December 9, 2009
Tjolahop.
Har satt ihop en raid5 som topic säger och har lite problem.
För det mesta har raiden fungerat bra och utökats allteftersom
men lite då och då händer det att en eller 2 diskar åker ur raiden.
Dem åker inte bara ut ur raiden utan helt ur systemet.
Kör Debian 5 mdadm med 8st 1TB WD Caviar Black.
Moderkortet är ett https://www.dustinhome.se/pd_5.....97625.aspx
Har läst runt lite men man blir inte klok på det.
Detta händer nästan enbart då det blir mycket stress på arrayen.
Startar man bara om burken så får jag massa errors under boot
och dem diskar som åkt ut syns inte även efter reboot.
Här kommer exempel.
[1018817.168089] ata4: irq_stat 0x00400040, connection status changed
[1018817.168120] ata4: limiting SATA link speed to 1.5 Gbps
[1018817.168124] ata4: hard resetting link
[1018817.948038] ata4: SATA link down (SStatus 0 SControl 310)
[1018817.948045] ata4.00: link offline, clearing class 1 to NONE
[1018817.948053] ata4: EH pending after 5 tries, giving up
[1018817.948073] ata4: EH complete
Stänger jag ner den och gör burken strömlös några sekunder och startar om fungerar allt som vanligt. Alla diskar dyker upp och jag kan readda dem in i raiden igen.
Någon som har vettiga förslag på hur man kan leta reda på vad som kan vara fel?
December 9, 2009
Sebbe wrote: Du sa att du har utökat raiden då och då, förmodligen är det där problemet liger och skapar någon form av problem med överlappning eller dubbla länkar av något slag. Förmodligen skulle en återskapning av hela arrayen från början vara en lösning.
Vet inte om det har så mycket med raiden att göra eftersom som sagt disken inte dyker upp i systemet alls efter reboot.
Innan raiden börjat slås ihop alltså.
June 11, 2001
Du har 8 diskar säger du, men 6 sata-portar, hur har du 2 diskar till är det via extra kontrollerkort eller pata-diskar?, och isf är ata4 en pata-disk?
Är det alltid samma diskar som hoppar ur systemet? kolla isf om det är tillräcklig ampere på 12v och 5v samt att byta plats på diskarna för att se om det är disken eller porten som orsakar felet.
December 9, 2009
Sebbe wrote: Du har 8 diskar säger du, men 6 sata-portar, hur har du 2 diskar till är det via extra kontrollerkort eller pata-diskar?, och isf är ata4 en pata-disk?
Är det alltid samma diskar som hoppar ur systemet? kolla isf om det är tillräcklig ampere på 12v och 5v samt att byta plats på diskarna för att se om det är disken eller porten som orsakar felet.
Moderkortet har 6 sata portar korrekt men jag har ett kontrollerkort också för resterande diskar.
Har 2st WD RE3 på moderkortet i port 1 och 2. Raid1 kör jag på dem och det funkar klockrent. Har inte haft nåt strul.
Resterande 4 portar har jag 4 WD och 4 likadana på kontrollerkortet.
Diskarna på kontrollerkortet har aldrig strulat.
Det är endast sdc och sdd som hoppat ur.
En första gången hoppade både sdc och sdd ur och andra gången var det bara sdc.
Har inga verktyg alls för att kolla strömmen.
Misstänker nätdelen själv lite men vet inte hur jag ska kolla.
Tänkte köpa in ett nytt nätdel iom att jag snart ska byta låda.
Kanske bästa att vänta till dess och se hur det går med nytt innan vidare koll...
March 14, 2001
Startströmmen är ganska hög för hårddiskar, inte så hög som vissa tror, men strömmen ditt nätagg levererar ska klara av det. Däremot är det inte så mycket över till övriga datorn om har du en rätt strömslukande dator, så då kan det nog vara det som ställer till problem ändå.
Vad är det för övriga datorkomponenter?
December 9, 2009
Snorch wrote: Startströmmen är ganska hög för hårddiskar, inte så hög som vissa tror, men strömmen ditt nätagg levererar ska klara av det. Däremot är det inte så mycket över till övriga datorn om har du en rätt strömslukande dator, så då kan det nog vara det som ställer till problem ändå.
Vad är det för övriga datorkomponenter?
Detta e hela listan på komponenter:
ASUS P5QL PRO P43 775 ATX
INTEL CORE 2 DUO E4600 2.4GHZ 2MB 800MHZ S-775
HYPERX DIMM DDR2 2GB 1066MHZ PC8500 CL5 (2X1GB) SLI-READY
2st WESTERN DIGITAL RE3 250GB SATA2 7200RPM 16MB
8st WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 1TB 7200RPM SATA/300 32MB
Geforce 9400 GT PCI-E 512MB
Intel Pro GT Gbit Nätverkskort
och slutligen ett billigt lycom 4 portars sata1 kort
Jag har dock ingen aning om hur man räknar ut ström som behövs osv.
Skulle iaf kunna kolla vad den drar under uppstart har en mätare i väggen.
Alla diskar e nykontrollerade med WD Diagnostics. 0 errors.
June 11, 2001
Jag skulle rekommendera att du byter till ett nätagg där du har flera 12v linor och kan lägga tex grafikkort och hårddiskar dedikerat på separata kanaler. Corsair 850-1000w t.ex. Det lönar sig i längden. Dessutom så tar ett sådán nätagg inte med sig andra komponenter när det går sönder utan enbart den kanal som smäller. Det gör att betydligt fler eller tom alla komponenter i datorn kan överleva när nätagget går sönder.
March 14, 2001
Det finns absolut ingen anledning att använda ett 850-1000W nätagg till den datorn. Köp ett av kvalité med 4-600W, det kommer räcka och bli över och minst lika bra om inte bättre än 1kW nätagg.
Vad har du för nätagg nu?
Var det någon billig clasohlson mätare du använde när du mätte upp förbrukningen?
December 9, 2009
Snorch wrote: Det finns absolut ingen anledning att använda ett 850-1000W nätagg till den datorn. Köp ett av kvalité med 4-600W, det kommer räcka och bli över och minst lika bra om inte bättre än 1kW nätagg.
Vad har du för nätagg nu?
Var det någon billig clasohlson mätare du använde när du mätte upp förbrukningen?
Låter vettigt.
Denna konfiguration skall snart flyttas till ett Lian Li 343 låda.
Då kommer flera hårddiskar åka in i slutändan.
Kanske ett på 600Watt skulle klara av 20~ hårddiskar.
Har du några bra rekomendationer skriv gärna jag är inte
så bra på nätdelar. Har bara använt standard som kommer med lådorna.
mvh Antonio
March 14, 2001
Seasonic, Corsair m.m., kolla lite i Nätdels-kategorin här på forumet.
Jo nog ska det fungera, skulle garanterat fungera om du har kontrollerkort som klarar av att starta diskar i intervaller, så inte alla startar samtidigt. Kallas lite olika beroende på tillverkare, "staggered spin up" m.m.
June 11, 2001
cabraja wrote: Låter vettigt.
Denna konfiguration skall snart flyttas till ett Lian Li 343 låda.
Då kommer flera hårddiskar åka in i slutändan.
Kanske ett på 600Watt skulle klara av 20~ hårddiskar.
Har du några bra rekomendationer skriv gärna jag är inte
så bra på nätdelar. Har bara använt standard som kommer med lådorna.mvh Antonio
20 hårddiskar skulle inte tro det. enbart hårddiskar då, en hårddisk drar ungefär 15-20w idle och 50w under boost vid uppstart. 20 hårddiskar kräver alltså 50w*20=1000w vid start. Visserliger handlar det bara om några 5 fjuttiga sekunder men ändå. Mitt system drar 450w vid uppstart men 220w när det körs, när jag körde folding@home så drog jag 800w.
March 14, 2001
Haha.. ja och vi vet ju hur bra dina elkunskaper är...
En disk som inte är flera år gammal dra inte några 50W i startup, möjligen 25W.
En disk drar inte heller några 15-20W idle utan runt 5-10W och load ~10W.
Startströmmen är inte heller några fem sekunder, snarare uppåt en sekund. Det är inte hela spinupp tiden som drar mycket ström, det är startögonblicket.
Med dina "uppgifter" skulle skulle det inte fungera för honom nu heller, han har tio diskar som enligt dig skulle dra 500W vid start och 150-200W i idle...
Western Digital Caviar Black drar 8.5W idle och ~11W load enligt många mätningar, 7.8 / 8.4 enligt tillverkaren.
Med intervallstartning av diskar är det inte några problem med 20 diskar och 600W.
December 9, 2009
Snorch wrote: Haha.. ja och vi vet ju hur bra dina elkunskaper är...
En disk drar inte heller några 15-20W idle utan runt 5-10W och load ~10W.Startströmmen är inte heller några fem sekunder, snarare uppåt en sekund. Det är inte hela spinupp tiden som drar mycket ström, det är startögonblicket.
Med dina "uppgifter" skulle skulle det inte fungera för honom nu heller, han har tio diskar som enligt dig skulle dra 500W vid start och 150-200W i idle...
Western Digital Caviar Black drar 8.5W idle och ~11W load enligt många mätningar, 7.8 / 8.4 enligt tillverkaren.
Med intervallstartning av diskar är det inte några problem med 20 diskar och 600W.
Ännu en gång rätt.
WD Black 1TB drar 8.4watt i drift och i vila ja det e inte viktigt dem går aldrig i vila.
Ska kika på forumet lite angående strömkällan.
Lådan har ju plats för 2st ifall en 600 inte skulle räcka.
Tack för hjälpen
March 14, 2001
Info från WD:
Ett äldre dokument, men redan då angavs max 1.3A:
http://www.wdc.com/en/library/.....001027.pdf sid 19
Nyare version av WDs diskar, peak på 1.77A:
http://www.wdc.com/wdproducts/.....701276.pdf sid 2-3
June 11, 2001
Snorch wrote: Haha.. ja och vi vet ju hur bra dina elkunskaper är...
En disk drar inte heller några 15-20W idle utan runt 5-10W och load ~10W.Startströmmen är inte heller några fem sekunder, snarare uppåt en sekund. Det är inte hela spinupp tiden som drar mycket ström, det är startögonblicket.
Ok, då skulle alltså min 6 hårddiskar jag kör för tillfället dra 48 w vid normal användning, vi säger 100w i värsta fall för att kräma på ordentligt, då skulle alltså min processor och grafikkort(och lite krimskrams till) tillsammans dra ungefär 750-800w??? när jag kör folding@hone, borde inte grafikkortet börja brinna då? mätaren visar 850w, och det är inte claes ohlsson utan elbolagets.
1 Guest(s)