February 28, 2004
Chassi->moderkort->CPU + kylare->minnen->sätt in DVD->HD->Chassifläktar->PCI kort->Grafikkort.
Koppla in allt med rätt slags kablar och börja med PCI kortet som ska vara längs ner först, annars kan du få problem att få plats med händerna.
Guide finns i moderkortsförpackningen. Följ den så funkar allt perfekt, och var försiktig och läs instruktionerna för CPU + kylare så att du inte tar i för mycket och råkar ha sönder något.
August 15, 2005
beirut_nisse wrote: Chassi->moderkort->CPU + kylare->minnen->sätt in DVD->HD->Chassifläktar->PCI kort->Grafikkort.
Koppla in allt med rätt slags kablar och börja med PCI kortet som ska vara längs ner först, annars kan du få problem att få plats med händerna.
Guide finns i moderkortsförpackningen. Följ den så funkar allt perfekt, och var försiktig och läs instruktionerna för CPU + kylare så att du inte tar i för mycket och råkar ha sönder något.
Nätagget då? före moderkortet?
February 28, 2004
Jo visst alla småkablar kan vara jobbiga att pilla dit, men man har ju lite valfrihet då oxå. Jag har tex inte plockat in speaker för då piper datorn varje gång man startar den.
Och innan du sätter in alla instickskort så plugga i alla kablar i moderkortet, annars får du ha väääldigt små händer.
February 28, 2004
Börja med att koppla in floppy, och DVD i IDE channel 2 (om de heter 1 0ch 2, annars 1 om de heter 0 och 1) och sedan HD i den första eller SATA, sedan kopplar du in fläktarna i PWR_FAN och SYS_FAN kontakterna, och sedan är det bara att plugga in 4-pin strömkontakter i HD, DVD, Grafikkort (om det finns ett sådant uttag), och se till att alla sladdar sitter någonstans. Sätt sedan in 2 st strömkontakter i Mobo, en 4 pins (nära CPU), och en 21/24 pins(nära IDE kontakterna).
Plugga sedan in allt bakom datorn och sätt i strömkontakten och starta datorn. Se om den funkar och installera OS. Stäng sedan av datorn och sätt ihop den så att den inte är öppen.
Allt detta står antingen i en Quick installation Guide från moderkortstillverkaren eller kanske i chassits manual.
August 15, 2005
nu har jag kopplat i alla sladdar som jag kan hitta. Sata disken är ikopplad i sata 1 och dvd rom har en molex och en IDE kabel i sig som är kopplad till IDE 2 i mobot. Sen hittar jag inte PWR_FAN eller SYS_FAN någonstans. =/
Vilka enheter behöver el som inte är från moderkortet?
MOBOT: LanParty SLI-DR
CPU: AMD Athlon 64 3800+
GFX: XpertVision 7800GTX 256 MB
HDD: Seagate sata 200 gb NQS
PSU: Hipe-R 580W Black
RAM: Kingston 1024 mb DDR PC3500 @ 400
February 28, 2004
För det första så kan jag inte fatta att du skrev upp PSU eftersom att det är PowerSupplyUnit.... alltså det är den som ger ut ström.
Och för det andra så måste du koppla in GFX och HD med molex kontakter. Till sata disken så kommer 4-pin molex inte funka så det måste finnas en speciell kontakt från PSU annars en adapter.
4-pin molex->Sata (15-pin).
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
September 12, 2005
October 23, 2004
Dom har en riktigt bra guide som jag följde när jag monterade min dator.
edit: oops du hade redan monterat allt. 🙂
Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |
April 13, 2004
Ihmrat wrote: Är det bara jag som jävlas dit CPU m. kylare innan jag skruvar fast det i chassit? ^^ Vill ogärna få konstiga spänningar p.g.a. det nyligen tillförda trycket (från kylaren) .... 😛
Jag brukar också sätta dit CPU+fläkt, och även minne innan jag skruvar fast mobot, blir mycket smidigare då 😛
September 12, 2005
Jalle64 wrote: [quote=Ihmrat]Är det bara jag som jävlas dit CPU m. kylare innan jag skruvar fast det i chassit? ^^ Vill ogärna få konstiga spänningar p.g.a. det nyligen tillförda trycket (från kylaren) .... 😛
Jag brukar också sätta dit CPU+fläkt, och även minne innan jag skruvar fast mobot, blir mycket smidigare då 😛
Det OCKSÅ :E synd bara att man alltid är så pass korkad att man lyckas feta ditt stock-kylaren... VARFÖR byter man inte med en gång? Man vet ändå att man kommer att byta så snart man kan :E
2 Guest(s)