Mobo 6 channel audio vs. Soundblaster Live Player 5.1|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Mobo 6 channel audio vs. Soundblaster Live Player 5.1
snat
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 19
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 29, 2002 - 5:18 am
sp_Permalink sp_Print

Sitter och funderar över om jag verkligen behöver köpa mig ett ljudkort, tänkte mig ett Soundblaster Live Player 5.1, när jag köper ett moderkort med Realtek ALC650 6-channel full-duplex integrated sound (finns bl.a. på Epox 8K5A2+). 😕

Är det någon som vet hur ljudkvaliteten skiljer sig åt mellan ovan nämnda ljudkort och ovan nämnda integrerade ljud på moderkortet?

Vad är fördelarna resp. nackdelarna med att välja det ena framför det andra?

Ligger det någon sanning i att moderkortets integrerade ljud kan sluta fungera om man ger sig på lite luftkyld överklockning? 👿

/Snat

d.lundgren
Medlem
Forum Posts: 40
196620
August 29, 2002 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

snat wrote: Sitter och funderar över om jag verkligen behöver köpa mig ett ljudkort, tänkte mig ett Soundblaster Live Player 5.1, när jag köper ett moderkort med Realtek ALC650 6-channel full-duplex integrated sound (finns bl.a. på Epox 8K5A2+). 😕

Är det någon som vet hur ljudkvaliteten skiljer sig åt mellan ovan nämnda ljudkort och ovan nämnda integrerade ljud på moderkortet?

Ligger det någon sanning i att moderkortets integrerade ljud kan sluta fungera om man ger sig på lite luftkyld överklockning? 👿

/Snat

Visst Realtek ALC650 6-channel full-duplex integrated sound fungerar nog väldigt bra men ett integrerat ljudkort kan aldrig vara bättre än ett vanligt PCI ljudkort. Så om man vill sattsa på bra ljud till datorn så skulle jag ha väljt ett PCI Soundblaster Live Player 5.1 kort.

Tomasgson
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
196632
August 29, 2002 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Och det var precis vad jag gjorde igår.
Tur att jag inte köpte mitt ljudkort förgäves
🙂

snat
Medlem
196639
August 29, 2002 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

"ett integrerat ljudkort kan aldrig vara bättre än ett vanligt PCI ljudkort. " Varför?

Är det någon som vet hur ljudkvaliteten skiljer sig åt mellan orginalinläggets nämnda ljudkort och orginalinläggets nämnda integrerade ljud på moderkortet?

Ligger det någon sanning i att moderkortets integrerade ljud kan sluta fungera om man ger sig på lite luftkyld överklockning?

mikael_st
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1067
196649
August 29, 2002 - 2:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror att på Anandtech så tyckte dem det inte alls var nödvändigt att köpa extra ljudkort om man hade det som du snackar om på moderkortet.

d.lundgren
Medlem
Forum Posts: 40
196791
August 29, 2002 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart att det kan vara bättre men inte på dom moderkorten som finns idag. Sen sa jag inte häller att dagens integrerade ljud kort är dåliga på något sätt. Om jag själv skulle köpa nytt moderkort så skulle jag ta ett med integrerat ljud för att jag har ingen användning för ett Soundblaster Live Player 5.1 kort för har man bara 2 datorhögtalare eller ett par hörlurar så står man bara å kastar pengar i sjön om man köper ett Soundblaster Live Player 5.1.
Jag tänkte mer på om man har typ ett hemma bio paket med med typ 6 högtalare 1 center och 2 baser så kommer man att få ut mer kräm ur ett så kallat "riktigt" ljudkort.

snat
Medlem
196844
August 30, 2002 - 4:34 am
sp_Permalink sp_Print

mikael_st wrote: Jag tror att på Anandtech så tyckte dem det inte alls var nödvändigt att köpa extra ljudkort om man hade det som du snackar om på moderkortet.

Tack för tipset! Har du någon artikel/recension på anandtech.com att hänvisa till?

snat
Medlem
198543
September 4, 2002 - 9:32 am
sp_Permalink sp_Print

snat wrote: [quote=mikael_st]Jag tror att på Anandtech så tyckte dem det inte alls var nödvändigt att köpa extra ljudkort om man hade det som du snackar om på moderkortet.

Tack för tipset! Har du någon artikel/recension på anandtech.com att hänvisa till?

Fick ett tips på en recension som inte besvarar det jag är ute efter men jämför integrerat ljud mellan olika moderkort. 😀

För de som är intresserade, se
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1636&p=1

Om någon annan har några integrerat-ljud-recensioner är jag tacksam för tips! 😮

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 110
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL