March 2, 2007
Jag har byggt några datorer men har aldrig råkat ut för det här: Jag undrar hur jag ska gå till väga när det inte finns något inbyggt grafikkort? Jag har testat med att sätta i graf. ett ATI RADEON X1600 PRO 512mb men det går inte, det blir bara flimmer i röda nyanser där man kan ana vita bokstäver, moderkortet är ett ASUS K8U-X 😮
May 23, 2006
Hej och Välkommen till NH!
Inbyggda grafikkort används främst när man bygger kontorsmaskiner som har lägre krav på grafikprestanda. Eftersom de flesta av oss här är prestandatörstiga entusiaster, så är grafikkort det vanliga. Eftersom du säger att du aldrig använt dig av grafikkort så tar vi det från början.
Det finns två huvudsakliga typer av portar för grafikkort. Den ena är den äldre AGP8X. Det är den som du har. Dvs den brunaktiga porten högst upp. Den nyare PCI-Express har större bandbredd och är inte kompatibel med AGP8X. I urminnes tider använde man också vanliga PCI-portar för Grafikkort.
Dagens grafikkort är ganska strömtörstiga. Därför brukar det också ha en extra strömkontakt på kortet. Denna får man inte glömma bort att koppla in. Ditt kort ligger på gränsen till att behöva en sån här kontakt. Kontrollera. Annars finns det ett par olika orsaker till ditt fel.
1. Defekt kort
2. Felaktig montering av kylanordning på kortet. Ett grafikkort har en egen processor, GPU. Denna behöver, precis som CPU:n kylas. Kylfläns, kylpasta och eventuellt fläkt. Detta görs normalt från fabrik.
3. Defekt VGA- eller DVI-kabel mellan skärm och kort.
4. Defekt monitor.
5. Defekt AGP8X-port.
Om kortet har dubbla portar för skärmar så ska du använda den som är närmast moderkortet. Hoppas att du löser problemet.
1 Guest(s)