January 31, 2006
Hej jag ska köpa en AMD Barton 2500+ Socket A till en av mina äldre datorer som jag tänkt klocka.
Men jag har hört av en kompis att det är ganska svårt att montera just XP processorerna.
Är det bara att sätta dit den eller?
Tar man bara bort kylaren och CPUn och sätter dit den andra och tillbaka med kylaren?
Jag vet att man ska ha på kylapasta, men hur mycket ska man ha på typ? Om man har på för lite fattar jag ju att det inte är bra men om man har på för mycket då? Kan det vara farligt för processonr? Jag kör med Artic Silver 5.
Det är första gången som jag håller på med processorn så en noga förklaranig är mycket varmt välkommen 😀
October 10, 2002
börja med att plocka bort kylaren.
sedan är den en spak brevid sockeln som du lyfter tills den tar stopp, ta sedan ur den gammla processorn.
sätt dit den nya och se till att den sitter längst ner dra sedan spaken i botten i gen.
efter det lägger du på kylpasta, papperstunt brukar vara en bra tumregel när det gäller hur mycket.
gör rent kylaren, jag brukar använda acceton papper och tops för att få den ren (viktigt med kemisk ren acceton utan olja)
montera sedan på kylaren i gen och anslut fläkt kabeln till moderkortet och kör.
sedan i bios skall processorns FSB stå på 166mhz och multipler på x11
sedan är det lite beroende på vilka minnen och vilket moderkort du har vad minnena skall köra i för hastighet.
svårare än så skall det inte vara.
Lycka till
November 26, 2002
Att montera cpun är mycket enkelt. Ta bort kylaren på den gamla, öppna bygeln, lyft ut gamla cpu och dit med den nya. Lägg ner bygeln igen och cpun är på plats. Nu, ett mycket tunnt lager med kylpasta. Jag brukar lägga en liten klick mitt på som jag gnider ut med fingerspetsen, sen hyvlar jag av pasta från cpun med ett kreditkort och slutligen jämnar ut den mycket tunna hinnan av pasta med fingret igen.
Kylaren kan vara knepig då det krävs lite kraft för att få "klämmorna" på plats. Stressa absolut inte utan låt det ta tid och det kan misslyckas några gånger innan man kommer på knepet. Men slint inte med mejseln!!! Jag brukar trycka dit klämman med en flat skruvmejsel.
Lycka till!
January 31, 2006
okej, jag har 2x256 mb PC3200 400MHz minnen, men just nu så har jag en AMD Athlon XP 2200+ som kör på 133x13.5 som standrad, kommer jag kunna köra med en FSB på 166/200 som jag käntk köra på? JAg kan nu om det skulle gått med processorn i BIOS ställa uåå FSB till 220.
EDIT:
Jhon_lz: Okej, men kan CPU gå sönder om man skulle trycka för hårt på metall grejen som håller fast kylaren?
Hur vet man om man har en kemiskt ren vätska då? Det ända jag har hemma typ är ACO Alsolsprit, kan det funka? Hört också att man kan köra med bensin, hur går det?
EDIT:
Sak man ha på kylpasta bara på kärnan eller på hela CPU?
January 31, 2006
December 16, 2003
Matte_Lind wrote: Okej, hur "lätt" är det att man krossar den då och i vilken skede är det som den brukar gå sönder?
När du sätter på eller tar av fläkten... Håll den rakt mot prollen och vinkla inte vad du än gör. Ett otal Xp:s har dött på det sättet. Själv har jag
väl upprepat proceduren c:a 30ggr, varav misslyckats en. Inte mycket
men förargligt! (... och dyrt på den tiden 😉
January 31, 2006
April 13, 2004
Matte_Lind wrote: okej, det låte ganska så jobbigt, så jag tror att jag gör som jag tänkt från början ocg tar med datorn till skolan och låter en i min klass göra det, han har gjort det förr och kan det.
Låter säkrast eller vad tycker du?
En annan sak är ju att, även han på skolan kan ha sönder den, och då har du någon annan att skylla på 😎
January 31, 2006
okej, nja egentligen så har jag ju lätt råd men sen är det om jag vill lägga pengar på en bra processor eller om jag isf ska köpa ett helt nytt system, men då tänker jag ju även på att (min familj) köpt en ny dator för 2 veckor sen, en ricktigt sjysst dator, AMD 64 3500+ och lite sånnt, och egentligen så duger ju min egna dator nu med, jag kan ju spela BF2, COD2 och alla spel jag har provat så, sitter jag i Photoshop så går det finfint där med, möjligen att jag köa köpa 512meg till så att jah hat 1gb PC3200 (nu har jag 2x256 PC3200 och en lite äldre 256 till) men det är ju det då , är det värt att lägga ner massa pengar på en helt ny dator?
1 Guest(s)