May 9, 2001
Har haft lite problem med sporadiska omstarter (datorn startar om sig själv) lite då och då.
Höll på att göra rent inuti datorn, ta bort damm mm, och såg att en kondensator vid processorn såg lite dålig ut.
Tror ni att detta kan göra att datorn startar om sig själv lite då och då?
Moderkortet är ett ASUS P5P800 Deluxe.
Se bild.
May 9, 2001
Jag har tänkt att byta moderkort rätt snart när jag får pengar.
När jag såg detta så var min tanke att ett byte av moderkort vore rätt så akut.
Jag har haft detta moderkort i minst ett och ett halvt år (1 ½ år).
Datorn fungerar bra förutom de sporadiska omstarterna lite då och då.
Vissa dagar så fungerar datorn klockrent men de andra dagarna så startar datorn om 10 gånger på en och samma kväll, av sig själv.
Kan ju nämna att det var ett rätt "fint" lager mad damm på kylaren till CPU:n.
När jag tog bort detta damm så skönk tempen med nästan 8 grader.
Min dator står i ett rum som tempereaturen är ca. 23 grader i nu under sommaren.
Tempen har legat strax över 50 men nu efter att jag tagit bort lite damm från CPU-kylaren så ligger den runt 45 grader.
Jag själv brukar normalt gå igenom datorn lite då och då och kolla efter damm i den.
Kan tänka mig personer som köpt en "färdigbyggd" dator som de i princip aldrig brukar kolla inuti datorn.
När de får problem efter tre (3) års användande så borde det ju vara dags att kolla jur tjockt lager damm de ha i datorn, vid fläktar mm.
Jag vet en kille som varken installerat om eller kollat i sin dator på över 4 år.
Han började få diverse problem. Mitt första tipps var att göra rent inne i datorn.
Speciellt alla fläktar och kylare.
Rätt lustigt att folk "gnäller" på oss som rengör och installerar om minst 2 gånger per år.
Det är på så sätt man håller datorn ren, både mot damm och annat skit som Windows lyckas samla på sig.
1 Guest(s)