October 26, 2004
Hej nu när man har samlat på sig femtielva diskar genom åren så får man ju mängder med partioner och jag skulle vilja ha samtliga som 1partion och skulle då vilja köra en stor mjukvaru jbod på samtliga diskar för att på så sätt minska ner den enorma tid jag idag får lägga på att vara "dataadministrartör".. det stora kravet jag har är att man allt eftersom skall kunna lägga till flera diskar samt skall slippa en massa merjobb om någon disk krashar.. att man blir av med datan som låg just på den disken som krashade kan jag leva med för jag har ändå backup på allt viktigt på annat håll
diskarna som sitter i burken är följande
pata
1*80gb
1*160gb
6*200gb
4*250gb
sata
1*250gb
1*300gb
7*500gb
1*750gb
4*1tb
kontrollersena som diskarna sitter på är
pata:highpoint rocket raid 454
sata: adaptec 21610SA
övrig hårdvara är
1700+, 1gb ram
datorn kommer att ha all sin disk mountad i en windows server 2008 burk samt att den även kommer ha en ftp server på sig som körs konstant
alternativen som jag själv kan komma på är iaf följande
1: windows server 2003 med dynamsika diskar till en stor spanned partion
2: windows home server (dock känns det ovärt att spendera typ 1500:- på ett os när man redan har os)
3: debian med lvm och sen dela ut allt med en samba share
så vad hade ni gjort och varför i detta läget (sälja/köpa hårdvara är inget alternativ :P)
November 23, 2001
Jag hade givetvis kört på debian (eller ubuntu server) med lvm och smb. Dock skulle jag vara nog med vilka diskar som får vara med i lv:n. T.ex. 80-200gb brukar vara rätt gamla vid det här laget.
Du kanske kan skapa 2 lv? En med de mindre "osäkra" diskarna och en med dina större nya diskar.
Om en disk krashar...
11 tb är mycket att förlora p.g.a en disk.
January 12, 2007
Från wikipedia:
JBOD, Just a Bunch Of Disks ("bara en bunt diskar"), är en variant på RAID. Här slås flera diskar samman rakt av till en enhet, utan att data sprids ut jämnt fördelade. Det används oftast när man på enklast möjliga sätt vill slå ihop flera enheter till en enda, utan andra avsikter. Det kan sägas motsvara att skapa en partition som sträcker sig över flera diskar. Dock ökar risken för dataförlust något, eftersom sammanhörande data kan lagras på två eller fler diskar samtidigt och därmed att stor mängd data går förlorad då en av flera diskar krashar. Detta beror på att den statistiska risken för att EN disk av exempelvis TRE går sönder är större än risken för att en enda disk går sönder.
June 11, 2001
Det är helt sant att all data på diskarna kommer att förloras om en av diskarna går sönder, däremot så rekomenderar jag att man har en backup då varken en enskild disk eller en raid-1 skulle stå emot ett elfel eller klantfingret.
Detta eftersom elfelet garanterat skulle bränna båda diskarna och om man råkar radera en fil så kommer den att raderas på båda diskarna. Detta eftersom en raid bara skyddar mot att en hårddisk går sönder och att man snabbt kan byta disken och starta servern igen.
Däremot så kommer man ändå att behöva en riktigt backup eftersom en raid bara kan återskapa disken som gått sönder, inte skydda mot virus, klantighet eller fel som bränner ut kretskorten.
1 Guest(s)