Moderkort till Intel P4 Xeon?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Moderkort till Intel P4 Xeon?
Joel_S
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 43
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 22, 2002 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag då tjänat en massa pengar i sommar och funderar på att investera i ett Xeon system. Nu är det så att det finns en uppsjö av olika moderkort till dessa tycker jag och vill ha ERAN hjälp att bestämma vilket jag ska ha, skicka järna url till de eventuellt svenska hemsidorna som säljer just det moderkortet ni föreslår!

Tack för alla ev. svar...

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
185477
July 22, 2002 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

DrMicke wrote: :banghead:

AMD!!!

Vad vill du säga med detta mess då???

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
185479
July 22, 2002 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

DrMicke wrote: :banghead:

AMD!!! <<<< laugh

Han kanske vill ha ett stabilt server system ? 🙂

ex-con
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 268
185486
July 22, 2002 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jocke aka [NH wrote: Dragon][quote=DrMicke]:banghead:

AMD!!!

Vad vill du säga med detta mess då???

tror han försöker att säga : att AMD e billigare och likgiltigt ett xeon-system fast för en mycket mindre peng. :bok:
Sen angående stabiliteten så måste jag säga att AMD`s dualsystem e jävligt stabila vad jag har upplevt iaf.
servern på jobbet går finfint , se till att ha en burk med bra luftflöde så ordnar allt sig laugh

drmicke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 312
185493
July 22, 2002 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

ja, är det någon som påstår att AMD inte är stabilt?

ex-con
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 268
185496
July 22, 2002 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: [quote=DrMicke]:banghead:

AMD!!! <<<< laugh

Han kanske vill ha ett stabilt server system ? 🙂

ovanstående gör :cy: :gunsfire: :banghead:

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
185499
July 22, 2002 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör själv ett dual system från AMD och de fungerar fin, fint. Sen är de juh beroende på va du ska ha den till, ska du ha en server med massa tunga program på skulle jag nog rekomendra Intel. Ska du då andra sida ha den mer som en "lek" dator med spel och lite extra krafig prestanda skulle jag nog välja AMD.

Här har jag två fina moderkort ett till Intel system och ett till AMD, de som är för AMD är de jag själv använder.

Intel:
http://www.dustin.se/shopping/.....5010039597

AMD:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=pl

Joel_S
Medlem
185640
July 23, 2002 - 6:57 am
sp_Permalink sp_Print

tackar för de svar jag fått...

jo man kanske ska ta och tänka om ang. AMD eller Intel då då... har läst en del Xeon vs. MP (ska läsa tom´s hardware test oxå) och det enda som igentligen skilljer dessa är minneshastigheten, som Intel är i en klass för sig... ganska mkt snabbare

men finns det inga moderkort för PC2700 eller PC3200 DDR minnen?

Joel_S
Medlem
185645
July 23, 2002 - 7:15 am
sp_Permalink sp_Print

YemanCool, hur pass bra är dit system? vad använder du det till? spelar du på det oxå?

är det värt pengarna tycker DU?

har läst testet på TH, och tycker nog att xeon ligger lite före (dom har iof varit på marknaden längre med dual system), men AMD ligger inte långt efter och jag tror att med Hammer processorn kommer amd kunna kriga mot intel, och ge dom en jämn kamp.

vad tror ni andra?

BURKEN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 255
185667
July 23, 2002 - 8:38 am
sp_Permalink sp_Print

Det var väl inte tjaffset om vilket som är bättre av AMD´s eller Intel´s system frågan gällde va? Här är en sida med tre olika moderkort för Xeon-processorer : http://www.komplett.se/k/kl.as.....4&l=2 Måste medge att korten är svindyra men det var ju detta du frågade om. Om man går efter vad "vanliga" moderkort har för prestanda och stabillitet så skulle jag nog rekomendera ASUS moderkortet, men det finns säkert någon som vet detta bättre än mej. Men är det inte bättre med ett Dual P3 system, det är ju flera tusen billigare med en sådan konfiguration. Kolla in detta kort för Dual-P3 : http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=pl och två processorer av denna modell ska ju räcka http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=pl annars finns ju denna http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=pl Ett system av dessa komponenter ska nog räcka för de flesta ändamål, tänkte bara som ett billigare alternativ än ett Xeon-system. Om du dessutom vill överklocka så är P3 Tualatin en mycket klockningsvillig och kraftfull processor. Man kan jämföra en oklockad 1400 P3 mot en P4 på 1.9-2.0GHz. P3:an går lätt att köra stabilt i 150MHz fsb säkert upp mot 160 också, då är detta system inte att fnysa åt 🙂

Joel_S
Medlem
185691
July 23, 2002 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

nej det var inte prat om vilket som var bäst, AMD eller Intel. Jag ville bara ha lite tips på vilket moderkort jag ev. skulle välja till ett dual xeon system, men på senare tid har det slagit mig om man kanske ska välja AMD mp istället eller som du säger BURKEN ett P3 system...
synd bara att det är SDRAM till P3? eller har jag fel?

jo jag vet oxå att de är dyrt med moderkort till Xeon därför jag började tänka om lite... men som sagt inget är ännu bestämmt

jaja någon som har flera förslag?fördelar nackdelar med dessa tre olika kombinationer av system?

Tack igen grappar 😛

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
185712
July 23, 2002 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

kolla div tester här istället:
http://www.2cpu.com

Joel_S
Medlem
185722
July 23, 2002 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

sure... tack, synd bara att den testen jag ville läsa var på tyska 🙁

men men får kolla mig runt lite där då...

fan va svårt alltså, nu har man att välja på Dual P3, Dual Xeon eller Dual Xp eller MP 🙂 hmm...

BURKEN
Kommer du hit ofta?
Medlem
185738
July 23, 2002 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

Moderkortet för P3 processorerna har bara stöd för DDR-minnen och jag skulle tro att i dualkonfiguration så utnyttjas bandbredden bättre än med singel P3 system och DDR-minnen. I vilket fall som hellst så är det ett bra pris för ett moderkort som har så mycket finesser, läs lite längre ner på sidan så ser du vad det har stöd för : http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=pl

Joel_S
Medlem
185753
July 23, 2002 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack, men det var inte så jag mena med det där AMD vs. Intelö tjafset, ville bara inte ta upp det igen, det finns redan ganska många frågor om detta så 😀 tack ändå

jo jag ser att det var väldigt billigt, men om man köper ett billigt moderkort för dual borde man väl få tumma på något? eller är det i princip samma saker det handlar om på alla moderkort? jag menar om man jämför med ett kort för 5000 och detta för ca. 1800?

Joel_S
Medlem
185754
July 23, 2002 - 12:03 pm
sp_Permalink sp_Print

glömde fråga oxå om detta kort är klockningsvänligt? och om man kan montera vattenkylning om man skulle vilja göra det vid ett senare tillfälle?

BURKEN
Kommer du hit ofta?
Medlem
185757
July 23, 2002 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet faktiskt inte vad som skiljer förutom att dom andra dualkortet har SCSI-controller inbyggt, vilket verkar kosta skjortan!! Visst; SCSI är mycket snabbt och bra på många sätt men hårddiskarna är mycket dyrare än vanliga ATA-diskar och dessutom så skiljer det inte såååå mycket i prestanda så att det är värt priset *huga* Det du kan göra är att ringa till komplett.se och fråga om dualkorten så får du veta mera, kan vara värt besväret 🙂 Du kan ju också höra om just MSI-kortet har justerbar FSB i små steg (typ 1MHz) och om så är fallet hur högt över standard (133MHz) det går att justera. Vattenkylning ska nog inte vara några problem att installera, men det behövs ju dubbla kylblock som sagt :bgrin:

DraGoN
Member
Medlem
185758
July 23, 2002 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Joel_S wrote: glömde fråga oxå om detta kort är klockningsvänligt? och om man kan montera vattenkylning om man skulle vilja göra det vid ett senare tillfälle?

Hmm om jag hade en server så skulle jag inte klocka den iallafall en server ska vara stabil & dom ska man inte klocka upp förstår inte varför man måste klocka upp cpu:n så fort man får hem en ny, Till serversystem så skulle jag ellre klocka ner cpu:n & få den stabilare men men bara min tanke. För om du ska klocka kan du jhu nöja dig med en enkel Cpu & sen klocka skiten ur den & köpa en ny sen när den går sönder.
Vad ska du ha serven till egentligen om det ska vara till vanligt spelserver så är dual väldigt onödigt, Behövs bara dual om du ska köra tung databashantering eller lägga upp över 1000 st användare som ska vara inloggade samtidigt på serven. Men det är jhu upp till dig dina pengar.

Joel_S
Medlem
186030
July 24, 2002 - 7:16 am
sp_Permalink sp_Print

jag kan ju säga att jag inte är den som klockar och håller på, är faktiskt lite skeptisk till det där med klockning, tycker som Jocke, att varför klocka när man nyss fått hem en ny dator?
jag ställde den frågan för att jag ville veta helt enkelt, inte för att jag vill klocka... skulle jag köpa ett dualsystem skulle inte ens tanken dyka upp att klocka skiten!

ang. om jag ska spela på den eller inte och vad jag ska göra på den säger jag bara att jag vill ha en stabil maskin!som man kan sitta och göra vad man vill på, jag vill kunna koda en svcd film sammtidigt som jag kodar lite mp3 och kollar på film eller ha en dedikerad cs server (eller annan spelserver) när jag gör annat. det finns mycket jag skulle kunna använda den till... visst det är dyrt men är man pryltokig (jag är nog inte ensam) så vill man ha något bra, inte det som är lite sämre och nu menar jag för hemmabruk!!!

nu kommer säkert någon av er skriva " varför inte köpa en Sun server eller en kluster dator" men som sagt hemmabruk!

jag tackar för alla svar och den respons jag fått 😀

DraGoN
Member
Medlem
186040
July 24, 2002 - 7:46 am
sp_Permalink sp_Print

okey,, jo skulle jhu vara fint om man kunde kolla på film & samtidigt konventera en hel databas eller nåt sånt.... 8) 8) 8)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 282
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL