December 2, 2001
Joel_S wrote: YemanCool, hur pass bra är dit system? vad använder du det till? spelar du på det oxå?
är det värt pengarna tycker DU?
har läst testet på TH, och tycker nog att xeon ligger lite före (dom har iof varit på marknaden längre med dual system), men AMD ligger inte långt efter och jag tror att med Hammer processorn kommer amd kunna kriga mot intel, och ge dom en jämn kamp.
vad tror ni andra?
Nja, Jag gör lite olika på de... Håller på med mycket tunga program osv. men spelar även rätt mycket. Jag tycker mitt system va värt av ända krona jag gav för de. 18.000 utan moms gick de på. Ska du enbart spela på den tycker jag är de är lite onödigt att köra dual cpu. De ända du vinner på de i spel är att de går grymmt mycket snabbare att ladda.
Att sitta och göra DVD-Rippar då andra sidan vinner du upp till 20 timmar på att ha ett dual system 😀
Utan att slänga sig in i AMD vs. Intel debatten för mycket igen så vill jag bara passa på att meddela mitt nästa projekt i testlabbet. Efter DDR-SDRAM jämförelsen som förmodligen läggs online i morgon kommer jag börja testa just ett dual system. Det består av två AthlonMP 2000+ och ett Epox M762A.
Vi har tyvärr inget Xeon system att jämföra mot men det ska bli mycket intressant att se vilken skillnad man märker mot ett singelsystem.
Tekniknörd som gillar att träna.
July 23, 2002
Härligt Anton, precic vad jag hade väntat mig från en SVENSK sida... mycket bra tänkt! 😀 *du är min idol*
då kanske man kan få ännu mer kött på benen innan man bestämmer sig för vad man ska välja...
YemanCool, jag tänkte spela en del men inte mycket, kanske blir cs någon gång ibland så där, inte mer. Jo jag tänkte typ sitta med diverse film codningar, mp3 codningar och så... ska nog oxå börja lära mig lite photoshop och 3D modellering 😀
I framtids synpunkt har jag tänkt mycket på det här med ett "dubbel system". Jag har hört att kommande spel kommer kanske att ha stöd för just dubbla processorer och då är det ju alltid en fördel med det... men som sagt, inom vilka tidsrymder det handlar om vet jag inte...
jeje handlar saker är iaf roligt, att sätta ihop dom är ännu roligare, och se att det inte fungerar det är då man får den riktiga utmaningen 😛
Jo det ska bli mycket roligt att testa ett dual system och då våra tester kommer vara inriktade på lite mer vardagliga applikationer istället för ren server användning känns AMD som det bästa valet. Ett dual Xeon-system kostar en hel del mer om man bara ska använda burken som "vanlig" dator.
Krqagyzzz wrote: var det inte så att killen ville ha hjälp med att välja ett bra moderkort till en p4 xeon prolle?? ni har ju bara den traditionella AMD vs INTEl diskutionen. Hjälp han istället med det han vill!
Jo det är ju inte bra om alla trådar går över till AMD vs. Intel debatten men jag tycker det är fel om man inte påpekar att det finns bättre alternativ. Det är inte alla som är insatta i allt vad som heter datorer och då är det lätt att dra förhastade slutsatser. Vi eller i alla fall de flesta av oss gör detta enbart för att hjälpa. 🙂
Nu blev det kanske lite AMD vs. Intel i denna tråd också men jag kände att det får det vara värt om man kan ge någon chansen att tjäna ett par tusenlappar.. 😉
Och om Joel fortfarande bestämmer sig för Xeon när alla alternativ är framme på bordet hjälper jag gärna till att leta moderkort.
July 23, 2002
Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=Krqagyzzz]var det inte så att killen ville ha hjälp med att välja ett bra moderkort till en p4 xeon prolle?? ni har ju bara den traditionella AMD vs INTEl diskutionen. Hjälp han istället med det han vill!
Jo det är ju inte bra om alla trådar går över till AMD vs. Intel debatten men jag tycker det är fel om man inte påpekar att det finns bättre alternativ. Det är inte alla som är insatta i allt vad som heter datorer och då är det lätt att dra förhastade slutsatser. Vi eller i alla fall de flesta av oss gör detta enbart för att hjälpa. 🙂
Nu blev det kanske lite AMD vs. Intel i denna tråd också men jag kände att det får det vara värt om man kan ge någon chansen att tjäna ett par tusenlappar.. 😉
Och om Joel fortfarande bestämmer sig för Xeon när alla alternativ är framme på bordet hjälper jag gärna till att leta moderkort.
Tack så mycket! Jo det blir lätt så att man kommer in på "varför inte ett amd system... bla bla osv"!`? men det kanske inte går att undvika vid denna sortens trådar?
Jo nu när alla alternativ från "Anton aka [NH]Woxxman", så funderar man ju lite mer på vad man igentligen ska ha. Det kommer att bli ett svårt val, och om man ska spara en månad extra för att köpa xeon eller inte... som sagt jag har inte bestämmt mig för något än men jag måste säga att jag är mer sugen på ett xeon system, men man vet aldrig hur det kommer att sluta det här 😀
Jag är mkt tacksam att du, Anton aka [NH]Woxxman, hjälper mig att leta efter ett bra moderkort i den här djungeln, okej att de inte finns lika mkt att välja på som för vanliga p4:or eller amd xp, men det finns ändå MSI, Iwill, Intel, Tyan och ett till märke som jag inte kommer på, som gör moderkort till xeon... det finns säkert många fler men som är för mig helt okända
tacksam för all hjälp!!!
Hehe det var jag som råkade dubbelposta.. visste inte ens att du också råkat göra det. 😀
Men som sagt var.. åter till topic. 😉
Nä det är inte lätt att välja moderkort oavsett system och även om det finns färre att välja mellan för dual-system så är det inte lika roligt om man skulle ångra sig efter ett tag då de kostar en del. Speciellt Xeon-moderkorten.
Det är bara att fråga Joel så ska jag försöka hjälpa dig! 🙂
Efter helgens festligheter blir det dual-testning för min del och jag kan kanske smyga in lite förhandsinfo här i forumet.. 🙂
July 23, 2002
Anton aka [NH wrote: Woxxman]Nä det är inte lätt att välja moderkort oavsett system och även om det finns färre att välja mellan för dual-system så är det inte lika roligt om man skulle ångra sig efter ett tag då de kostar en del. Speciellt Xeon-moderkorten.
Det är bara att fråga Joel så ska jag försöka hjälpa dig! 🙂
Efter helgens festligheter blir det dual-testning för min del och jag kan kanske smyga in lite förhandsinfo här i forumet.. 🙂
det vore alldeles underbart... synd bara att du inte har tillgång till att testa ett amd mp vs. xeon, det hade varit kul att se hur mkt DU tyckte att det skiljde (stava)
jag ska bara komma på ett par riktigt kluriga frågor till dig... jag ursäktar om jag kanske kommer fråga något om dual amd mp men oxå om intel xeon, hoppas detta är okej med tanka på topic... jag har inte SÅ stor lust att skapa en ny tråd bara för det... hoppas det är okej?
men just idag (nu) när det är så J***A varmt så orkar jag inte komma på någon bra fråga... det får komma imorron, måndag!
Nä men det är okej bara fråga på 🙂
Ska försöka svara efter bästa förmåga.. 😉
Vi satsar även på att få in dual-system från Intel men det blir nog tyvärr senare projekt.
Nu har det blivit lite grus i maskineriet om man säger så.. Epox M762A är ett av få 760MPX moderkort som inte alls fungerar med vanliga DDR-SDRAM. Det måste vara ECC-minne.. detta har vi inte i testlabbet för tillfället så vi måste alltså fixa det först innan vi kan börja testa. 🙁
Verkligen tragiskt då även jag såg mycket fram emot detta test. Det kommer självklart men blir nu lite försenat.
July 23, 2002
Anton aka [NH wrote: Woxxman]Nu har det blivit lite grus i maskineriet om man säger så.. Epox M762A är ett av få 760MPX moderkort som inte alls fungerar med vanliga DDR-SDRAM. Det måste vara ECC-minne.. detta har vi inte i testlabbet för tillfället så vi måste alltså fixa det först innan vi kan börja testa. 🙁
Verkligen tragiskt då även jag såg mycket fram emot detta test. Det kommer självklart men blir nu lite försenat.
de va jobbit att höra... okej så ni ska testa ett Epox kort med AMD MP eller XP? hur många MHz? det ska verkligen bli kul att läsa detta lite försenade test, och hoppas ni oxå får lägga vantarna på ett xeon system, det vore läckert 🙂 man kan ju alltid hoppas på det bästa
jo det är väldigt jobbit med moderkort som måste ha ECC minne 🙁 lite dyrare är dom allt och vad skilljer igentligen? ECC = (om jag inte har helt fel) error correction code? okej det låter ju bra men hur många har nytta av det? något som händer ofta? alltså error... jeje... låt oss drömma tills du får testet färdigt !!! 😀
July 23, 2002
jaha då Woxxman, har jag hittat ett moderkort som verkar ganska intressant för mig och mitt pågående letande i moderkortsdjungeln för xeon... här har du en länk: http://www.msi.com.tw/program/.....EL=MS-6508
eller denna bild kan du kolla på:
[Image Can Not Be Found]
de kortet ser väl ganska vettigt ut, med 8 minnes platser 🙂 och det där lilla fina kortet man sätter alla minnen på är ju det grymaste 😀
säg vad du tycker, vet eller bara har hört om detta kort...
1 Guest(s)