Jag har inga egna erfarenheter av detta kort och tyvärr hittar man inte mycket information på andra ställen heller. Det är allmänt dåligt med recensioner på dual-moderkort som riktas till servers. Vilket inkluderar typ alla Xeon-moderkort.. 😀
Detta kort kommer säkerligen fungera mycket bra men personligen tycker jag det är Overkill personiferat till ett "vanligt" dual-system. 🙂
Men sen tycker jag nog det om de flesta Xeon-system till vad du ska använda systemet till.. Om du nu verkligen är sugen på just Xeon-system ska du även kolla in moderkort med E7500-chipset som har stöd för dubbelkanals DDR.
Här är ett exempel
Tekniknörd som gillar att träna.
August 22, 2005
http://shop.store.yahoo.net/di.....lxeon.html
http://www.comtexmicro.com/htm.....XEONMB.htm
Dessa verkar också vara värda en titt...
July 23, 2002
Anton aka [NH wrote: Woxxman]Jag har inga egna erfarenheter av detta kort och tyvärr hittar man inte mycket information på andra ställen heller. Det är allmänt dåligt med recensioner på dual-moderkort som riktas till servers. Vilket inkluderar typ alla Xeon-moderkort.. 😀
Detta kort kommer säkerligen fungera mycket bra men personligen tycker jag det är Overkill personiferat till ett "vanligt" dual-system. 🙂
Men sen tycker jag nog det om de flesta Xeon-system till vad du ska använda systemet till.. Om du nu verkligen är sugen på just Xeon-system ska du även kolla in moderkort med E7500-chipset som har stöd för dubbelkanals DDR.
Här är ett exempel
Jo jag vet att det är "lite" overkill men va f*n 🙂 och jag har inte hitta några andra moderkort som passa mig så bra för xeon... men jag ska kolla på länken ovan nu... på http://www.2cpu.com testar dom en del men det är som sagt på eng. har läst en del men orkar inte med alla...
jo jag vet och det är fler som sagt det till mig att det är överdrivet med ett xeon system, men nu är det så att jag är sugen på ett och vill ha tips och råd på moderkort i första taget... tack
E7500-chipset är inte det utan agp? jag vill inte ha en server utan en mkt stabil och mycket överdimensionerad arbetsstation 😀
July 23, 2002
AntiChrist wrote: http://shop.store.yahoo.net/di.....lxeon.html
http://www.comtexmicro.com/htm.....XEONMB.htm
Dessa verkar också vara värda en titt...
Tack så väldigt mkt för dessa länkat, hade visst missat det där Iwill kortet, verkar inte vara SÅ dyrt, runt 5000, beror på att det inte är SCSI med och det är inte nödvändigt, och jag vill ha Intel860-chipset oxå, MYCKET tack, vill ha flera såna här tips på moderkort 🙂
December 2, 2001
Anton aka [NH]Woxxman vilken processor hastighet ska du ha på ditt dual-system du ska testa?? È lite intresserad av att se vart mitt moderkort står jämt mot andra MP moderkort, tyvärr har jag inte sätt någon resention tidigare med MP processorer så de ska bli kul att läsa din 😉
Syn att du inte fått tag på ett Xeon system oxå eftersom jag i sista stund innan jag beställde dator bytte från Intel´s Xeon 1.8 512kb till AMD´s MP 2000+.. De skulle va kul och se om man gjorde rätt 😕
Jo det hade verkligen varit kul att jämföra Xeon mot MP men det får bli ett framtida projekt. 😉
Testsystemet vi använder oss av har två AthlonMP 2000+ så det är rätt likt ditt eget system. 🙂
May 29, 2001
kom å tänka på en kul grej gällande Xeon, köper man dom nyare processorerna så får man även hyper threading med på köpet, så i teorin så har man ett 4-way smp system, just nu så är det väl inte någon applikation som drar nytta av det, men det kommer väl, borde göra stor skillnad när man kodar divx (förutsatt att stöd finns för HT).
Coolt som fan e det i alla fall 🙂
squarepusher wrote: kom å tänka på en kul grej gällande Xeon, köper man dom nyare processorerna så får man även hyper threading med på köpet, så i teorin så har man ett 4-way smp system, just nu så är det väl inte någon applikation som drar nytta av det, men det kommer väl, borde göra stor skillnad när man kodar divx (förutsatt att stöd finns för HT).
Här kan du se lite tester på Hyper Threading prestanda i bland annat databas-användning. Det jämförs mot Xeon utan HT och även Athlon MP.
December 2, 2001
Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=squarepusher]kom å tänka på en kul grej gällande Xeon, köper man dom nyare processorerna så får man även hyper threading med på köpet, så i teorin så har man ett 4-way smp system, just nu så är det väl inte någon applikation som drar nytta av det, men det kommer väl, borde göra stor skillnad när man kodar divx (förutsatt att stöd finns för HT).
Här kan du se lite tester på Hyper Threading prestanda i bland annat databas-användning. Det jämförs mot Xeon utan HT och även Athlon MP.
De va juh fan jämt juh! trodde mina MPs skulle bli totalt krossade med tanke på intels klockspeed och teknik och den dubbla cachen 😀
Nä det är inte stora skillnader vilket faktiskt förvånade mig första gången jag såg det testet också. Men det skulle vara intressant att se HT i flera sorters tester och applikationer. Det har ju onekligen potential!
July 19, 2002
alltså jag e lite korkad men man måste väl ha 2 fläktar isåfall (självklart)??
nee vilken dum fråga.....
men en annan eeeeeeehhhh kan man köra athlon mp singelt??
och skulle den då vara snabbare än athlon xp (singelt)???
och en till: kan man köra athlon xp dubbelt???
lite frågor får se vem som e snabbast att svara......
July 23, 2002
gurk_burk wrote: alltså jag e lite korkad men man måste väl ha 2 fläktar isåfall (självklart)??
nee vilken dum fråga.....men en annan eeeeeeehhhh kan man köra athlon mp singelt??
och skulle den då vara snabbare än athlon xp (singelt)???
och en till: kan man köra athlon xp dubbelt???
lite frågor får se vem som e snabbast att svara......
Du måste ha 2 fläktar ja, en på varje prolle...
MP kan du köra i singel ja... på ett dual moderkort....
det enda (som jag vet) skilljer på xp och mp är att mp ska funka till 100 % i smp läge, vilket xp inte gör, men gör ändå 🙂
xp kan du offtast köra dubbelt, chansen är ganska stor att det funkar men vill du vara 100 % säker att det ska funka köper du mp!
hoppas du har fått svar på dina frågor
July 23, 2002
en väldigt intressant sida där dom testar 4 olika system...
July 23, 2002
ang. tester Xeon vs. MP, så har jag kollat en del på http://www.2cpu.com och det skilljer inte mkt mellan mp o xeon, men där mp kraschade nån gång medans xeon klarade sig... i minnestesterna bokstavligt talat MÖRDADE xeon mp... men det kan ju bero på att xeon systemet körde med rambus 😛
July 19, 2002
Du måste ha 2 fläktar ja, en på varje prolle...
MP kan du köra i singel ja... på ett dual moderkort.... 😀
det enda (som jag vet) skilljer på xp och mp är att mp ska funka till 100 % i smp läge, vilket xp inte gör, men gör ändå 🙂xp kan du offtast köra dubbelt, chansen är ganska stor att det funkar men vill du vara 100 % säker att det ska funka köper du mp!
hoppas du har fått svar på dina frågor
Tack för svaren....det är alltid bra att veta mer
det var inte det att jag skulle skaffa nåt sånt sytem utan det var bara det att jag var nyfiken.....
men man tackar :worshipp: 😀
Nja det går inte så bra tyvärr.. vi jagar fortfarande ECC-minne men det är mycket folk som fortfarande är på semester så det går inte lysande.. 🙂
Men vi jobbar på det! 😉
July 23, 2002
Anton aka [NH wrote: Woxxman]Nja det går inte så bra tyvärr.. vi jagar fortfarande ECC-minne men det är mycket folk som fortfarande är på semester så det går inte lysande.. 🙂
Men vi jobbar på det! 😉
Inga problem, jag har lite tid på mig 😀 men jag hoppas verkligen ni får tag i dessa jobbiga ECC minnen...
du kan väl skriva ett litet inlägg så fort ni har fått ihop ett komplett system?
July 23, 2002
Woxxman hur går det med testet?
Ang. dual mp kort så har jag läst ett test som övertygade mig ganska mkt, en recension/test på 2spu.com om MSI´s moderkort för dubbla amd mp.... dom gav det moderkortet 5/5 och dom är lixom ganska så duktiga och har testat många olika kort... något att läsa kanske nu under en inte lika fin sommardag! 😀
men skir gärna om hur det går i dit testande
3 Guest(s)