January 9, 2005
Hej, jag har köpt ett nytt system enligt följande:
8800GTS 512mb
Abit IX38
Intel E8400
2x1GB Corsair DDR2 (1066mhz enl spec)
Nu till min fråga; När jag kollar i BIOS står det att Multipliern är 9.0, (340) och frekevensen är 3060Mhz. De köper jag, då jag inte har klockat något än. Sedan när jag startar CPU-Z så står det att de är en Multiplier 6.0 och frekvensen är strax över 2000Mhz.
Varför i hela friden visar den olika Multipliers? Har sökt lite på forumet men hittade inget.
Hjälp!
January 9, 2005
Jag testade att stänga av SpeedStep i BIOS, multipliern låg fortfarande kvar på 6.0.
Men det är alltså ingen prestanda försämring utan bara för att spara energi?
Eftersom Multipliern visar 6 så får jag fel värden när jag jämnför Minnenas hastighet jämnfört med processorn? I dagsläget står den på 4:5 (I CPU-z under fliken Memory om jag inte missminner mig)
Då jag har minnen som skall klara av 1066mhz vill jag få ett 1:1 system med min E8400.
August 11, 2005
Poontus wrote: men finns det någon nackdel med speedstep efter som det nu stängs av?
den höjer ju spänning och multiplier direkt när kraften behövs, annars sänker den både temperatur och elräkning när man kör idle.
Under klockning kan den skapa problem, så man bör vänta med att dra igång det igen när man fått systemet stabilt efter en klock.
March 14, 2001
csm101 wrote: Under klockning kan den skapa problem, så man bör vänta med att dra igång det igen när man fått systemet stabilt efter en klock.
Jo fast det är ganska ovanligt med problem, har själv inga med varken AMDs eller Intels processorer. Vid extrem överklockning är det nog en aning större chans till problem.
August 11, 2005
Snorch wrote: Jo fast det är ganska ovanligt med problem, har själv inga med varken AMDs eller Intels processorer. Vid extrem överklockning är det nog en aning större chans till problem.
Menade när man höll på med en klockning, sen när det är stabilt ska det inte vara probblem att ha igång det.
1 Guest(s)