Modifiera min speldator|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Modifiera min speldator
drawen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 51
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 12, 2008 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Hej, jag har en inköpslista på komplett.se. Datorn är utformad för spel i huvudsak. Nu vill jag veta om du kan höja prestandan ett snäpp utan att höja priset något avsevärt.

Preliminär dator: http://www.komplett.se/k/shopl.....67AD964C4F

PS. Säg vad du tycker om den, är det värt pengarna, vad skulle den vara värd om man köpte den i en vanlig affär typ onoff eller power. Är det en bra dator?

Glennswe
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
1197788
July 12, 2008 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser ut att vara en bra uppsättning grejer förutom 2 saker. Chieftec är rena eländet. Har sett alldeles för många polare som mot mina råd köpt detta B-märke, sen köpt värstinggrejer för 15-20 000. Det går några månader sen smäller nätagget och tar med sig hårdvara på köpet. Lägg till pengar till ett riktigt agg istället typ Corsair HX 620 eller Seasonics M12 700w eller liknande. I fallet med nätaggregat är det speciellt köper billigt köper dyrt. Sen är väl inte moderkortet nåt att hurra för men men. Har brunnit för många MSI i mina datorer för att jag ska lita på dom igen. Jag hade satsat på Asus P5Q Deluxe eller nåt likvärdigt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1197790
July 12, 2008 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Glennswe wrote: Ser ut att vara en bra uppsättning grejer förutom 2 saker. Chieftec är rena eländet. Har sett alldeles för många polare som mot mina råd köpt detta B-märke, sen köpt värstinggrejer för 15-20 000. Det går några månader sen smäller nätagget och tar med sig hårdvara på köpet. Lägg till pengar till ett riktigt agg istället typ Corsair HX 620 eller Seasonics M12 700w eller liknande. I fallet med nätaggregat är det speciellt köper billigt köper dyrt. Sen är väl inte moderkortet nåt att hurra för men men. Har brunnit för många MSI i mina datorer för att jag ska lita på dom igen. Jag hade satsat på Asus P5Q Deluxe eller nåt likvärdigt.

Hur många Chieftecaggregat har du personligen varit med om att se haverera av sej självt??
Själv har jag byggt 15-20 system med Chieftec (Använder mest bara Chieftec, Hiper och FSP), och jag har inte hört från någon av de berörda att agget skulle vara dåligt eller har gått sönder.
Corsairs aggregat är för övrigt så nya på marknaden, så att rekommendera dessa och hävda kvalitet är imo rent löjeväckande. Bra värden på linorna, Jo, men hur länge håller dom? Det är inget man med säkerhet kan garantera, tiden får visa.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

drawen
Siktar mot toppen
Medlem
1197796
July 12, 2008 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Hur många Chieftecaggregat har du personligen varit med om att se haverera av sej självt??
Själv har jag byggt 15-20 system med Chieftec (Använder mest bara Chieftec, Hiper och FSP), och jag har inte hört från någon av de berörda att agget skulle vara dåligt eller har gått sönder.
Corsairs aggregat är för övrigt så nya på marknaden, så att rekommendera dessa och hävda kvalitet är imo rent löjeväckande. Bra värden på linorna, Jo, men hur länge håller dom? Det är inget man med säkerhet kan garantera, tiden får visa.

Hur som helst bytte jag Nätagg, det blev ca 300 kr billigare. Moderkortet var bra som han rekomenderade?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1197798
July 12, 2008 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

drawen wrote: Hur som helst bytte jag Nätagg, det blev ca 300 kr billigare. Moderkortet var bra som han rekomenderade?

Inte så bevandrad i de nyare intelmoderkorten, men håller med Glennswe angående MSI.. Jag tänker inte direkt kvalitet när jag hör namnet MSI, snarare billig tillfällig lösning.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Glennswe
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
1197835
July 12, 2008 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Havererade Chieftec 6 st totalt, Hiper 4, FSP inget. Självklart kan man ha tur och få ett agg som går i ur och skur men jag skulle då inte ta den chansen med bra hårdvara. Låter nog som jag möljer genom hårdvara men det är dom som pajat under mina senaste 7 år i hårdvaruvärlden (totalt 15 år). 3 av dom är ägda av mig själv, dom andra av system jag byggt åt andra, system som man köpt för att sätta ihop á la Komplett. Köpte också ett Tagan Turbojet 1100w för nåt år sen i förhoppning av dom var kalas. Efter 4 dar exploderade det i ett blått moln tro det eller ej. Tog på köpet med sig en massa hårdvara. Kontakten sen med fabriken var rena skämtet. Kommer jag aldrig att rekommendera min värsta ovän ens. Sen nåt som Tagan är expert på är att ha glädjesiffror på watten. Ett annat märke jag gillar är Enermax, haft flera och utan minsta trubbel.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1197841
July 12, 2008 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

drawen
Siktar mot toppen
Medlem
1197843
July 12, 2008 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: https://www.nordichardware.se/.....70518.html

Jag köper ändå ett corsair, kan ju alltod få ett nytt om det krånglar inom några veckor.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1197845
July 12, 2008 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

drawen wrote: Jag köper ändå ett corsair, kan ju alltod få ett nytt om det krånglar inom några veckor.

Naturligtvis, beklagar om inlägget kändes som ett skrämskott. Jag fann det bara lite komiskt att hitta en tråd med ett Corsair som nyligen falerat. Måndagsex. kan det finnas av de flesta märken. Lycka till med bygget.

drawen
Siktar mot toppen
Medlem
1197846
July 12, 2008 - 11:41 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Naturligtvis, beklagar om inlägget kändes som ett skrämskott. Jag fann det bara lite komiskt att hitta en tråd med ett Corsair som nyligen falerat. Måndagsex. kan det finnas av de flesta märken. Lycka till med bygget.

Tack ska du ha 🙂

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1197847
July 12, 2008 - 11:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Orsaken till att jag t.ex. rekommenderar Corsair är att det är FSP nätaggregat som bara fått annan logga.
Vet inte om det är några andra nätaggregat som också får annan logga av Corsair.

Samma är med de flesta tillvekare, inte speciellt många som tillverkar sina egna nätaggregat, däribland Chieftec.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1197867
July 13, 2008 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Orsaken till att jag t.ex. rekommenderar Corsair är att det är FSP nätaggregat som bara fått annan logga.
Vet inte om det är några andra nätaggregat som också får annan logga av Corsair.

Samma är med de flesta tillvekare, inte speciellt många som tillverkar sina egna nätaggregat, däribland Chieftec.

Fel, fel och åter fel. Corsairs nätagg är tillverkade av Seasonic. 🙂

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1197965
July 14, 2008 - 5:58 am
sp_Permalink sp_Print

Oki, hade visst blandat ihop det med OCZ, googlade lite snabbt.
Vet inte om denna listan är aktuell.
http://whirlpool.net.au/wiki/?.....ufacturers

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
1197994
July 14, 2008 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

en sak är iaf. säker. Undvik Qtek! 😀

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
1198000
July 14, 2008 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

eftersom du får med 8st sata kablar så behöver du knappast köpa extra wink

drawen
Siktar mot toppen
Medlem
1198004
July 14, 2008 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Bogus wrote: eftersom du får med 8st sata kablar så behöver du knappast köpa extra wink

Så det är inte bara elförsörjningskablar då?
Hur vet du det?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 317
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL