June 7, 2001
För en del av oss finns det aldrig nog med prestanda.
Två CPUer gör som sagt inte din burk dubbelt så snabb. Lika litet som tv åbilar kör dubbelt så fort som en.
Det finns ett fåtal program som är anpassade för multiprocessorbruk, de är sk. "multi-threaded". De kan ganska effektivt belasta båda CPUerna samtidigt och blir då 50-90% snabbare. Det är mest raytracing program och liknande som har stora kvantiteter enkla operationer som kan delas upp, bearbetas parallellt och sen summeras ihop i farten. Tilläggas bör att det krävs att operativsystemet stöder dubbla processorer. Det gör i princip alla existerande moderna OS utom Win9X.
Men de absolut flesta programmen är "single-threaded" och kan bara gå på en CPU i taget. Fånigt nog brukar CPUerna slåss om vem som skall köra operationerna och ta typ varannan, så det går litet långsammare än med en singel CPU eftersom de skall kasta bollen fram och åter vilket ger litet overhead-förluster.
Men det är ändå väldigt praktiskt med dubbla CPUer om man jobbar intensivt. För om en CPU går på 100% med en process så är den andra fri att göra annat arbete.
Jag skulle till exempel kunna köra en FEM-beräkning som kan ta timmar, men ändå sitta och CAD-a vidare utan att systemet surar ner sig. Med en CPU får jag endera rulla tummarna i timmar eller ställa ner FEM-beräkningens prioritet så att CAD-programmet går före, vilket gör att FEM-beräkningen tar ännu längre tid. Eller så kan jag försöka CAD-a i slow-motion och dessutom sinka beräkningen.
Bra vore också om FEM-programet är multithreading, så när jag arbetar går det med 100% på ena CPUn, och så fort jag sitter stilla och glor går det för fulla muggar på båda CPUerna. Då kan jag både jobba samtidigt som jag FEM-ar, plus att beräknigarna går fortare.
Så för oss powerusers är en dubbel-CPU-arbetsstation (eller ännu hellre ännu fler!) guld värd. Men försök övertyga IT-avdelningen det...
2 Guest(s)