Moderkort/Processor för Dell Dimension XPS R 450|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Moderkort/Processor för Dell Dimension XPS R 450
Zvante
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 29, 2001 - 9:00 am
sp_Permalink sp_Print

Förlåt en nybörjare i gigaherz-klassen, men ges alltid ett moderkort-pris exklusive processor?
Kan någon tipsa om lämplig kombination för ovannämnda burk?

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
126990
December 29, 2001 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

Välkommen till forumet! Ska du bygga en dator i din gammla dell låda? Dell har nog microtower så jag rekomenderar att du köper en annan låda! Du har ju alla vanliga delar som ramminnen, mu, tangentbord, skärm, grafikkort m.m. Det är ju bara att sätta in i en ny burk. Så kan du köpa ett nytt moderkort och processor.

Zvante
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
126994
December 29, 2001 - 9:43 am
sp_Permalink sp_Print

Thanx! 21 min. för ett svar var snabbare än jag drömt om. Tycker det borde räcka med 1200-1500 MHz för mej, så vad kostar moderkort/processor? Tänkte inte leka med överklockning eller korvstekning på processorn.
Om jag skaffar ny burk, måste jag i så fall hitta nytt strömförsörjningspaket etc?

Mr Doe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 571
127007
December 29, 2001 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

Vad hade du tänkt dig för system?
Jag antar att du vill ha Intel, vill du då ha P3 eller P4 det lär ju vara billigast att ta en P4 med SDRAM eftersom du nog har det i din gamla burk.
Men RDRAM är ju att föredra men det blir ju dyrare.
Angående ny låda så köp en med nätdel, det behöver inte bli dyrt runt 500kr kan du nog hitta en.

Donan Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 730
127013
December 29, 2001 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

AMD är det inget fel på heller. Då ska du ha moderkort med Via KT266A chipset. Epox 8KHA+, Abit KR7A och Asus A7V266-E är några bra sådana. Det finns andra bra kort också, se bara till att de har KT266A chipset bara, det är det som är det viktiga.

Sen ska man ha en AMD Athlon XP till det, vilken hastighet får din plånbok bestämma.
Och så lite minne till det också, PC2100 DDR ska det vara, eftersom du inte ska överklocka spelar det inte så stor roll vilket märke på minne du tar, alla funkar i princip lika bra i standardhastigheten.

Sen måste du ha en kylare till processorn också, då rekomenderar jag en Alpha 8045. Den kanske är dyr, men den är värd pengarna. Den gör att du kan montera en relativt stor och långsam fläkt och ändå få tillräckligt med kylning, och till betydligt lägre ljudnivå än en "vanlig" kylare, och tyst dator tackar man ju inte nej till direkt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 404
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL