MSI K8T CPU Fläkt (Cool n Quiet)|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
MSI K8T CPU Fläkt (Cool n Quiet)
nevermind
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 458
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 4, 2005 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Cool n Quiet fungerar utmärkt på detta moderkort men har ett problem, när min CPU i idle klockar ner till 1GH vill jag inte att min CPU fläkt en (AC freezer 64) ska gå i maxfart (2300rpm) För det för massa oväsen.

Det förra MSI kortet jag hade sänkte i samband med nedklcokning av FSB samtidigt fläkten. Denna håller sig stabilt på exakt 3200rpm även fast CPUn ligger på runt 35C.

Har installerat allt rikitgt, även CPU drivrutiner från AMD och alla saker man fick med till MSI moderkortet. Väldigt tacksam för bra svar!

Darth Vader
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 119
973263
November 4, 2005 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du kollat i bioset om man kan ändra hastigheten på fläkten?

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
973526
November 5, 2005 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

nevermind wrote: Cool n Quiet fungerar utmärkt på detta moderkort men har ett problem, när min CPU i idle klockar ner till 1GH vill jag inte att min CPU fläkt en (AC freezer 64) ska gå i maxfart (2300rpm) För det för massa oväsen.

Det förra MSI kortet jag hade sänkte i samband med nedklcokning av FSB samtidigt fläkten. Denna håller sig stabilt på exakt 3200rpm även fast CPUn ligger på runt 35C.

Har installerat allt rikitgt, även CPU drivrutiner från AMD och alla saker man fick med till MSI moderkortet. Väldigt tacksam för bra svar!

Är inte den tempstyrd? 😕 😛

nevermind
Kommer du hit ofta?
Medlem
973697
November 6, 2005 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: [quote=nevermind]Cool n Quiet fungerar utmärkt på detta moderkort men har ett problem, när min CPU i idle klockar ner till 1GH vill jag inte att min CPU fläkt en (AC freezer 64) ska gå i maxfart (2300rpm) För det för massa oväsen.

"Good systeml ventilation isi crutial for the CPU cooling. Thel temperaturel in thel area of the CPU cooler should never exceed 38°C. Therefore we recommend to usei a temperature controlledi Case fan."

Står det i bruksanvisningen , men om den är tempstyrd har jag ingen aning om. Men är ju runt 40C i lådan. Blir tokig på detta problemet! En CPU-fläkt kan väl inte vara tempstyrd? Inte som en Chassifläkt eller, hur ska den veta hur varm CPUfläkten är. Måste ju vara moderkortet som avgör det?

Jalle64
Member
Medlem
973709
November 6, 2005 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

nevermind wrote: [quote=Jalle64][quote=nevermind]Cool n Quiet fungerar utmärkt på detta moderkort men har ett problem, när min CPU i idle klockar ner till 1GH vill jag inte att min CPU fläkt en (AC freezer 64) ska gå i maxfart (2300rpm) För det för massa oväsen.

"Good systeml ventilation isi crutial for the CPU cooling. Thel temperaturel in thel area of the CPU cooler should never exceed 38°C. Therefore we recommend to usei a temperature controlledi Case fan."

Står det i bruksanvisningen , men om den är tempstyrd har jag ingen aning om. Men är ju runt 40C i lådan. Blir tokig på detta problemet! En CPU-fläkt kan väl inte vara tempstyrd? Inte som en Chassifläkt eller, hur ska den veta hur varm CPUfläkten är. Måste ju vara moderkortet som avgör det?

Ja, den får signaler från moderbrädan om den skall öka eller minska fläktvarvet, men det kan också ligga en sådan krets i fläkten, jo 😛 wink

nevermind
Kommer du hit ofta?
Medlem
973742
November 6, 2005 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: [quote=nevermind][quote=Jalle64][quote=nevermind]Cool n Quiet fungerar utmärkt på detta moderkort men har ett problem, när min CPU i idle klockar ner till 1GH vill jag inte att min CPU fläkt en (AC freezer 64) ska gå i maxfart (2300rpm) För det för massa oväsen.

Ja, den får signaler från moderbrädan om den skall öka eller minska fläktvarvet, men det kan också ligga en sådan krets i fläkten, jo 😛 wink

Kan väl knappast vara bra att ha en sån krets i en CPU-fläkt? Den måste ju veta hur varm processorn är, och om den har en sensor så antar jag att den sitter i fläkten och tar temp på hur varmt/kallt det är i lådan och reglerar därefter fläktens varvtal. En CPU-fläkt måste ju veta hur varm CPUn är oberoende av casetemeratur. Eller? Kan ingen reda ut detta som verkligen kan? Frågat mängder med folk även på MSI men får bara massa luddiga svar! Ska testa med min gamla och se ifall den fungerar bättre. Men anledningen till att jag bytte var att det började klicka och stanna ibland, så den är ju lite riskabel att använda.

Jalle64
Member
Medlem
973752
November 6, 2005 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Min Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC står still ibland i början, när inte CPU:n är så varm, börjar sedan så smått rulla igång efterhand 😛 wink och den är tempstyrd wink
Läs på denna sida längst ned:
http://www.arctic-cooling.com/.....#038;disc=

Ihmrat
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
973756
November 6, 2005 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Cool'n Quiet is NOT teh shit, ladda ned speedfan (Eller MSIs egna corecenter) och ställ ned fläkthastigheten manuellt när du inte skall göra något krävande och upp den igen när du kickar igång ett spel eller något annat krävande. Fy för CnQ!

Jalle64
Member
Medlem
973757
November 6, 2005 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Ihmrat wrote: Cool'n Quiet is NOT teh shit, ladda ned speedfan (Eller MSIs egna corecenter) och ställ ned fläkthastigheten manuellt när du inte skall göra något krävande och upp den igen när du kickar igång ett spel eller något annat krävande. Fy för CnQ!

Funkar super på min maskin iaf 😛 wink

nevermind
Kommer du hit ofta?
Medlem
974025
November 7, 2005 - 12:18 am
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: Min Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC står still ibland i början, när inte CPU:n är så varm, börjar sedan så smått rulla igång efterhand 😛 wink och den är tempstyrd wink
Läs på denna sida längst ned:
http://www.arctic-cooling.com/.....#038;disc=

Måste bara fråga vart den sensorn sitter? Fläkten är ju övanpå hela flänsen, menar du då att det går ner en kabel till blocket? Fattar inte? det gör det inte på min i alla fall.

Ihmrat
Medlem
974032
November 7, 2005 - 12:42 am
sp_Permalink sp_Print

Jalle64: Det fungerar på min maskin också, men att den går upp och ned i varv stör mig nästan mer än mina småsyskon någonsin gjort 😉 Så är det inte helt super alla gånger om man överklockat burken...

Nevermind: nej, kan däremot vara så att den har en sensor på kylblocket (om det är ett cpu-kylar-kit) eller helt enkelt känner av lufttempen (troligtvis då en chassifläkt)...

nevermind
Kommer du hit ofta?
Medlem
974103
November 7, 2005 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

Har nu kopplat in CPUfläkten till 5v istället för 12v mycket skillnad i ljud. Men fråg är on fläkten tar skada av detta på något sätt? CPU ligger fortfarande på exakt samma i idle 35C. Vet ej hur det blir vid belastning men. Vad tror ni?

Jalle64
Member
Medlem
974118
November 7, 2005 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

nevermind wrote: Har nu kopplat in CPUfläkten till 5v istället för 12v mycket skillnad i ljud. Men fråg är on fläkten tar skada av detta på något sätt? CPU ligger fortfarande på exakt samma i idle 35C. Vet ej hur det blir vid belastning men. Vad tror ni?

Jag vet att den inte tar skada om man kopplar om den så, men det kan bli problem med värmen om man belastar datorn, eftersom den inte kan gå upp i maxvarv 😛 wink

Ihmrat
Medlem
974678
November 8, 2005 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: [quote=nevermind]Har nu kopplat in CPUfläkten till 5v istället för 12v mycket skillnad i ljud. Men fråg är on fläkten tar skada av detta på något sätt? CPU ligger fortfarande på exakt samma i idle 35C. Vet ej hur det blir vid belastning men. Vad tror ni?

Jag vet att den inte tar skada om man kopplar om den så, men det kan bli problem med värmen om man belastar datorn, eftersom den inte kan gå upp i maxvarv 😛 wink

Nej, fläkten tar inte skada 😛 Det gör inte din cykel heller om du trampar lite saktigare 😉

Grejen är den att alla fläktar värda namnet är mer eller mindre designade för det... en dålig/no name fläkt avslöjas då den inte ens går igång vid 5V ^^

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 185
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL