjälper troligen inte.
Mycke blev det, hoppas nånting hjälpte dig...
[ Detta Inlägg ändrades av: KungMidas den 2002-07-14 01:32 ]
1 Guest(s)