Moderkort med dubbel proccessor????|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Moderkort med dubbel proccessor????
HighTech
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 28, 2001 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet att det finns såna moderkort men vad vinner man med ett sånt kort, jag menar om man har två AMD 1.4 till ex. funkar de som 2.8 då eller blir det bara onödigt kastade pengar. tacksam för svar

Phat^Trance
Member
Medlem
Forum Posts: 2554
53659
August 28, 2001 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

nej dom funkar fortfarande som 1400mhz för att du skall kunna utnyttja cpu #2 så måste programet ha stöd för dual cpu.. annars så är det rätt önodigt o skaffa dual cpu nu när hastigheterna har stigit som fan....

MiSt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 351
53727
August 29, 2001 - 9:20 am
sp_Permalink sp_Print

För en del av oss finns det aldrig nog med prestanda.

Två CPUer gör som sagt inte din burk dubbelt så snabb. Lika litet som tv åbilar kör dubbelt så fort som en.

Det finns ett fåtal program som är anpassade för multiprocessorbruk, de är sk. "multi-threaded". De kan ganska effektivt belasta båda CPUerna samtidigt och blir då 50-90% snabbare. Det är mest raytracing program och liknande som har stora kvantiteter enkla operationer som kan delas upp, bearbetas parallellt och sen summeras ihop i farten. Tilläggas bör att det krävs att operativsystemet stöder dubbla processorer. Det gör i princip alla existerande moderna OS utom Win9X.

Men de absolut flesta programmen är "single-threaded" och kan bara gå på en CPU i taget. Fånigt nog brukar CPUerna slåss om vem som skall köra operationerna och ta typ varannan, så det går litet långsammare än med en singel CPU eftersom de skall kasta bollen fram och åter vilket ger litet overhead-förluster.

Men det är ändå väldigt praktiskt med dubbla CPUer om man jobbar intensivt. För om en CPU går på 100% med en process så är den andra fri att göra annat arbete.

Jag skulle till exempel kunna köra en FEM-beräkning som kan ta timmar, men ändå sitta och CAD-a vidare utan att systemet surar ner sig. Med en CPU får jag endera rulla tummarna i timmar eller ställa ner FEM-beräkningens prioritet så att CAD-programmet går före, vilket gör att FEM-beräkningen tar ännu längre tid. Eller så kan jag försöka CAD-a i slow-motion och dessutom sinka beräkningen.

Bra vore också om FEM-programet är multithreading, så när jag arbetar går det med 100% på ena CPUn, och så fort jag sitter stilla och glor går det för fulla muggar på båda CPUerna. Då kan jag både jobba samtidigt som jag FEM-ar, plus att beräknigarna går fortare.

Så för oss powerusers är en dubbel-CPU-arbetsstation (eller ännu hellre ännu fler!) guld värd. Men försök övertyga IT-avdelningen det...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 77
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL