April 9, 2007
Jo jag fick en snilleblixt! Måste köpa ny dator och ny TV, så då tänkte jag att man kanske kunde skippa en datorskärm och köra på en kanske 32 tummare som datorskärm?
Skulle det överhuvud taget fungera? Eller är svarstiden eller något annat för dålig på tv apparaterna? (Hade tänkt mig en 32" platt, troligen LCD)
March 14, 2001
Skärpan m.m. beror ju lite på vad man har för tv, däremot så har ju de flesta 32" 1366x768 i upplösning och nog är det lite väl lågt för en 32" till vanliga datoranvändning, men funkar gör ju det garanterat. Man kan ju lägga lite mer pengar på en tv med 1080p så är ju upplösningen bättre, men desto dyrare om man vill ha en lite bättre tv.
Så man får ju helt enkelt avväga vad som betyder mest, storlek eller upplösning..
April 9, 2007
ja jag tänkte väl så här.. jag behöver ju en dator, och jag behöver en tv. hade tänkt lägga ca 8 papp på datorn och kanske 5-6 på tvn.
om jag skippar skärm till datorn kan jag ju lägga på 2000 på tvn och på så sätt få en bättre tv. Eller vad tycker ni? ska jag hålla mig till bildskärm och tv separat?
Såg nu också en sån där mac mini.. är det något att ha?
November 5, 2002
Det skulle säkert fungera, men till vilket pris? För att en TV ska fungera som datormonitor så bör den ha relativt hög upplösning, och då skulle jag vilja påstå att det är en tv för HD-format som gäller.
Lite om HDTV och dess upplösningar.
720P skulle väl fungera, men själv skulle jag nog föredra 1080p som mer lämplig upplösning. 720 punkter i höjdled blir ganska lite, iallafall för annat än möjligtvis vissa spel.
Kollar vi på prisjakt så ligger den billigaste TV med digital ingång lämpligtvis DVI och på 1080p (upplösning 1920x1080) på lite över 13'000kr. Prisjakt, LCD + DVI
Och inte jätteroliga värden var det heller. Den näst billigaste var aningen roligare, men närmare 14'000kr då, och det är då relativt billiga apparater.
För de pengarna skulle jag nog istället köpt en ny fet-dator med en riktigt skön skärm, tex denna.
November 4, 2001
Det största problemet kommer att vara dotpitchen (pixelstorleken i allmänhet).
En billig datorskärm och en bra TV kommer förmodligen bli billigare än en värsting-tv.
För att det ska se bra ut måste du sitta långt ifrån skärmen. Gå ner till närmsta butik och sätt dig 50cm framför en 32" så ser du om det fungerar eller inte :p
November 22, 2001
Det fungerar jättebra.
Frågan är ju bara lite vad du ska använda datorn till?
1366x768 fungerarar alldeles utmärkt till normalt användande, spel och surfande. En LCD med den upplösningen kan du få för 6-7 tusen, kanske mindre. Köp dock inte den billigaste du hittar, kolla prisjakt för betyg.
Normalt sitter du ju inte med näsan precis framför en så stor skärm, skulle du göra det kan jag hålla med om att det inte är en riktigt bra lösning.
Jag brukar sitta ca 1.5m från min 32".
Alternativet med 1080p (1920x1080) har ju nämts, men det är inte så vanligt på 32" och oftast väldigt dyrt.
Du får helt enkelt fundera på ditt eget behov av upplösning och hur du tänkt använda skärmen.
April 9, 2007
Tack för alla svar!
Jag hör vad ni säger om att upplösningen kanske inte är i topp på en stor TV... och 13000 för en TV är alldeles för mt för mig.
Jo jag hade tänkt mig att ha TVn på en vägg, och kunna vrida den nästan 180 grader. Rakt framför den kommer jag ha soffa o fåtölj så jag kan se på film där, inga problem.
Skrivbord kommer jag ha till vänster om TVn så den vrids lite, och kommer då sitta troligen nästan 2 meter ifrån TVn at all times.
Fördelen med att bara ha en TV och ingen skärm är ju att jag skulle kunna sitta i hela rummet (sängen på häger sida) och ta med trådlös mus och tangenbord, och använda datorn i hela rummet.
Kommer ej användas till spel och sånt, men arbeten, internet och film ... ni förstår, en basic dator.
Så vad är mitt bästa alternativ? skaffa typ mediacenter och TV, eller hela paketet -> dator m. skärm och TV
August 11, 2005
Har inte hängt med i tråden så hemskt mycket...
Men jag gjorde en sån sak, köpte en LE32S71 och har den som skärm. Vad beträffar spelande o att den inte skulle hänga med o så har jag inte märkt av (har spelat NFSU2, NFSUMW, UT2004 än så länge).
Och en sån får du utan problem för 6-7 papp...
April 9, 2007
ja jag får ju blandade tips här ^^ först ska jag absolut INTE köra på en TV som skärm, och sen äfunkar det tydligen jättebra!
Jag tror jag gör som Json_81 sa och skaffar en TV och dator först, och jobbar vidare från det.
Ska jag försöka hitta en TV med högsta möjliga upplösning då eller?
March 14, 2001
Du kommer inte hitta någon tv med högre än 1366x768 för en rimlig peng, och du var ju inte beredd att betala så mycket så så högre än det hittar du inte.
Leta runt på prisjakt oc läs deras omdömen samt diverse recensioner. Kan själv rekommendera en Hyundai ImageQuest Q320 och vet väldigt många mer som också gör det, finns för runt 7000:- nu vilket är ett pris man inte alls kan klaga på för den tvn..
edit: Ingen har sagt att det inte kommer fungera eller tvärtom, däremot har flera skrivit att du får avgöra vad som väger mest för dig, det som inte duger för någon annan kanske duger väldigt bra för dig. Så som sagt, det kommer fungera väldigt bra med en tv, men om du sen är nöjd med upplösningar och allt annat är ju en annan grej.
1 Guest(s)