August 7, 2001
det är bara att söka på vad delarna heter pc817 och så mje340(en transistor som är bättre än den som jag skrev i bilden) i bios så är det vad bios sätter porten till, mitt bios sätter lptporten till 0xFF asså alla fläktar på fullt ös, men hur ofta står datorn i bios?
September 15, 2001
Du sa nått om en som kunde styra 4 fläktar?? Jag har inte 4 parralelportar.. hur gör man för att kunna styra 4 fläktar då??
Och sen det dära med att både 12v å 5v hade samma jord. Hur gör man då då?? tar man bara en svart sladd från 4-pin kontakten och kör som jord eller?
1*20GB + 1*4GB = 24GB(+2GB som inte används)
Cd/r/rw 24/4/2
Sdram 512mb P133
[ Detta Inlägg ändrades av: Spket den 2002-01-30 19:48 ]
August 7, 2001
On 2002-01-30 19:43, Spket wrote:
Du sa nått om en som kunde styra 4 fläktar?? Jag har inte 4 parralelportar.. hur gör man för att kunna styra 4 fläktar då??
på en parallellport så styr man fyra fläktar med denna kretsen! så har man 2 parallellportar så kan du styra 8 fläktar smidigt va? 😛
August 7, 2001
On 2002-01-30 19:50, Spket wrote:
vart kopplar man in dom fläktarna då? Och sen skrev jag till en fråga över... men kan ta den igen...
Tar man bara en svart kabel från 4-pin kontakten å kör som jord för både 12v å 5v??
fläktarna kopplar man in där det är ett m i kretsen. om du skall köpa av mig så kommer det att vara uppmärkt på alla anslutningskabar 🙂 japp, det är bara att ta en av dom svarta som jord!
June 3, 2001
Varför bygga när det finns ett program som du kan justera fläktarnas rpm med?? http://www.almico.com/speedfan.php
funkar klockrent
August 7, 2001
On 2002-02-02 11:04, Kojak wrote:
Varför bygga när det finns ett program som du kan justera fläktarnas rpm med?? http://www.almico.com/speedfan.phpfunkar klockrent
om man vill styra fler fläktar än dom som sitter kopplade till moderkortet. dessutom så kan man styra annat än fläktar med kretsen. å så får man massa snygga LED's i fronten som indikerar hastighet!
August 7, 2001
On 2002-02-03 11:55, Bleedin Radar wrote:
Skulle du ha 400 spänn sa du?
Hmm.. nästan värt det... Jag tror jag tar en. Får jag med stöd för fyra fläktar och led's som indikerar hastigheten? Eller har jag missförstått?Jag köper en... Kan ju ta det där med betalning privat.
det är korrekt uppfattat. för fyra fläktar med 8 leds, 2 till varje fläkt
August 7, 2001
On 2002-02-03 17:12, L@dan wrote:
Grym idé!Jag ska nog bygga en själv..
Hur går det med programet? Kommer du att lägga ut en länk till det i forumet?Slutliden, Vad använde du för dioder?(inte lysdioder utan de andra)
än så länge så har jag inte gjort något riktigt program, kommer att göra det efter hype, eftersom att jag är upptagen med att koda demo nu. som dioder så kan du använda vilka du vill bara dom klarar av strömmen/spänningen som din fläkt behöver.
August 7, 2001
jag har suttit å räknat igenom å funderat lite på fc'n. jag har kommit fram till att det nog blir lite dyrare än jag hade trott. inte bara på att jag hade räknat fel på komponenternas pris, utan även att många fläktar inte går på 5 volt så att om jag nu skall sälja så vill man nog ha 7v, så att man kan använda till alla fläktar. mjukvaran som jag kommer att göra kommer innehålla funktioner så att man kan reglera hastigheten steglöst, med hjälp av att man timar det hela. dessutom så kommer jag att lägga det hela fint i en liten låda som man kan montera vart man vill i burken. Prislappen kommer nog att landa på c:a 600 kronor. vilket jag tycker är ganska acceptabelt med tanke på att en vanlig manuell fc med samma funktioner kostar typ 750 att köpa.
September 19, 2001
August 7, 2001
nja, en guide kan jag nog inte tänka mig att göra, eftersom att det är jobbigt å tråkigt. å jag tycker att min fina bild beskriver tingesten tillräckligt bra 🙂 om man inte förstår så kan man ju alltid ta å införskaffa lite kunskaper i elektronik i någon sorts bok som man lånar på biblioteket. så får man lite kunskaper i ämnet oxå och förstår hur det hela fungerar. men ett program kan jag absolut tänka mig att lägga upp! dock inte denna veckan eftersom att jag håller på å jobbar för fullt på ett demo till hype, så något program som funkar med win2k finnes inte ännu. men inte nu till helgen, inte nästa helg, men helgen efter det så kommer jag att göra ett program! eller i veckan som föregår helgen. kanske rent av på hype om man får lite tid över innan någon deadline! lycka till med bygget!
August 7, 2001
On 2002-02-06 16:59, Re@cT wrote:
Najs,, chyst att ni lägger upp kopplingschemat, Lätt att man sätter sig vid lödpennan och boffar lite tengas nu på än gång! 😀
det är skönt att höra att du inte är nån sorts bögjävel som använder parfymerat lödtenn! utan rent tenn med en skvältt flussmedel i! som riktiga män! 🙂
4 Guest(s)