Muspekaren rör sig av sig själv :S|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Muspekaren rör sig av sig själv :S
WiCHeR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 606
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 7, 2009 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja, som rubriken säger så glider muspekaren av sig själv. vilket är sjukt irriternade. Jag har läst mycket om det, och de flesta säger att musmattan kan avra fel (men funkat perfekt i flera månader) och att musen kan vara smutsig osv. men det är den inte. Jag kan koppla ur musen och den rör sig av sig själv fortfarande oxå. jag isntallerade om datorn i går för att försöka fixa det här i går. men nu har det börjat igen. Vad kan felet vara? Musen är ca 3 månader gammla en Logitech Mouse G5 Laser II

Kan det vara mitt nya moderkort som gör detta? då detta började komma strax efter jag fick mitt nya moderkort. tycker ju itne att den ska röra sig om musen itne är ikopplad

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1229540
July 7, 2009 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Våra skräpmöss på jobbet brukar leva sina egna liv ibland. Där beror det dock på underlaget. Mitt tips är att testa lite olika för att se om det är din musmatta som gör det. Testa t.ex. pappersark, bok, direkt på skrivbordet etc.

//Jimmy

WiCHeR
Kommer du hit ofta?
Medlem
1229542
July 7, 2009 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

provat olika, jag kan lägga musen upp och ner så den inte har kontakt med något. kan koppla ur den, åändå rör sig pekaren :S vid reboot så är det normalt i 5 minuter och ibland i några timmar. sen börjar det igen

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1229544
July 7, 2009 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Nått liknande har jag aldrig varit med om. Hoppas att allt löser sig.

Nästan så att man kan tro att du har något gammalt datorspöke där om direkt ogillar din dator.

//Jimmy

WiCHeR
Kommer du hit ofta?
Medlem
1229546
July 7, 2009 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo jag trodde det hade med någe trojan att göra eller någe, men så formaterade jag datorn i går, och så satte det igång igen efter några timmar bara. och nu är den helt normal igen men den kommer fortsätta snart igen. Men tror du att mitt nya mioderkort kan ha något med det att göra?

mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
1229548
July 7, 2009 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Blir det samma sak om du testar med en annan mus så är det säkert windows som bråkar.

WiCHeR
Kommer du hit ofta?
Medlem
1229549
July 7, 2009 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte kunnat prova med en annan mus ännu, men vore väll konstigt att windows helt plötsligt börjar jäklas? och även efter en formation

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1229820
July 12, 2009 - 2:20 am
sp_Permalink sp_Print

Möss kan sprida virus! Du får sätta en kondom på kontakten innan du kopplar in den, såklart laugh

Kolla till att börja med moderkortes montering samt bakplåten som täcker för portarna, statisk el/krypströmmar kan skapa vad som helst. Kolla även hårddiskar, DVD-enheter, ljudkabel etc. Även varma hårddiskar kan läcka värme genom datakabeln som fel bit.

* Är processorn eller grafikkortet onödigt varm?
* Är minnen ok (memtest86 kollar detta)
* Sök igenom för virus, spyware etc.
* Prova utan medföljande drivrutiner för musen
* Prova med nya drivrutiner om det finns för mus och grafikkort
* Är hårddisken ok? Sök efter sektorfel, enskilda skadade bitar kan ställa till dom konstigaste felen.
* Inträffar det när du startar i felsäkert läge? Om inte, ett program eller drivrutin som ganska säkert är boven.

Sedan, hur uppför sig detta? Är det små rörelser med några bildpunkter eller är det flera cm i skillnad? Är det långsamt eller snabbt?

Logga även när det inträffar, vilka program det intäffar med, om det inträffar med en viss tid efter start av datorn eller ett visst program, vilket lätt skull kuna misstänkas som värme eller virus.

Skulle det vara ett virus kan ett program som killdisk tömma hårddisken åt dig och ta bort bråkiga virus.

Till sist, det är inte det där löjligaste? Att du menar att musen placeras på en ok-knapp tex. Det är nänligen en inställning i mushanteringen i kontrollpanelen. Det kan även vara ett fel där, prova att aktivera isf starta om och sedan avaktivera.

WiCHeR
Kommer du hit ofta?
Medlem
1229824
July 12, 2009 - 4:33 am
sp_Permalink sp_Print

Problemet är nu skickat. jag fick moderkortet utbytt väldigt snabbt, och nu är allt super igen. 🙂 men tack för alla tips ändå 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 494
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL