November 27, 2002
Hej!
Letar efter ett moderkort till en kompis. Han ska köpa en Intel core 2 duo processor e4300 och vi har läst att ett sådan klockar ganska bra med orginal kylare etc. Men man bör ha ett moderkort som kan låsa minneshastigheterna (1:1). Om inte annat för att göra det så simpelt som möjligt för oss n00bs. Så min fråga. Vilka moderkort stödjer detta? något speciellt chipset? Vilket är billigast, vilket är bäst?
/
November 27, 2002
Okej. Det finns inget billigare alternativ? Han vill inte att moderkortet ska kosta lika mycket som processorn, han vill ha en budget variant, som man ändå kan klocka lätt (lätt som i att klocka multipeln (helst) ganska lite).
Är stödet för ovanstpende chipset definierat eller av tillverkaren? Stödjer isf hela 965 chipset serien detta?
June 11, 2001
Kan direkt säga att man får vad man betalar för. Eftersom överklockning är lite mer än att bara höja en multipel för processorn, vilket 99% av alla moderkort stödjer så är det nog så att det är dom kort som är gjorda för överklockare som kan göra det enkelt för dig och dom kostar tyvärr lite till.
För det moderkort jag har ställer jag bara in om jag vil göra det själv, eller om jag vill använda en konstant procent eller om systemet själv skall överklocka beroende på systemets belastning eller om det bara står och drar stöm och då skall underklocka till 5% av normaleffekt, vilket sparar mycket ström. Men enkelheten gör att det kostar ca 2000:-
Nu fanns det även massor av annat till mitt moderkort och eftersom överklockníng inte är det som jag jagar mest så är det många faktorer som avgör, men helt klart är att moderkort med många finesser även därför är lättare att överklocka utan att var proffs.
November 27, 2002
Okej. I see.
Får jag ställa en fråga. Vi vill klocka processorn, men använda dåliga minnen som troligtvs inte vill gå upp i högre hastigheter, då måste ju deras fsb på nått sätt låsas. Är det då multipeln man ska pilla på, eller ändrar man då fsb, men ställer in att minnena ska köras på en specifik hastighet oavsett. Och är isf Gigabyte 965 DS3 Det billigaste som går att få? Lull lull som energispars nerklockningar, eller att det är super enkelt är inte en nödvändighet, så länge det går att göra lixom.
/
1 Guest(s)