Moderkort och SSD pratar olika språk|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Moderkort och SSD pratar olika språk
WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 2, 2012 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har stora problem med att mitt moderkort och min SSD verkar prata olika språk. De förstår varandra hyfsat men inte tillräckligt, lite som om jag pratar med en Norsk.
Jag kan installera os (win 8) men först efter typ 5 försök med kraschar (har även testat andra os med samma resultat). Jag kan installera program men ibland kraschar även det. Jag kan inte installera min bluetoothdrivrutiner. Den klarar inte heller att uppdatera windows.
Allt detta fungerar fint med en mekanisk disk men hastigheten får mig att gråta när jag vant mig med en SSD.

Moderkortet är ett Gigabyte DS3 P35 och SSD:n är en Sasung 840 (jag har även testat med en OCZ Agillity 3 med samma problem). Jag har provat olika sataportar och kablar.

HJÄLP please...!

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1285597
December 2, 2012 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Kollat efter om det finns nyare bios? Låter skumt att 2 ssd's inte fungerar. Du har inte märkt av något annat med datorn som skulle kunna påverka?

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
1285598
December 2, 2012 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har det näst nyast bioset (har uppgraderat tidigare). Problemet är att jag å så fall måste installera Win 7 igen för att flasha om eftersom flashprogrammet inte stödjer win 8 vilket jag gärna undviker....

Stefan_4
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
1285602
December 2, 2012 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

tror det är moderkortet, sitter med Samsung`s 840 Pro, och inga problem för mig, hårdisken går inte uppdatera då den har senaste firmware DXM03BQ0 kolla i egenskaper för hårddisken fliken information och sen maskin varu ID står såhär: IDEDiskSamsung_SSD_840_PRO_Series______________DXM03B0Q

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1285605
December 3, 2012 - 7:53 am
sp_Permalink sp_Print

De problem som vart med samsuns SSDer, är att de bra dör. Inte som det trådskaparen beskriver. Dessutom så ska alla SSde som köps i butik ha den senaste firmware.
Jag tror mer på HDD kontroller i så fall. Vilken SATA port på moderkortet använder du?

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
1285616
December 3, 2012 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Det sitter ICH9 Sydbrygga på det moderkortet. Och vanilla ICH9 Stödjer inte AHCI. Även att det nu skulle fungera med den så blir det inte optimalt.

Jag har kört SSDer på ICH7R utan problem, även om hastigheten inte är den bästa. Så har det funkat, då på ett Abit kort med betydligt äldre bios. Prova med o flasha om bios. Har du ett USB minne som kan starta med DOS så är det ju inga problem.

Kolla även så du använder Sydbryggans egna sata portar, för det kortet har även 2st från marvell eller liknande.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1285621
December 3, 2012 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

EliXyR;1285750 wrote:
Kolla även så du använder Sydbryggans egna sata portar, för det kortet har även 2st från marvell eller liknande.

Lite det jag ville komma till 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 55
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL