August 9, 2001
Hejsan.
Jag skulle behöva lite synpunkter på mina RAID-problem. Jag använder den inbygda RAID-kontrollern på MSI K7T266 Pro.
Problemet är det att det direkt blir dataförluster på diskarna, vilka är två IBM á 40GB inköpta samtidigt. Dessa diskar funkar utan problem i vanliga fall. Kan berätta lite hur det går till. Efter att ha konfigurerat RAIDen till stripe och gjort den bootbar började jag installera XP. Redan efter ha formaterat en passlig portion och startat om började problemen i form av filer som saknades. Jag kom dock förbi det efter att ha reparerat men en bit in i installationen fryser allt och man måste börja om, jag har testat flera gånger men det kommer inte att funka. Win98 går däremot att installera men efter ungefär en dag krachar systemet. Innan dess finner man tydliga tecken på dataförlust. Bla så blir bilder, mediafiler och diverse dokument oläsbara eller delvis oläsbara.
Vad kan detta bero på? Är det jag som har gjort något fel vid konfigurationen eller är det ett hårdvarufel, vilket jag tror. Har redan fått byta moderkort en gång, då vägrade det emellanåt inse att jag hade minnen och tillslut slutade det mata CPU-fläkten med ström vilket kunde ha fått katastrofala följder.
1 Guest(s)