July 1, 2002
Tja, som rubriken säger så glider muspekaren av sig själv. vilket är sjukt irriternade. Jag har läst mycket om det, och de flesta säger att musmattan kan avra fel (men funkat perfekt i flera månader) och att musen kan vara smutsig osv. men det är den inte. Jag kan koppla ur musen och den rör sig av sig själv fortfarande oxå. jag isntallerade om datorn i går för att försöka fixa det här i går. men nu har det börjat igen. Vad kan felet vara? Musen är ca 3 månader gammla en Logitech Mouse G5 Laser II
Kan det vara mitt nya moderkort som gör detta? då detta började komma strax efter jag fick mitt nya moderkort. tycker ju itne att den ska röra sig om musen itne är ikopplad
July 1, 2002
Jo jag trodde det hade med någe trojan att göra eller någe, men så formaterade jag datorn i går, och så satte det igång igen efter några timmar bara. och nu är den helt normal igen men den kommer fortsätta snart igen. Men tror du att mitt nya mioderkort kan ha något med det att göra?
June 11, 2001
Möss kan sprida virus! Du får sätta en kondom på kontakten innan du kopplar in den, såklart
Kolla till att börja med moderkortes montering samt bakplåten som täcker för portarna, statisk el/krypströmmar kan skapa vad som helst. Kolla även hårddiskar, DVD-enheter, ljudkabel etc. Även varma hårddiskar kan läcka värme genom datakabeln som fel bit.
* Är processorn eller grafikkortet onödigt varm?
* Är minnen ok (memtest86 kollar detta)
* Sök igenom för virus, spyware etc.
* Prova utan medföljande drivrutiner för musen
* Prova med nya drivrutiner om det finns för mus och grafikkort
* Är hårddisken ok? Sök efter sektorfel, enskilda skadade bitar kan ställa till dom konstigaste felen.
* Inträffar det när du startar i felsäkert läge? Om inte, ett program eller drivrutin som ganska säkert är boven.
Sedan, hur uppför sig detta? Är det små rörelser med några bildpunkter eller är det flera cm i skillnad? Är det långsamt eller snabbt?
Logga även när det inträffar, vilka program det intäffar med, om det inträffar med en viss tid efter start av datorn eller ett visst program, vilket lätt skull kuna misstänkas som värme eller virus.
Skulle det vara ett virus kan ett program som killdisk tömma hårddisken åt dig och ta bort bråkiga virus.
Till sist, det är inte det där löjligaste? Att du menar att musen placeras på en ok-knapp tex. Det är nänligen en inställning i mushanteringen i kontrollpanelen. Det kan även vara ett fel där, prova att aktivera isf starta om och sedan avaktivera.
1 Guest(s)