May 23, 2006
denstore wrote: [quote=mrbister]
Jo, jag har kollat runt på bl.a. rocketraid's kort, men med tanke på vad dessa kostar så tyckte jag att det var lika bra att byta moderkort+propp eftersom jag har en P4-1700 som börjar bli lite trött. Steg två blir nog en kontrollerkort.
Jag har ett controllerkort för SATA II till salu i köp & sälj. Bara två portar, men det är ju typ det enda du kan utnyttja PCI-E x1 portarna till i alla fall....
4x bör ju duga till fler portar än 2. Eftersom jag letar efter ett moderkort med helst 8 portar så tror jag nog att jag passar på en 2-pinnars kontroller. 😉
March 11, 2003
mrbister wrote: [quote=denstore][quote=mrbister]
Jo, jag har kollat runt på bl.a. rocketraid's kort, men med tanke på vad dessa kostar så tyckte jag att det var lika bra att byta moderkort+propp eftersom jag har en P4-1700 som börjar bli lite trött. Steg två blir nog en kontrollerkort.
Jag har ett controllerkort för SATA II till salu i köp & sälj. Bara två portar, men det är ju typ det enda du kan utnyttja PCI-E x1 portarna till i alla fall....
4x bör ju duga till fler portar än 2. Eftersom jag letar efter ett moderkort med helst 8 portar så tror jag nog att jag passar på en 2-pinnars kontroller. 😉
Vad jag menar är ju att du kan leta efter ett med 6 sata ii, och köpa ett controllerkort för 2 diskar, så når du ju samma mål. Det är ändå knappt några tillbehör som finns för PCI-E, så de kommer ju troligtvis att vara tomt utrymme i annat fall...
För den delen är ju SATA II nästan totalt menlöst i dagsläget. Visst, stöd för NCQ, men sen är det ganska stopp på fördelarna. Inga diskar stöder 300 mer än momentant i alla fall.
1 Guest(s)