June 22, 2005
.... Men min kylare och luften runtom CPU'n är kall och fin. Inte ens längst ner på kylaren (närmast cu'n alltså) är det särskilt varmt.
Det är dessutom någonting i datorn som tjuter/gnisslar när CPU'n arbetar hårt. Är det måhända CPU'n som låter tro?
Prestandan i windows är somvanligt, kanske lite segare, men i 3d-spel blir det ruskiga problem efter ett tag, då det börjar lagga extremt och det uppkommer en hel del artifacts..
Min i detta fallet relevanta hårdvara är:
Asus P5GD1 moderkort med 1014 BIOS
Arctic Cooling Freezer7 PRO kylare (nyrengjord och fin, och fläkten går på sina stabila 2400rpm)
Pentium 540 3.2ghz s775
Geforce 6600GT 128mb med Arctic Cooling kylning där med.
Varje gång jag startar datorn så klagar moderkortet om "Overclocking failed, Press F1 to run setup, or F2 to load default settings and continue". Tar jag F1 och sedan sparar (även om jag så loadar default settings och sparar) så startar inte datorn, skärmen blir bara svart. Då får jag starta om datorn och samma visa kommer igen. Tar jag istället F2 så laddar den windows osv men resten av problemen fortsätter.
Vad tror ni detta kan bero på? Alltså att CPu'n (eller något i dess närhet) tjuter/gnisslar konstigt vid load, att datorn presterar dåligt, och att det står att den är sjukt varm (ibland över 80 grader), trots att både kylaren och luften runtom är lagom och fin temperatur? Helt enkelt att den låter konstigt och beter sig som om den är dåligt överklockad, även fast den går helt original?
Mycket tacksam för all hjälp ni kan ge!
June 22, 2005
Dinos: Jo jag vet att det brukar bero på grafikkortet, men jag tänkte att det kanske även kunde bero på CPU'n om den var tillräckligt varm. Grafikkortet låg på 63 grader efter att jag stängde ner spelet som artifactade och detta tror jag är för högt ja. Brukar ligga på under 50 har jag för mig. Har dock nu rengjort kylaren från damm osv så den borde fungera bättre nu.
Roquake: Jag tror kylaren sitter som den skall på kärnan, jag fick iallafall fast clipsen ordentligt osv i moderkortet. Det är det som är det skumma. Men jag skall ta och kolla lite mer på det där.
Beställde en Celeron 326 nu i morse för att ha som felsöknings-cpu, får se vad det kan upplysa mig om.
June 11, 2001
Jag skulle prova att montera om processor och grafikkort för att se om det ger någon skillnad. Gnisslandet är förmodligen en av fläktarna som går emot något.
Kolla även att processorfläkten är ansluten till rätt kontakt.
Prova även att uppgradera biosversionen, kanske ger något.
June 22, 2005
Sebbe: Jag har gjort det men skall göra det igen. Angående gnisslandet så är det svårt att förklara hur det låter.. Men det är ett relativt svagt tjutande som kommer mer ju mer load man lägger på CPU'n..
Zix0r: Jag har ingen NBfläkt och jag tror inte att det är något fel på nätagget men jag får undersöka vidare..
June 11, 2001
Om det ökar med hur mycket du pressar datorn så beror det antingen på att fläkten varvar upp eller så är det problem med en kondensator, dessa ger ifrån sig en gnisslade/tjutande ljud, isf är det antingen moderkortet eller grafikkortet som har något problem, kolla om en kondensator läcker eller har "svällt upp".
June 22, 2005
Biosen är senaste. Men hursomhelst så är problemet löst nu! 🙂 Det var CPU'n som var sönder. Testade först med en polares P4 540J CPU och det funkade fint. Sen dagen därpå fick jag levererat min nya Celeron D 326 som jag installerade och det funkar stabilt och fint vid hela 4.03ghz!
Tack endå för all hjälp och visat intresse!
1 Guest(s)