Mycket konstigt problem - datorn bootar om sig hela tiden|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Mycket konstigt problem - datorn bootar om sig hela tiden
Alzer
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 23
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 30, 2007 - 5:51 am
sp_Permalink sp_Print

Tjena,

Igår drabbades jag av ett minst sagt förbryllande problem. Efter en helt normalt omstart av datorn pga. lite drivrutinsuppgraderingar och liknande började min dator bara starta om sig precis efter det att den kommit in i Windows. Och när jag säger starta om så menar jag inte att Windows avslutas och den helt enkelt bootar om. Det både låter och känns som om någon trycker på resetknappen. Jag kan även tillägga att det hörs ett litet klickljud när datorn dör.

Jag ska försöka att börja från början.

I torsdags installerade jag om datorn och allt var frid och fröjd. Jag kopplade in alla hårddiskar och fläktar och bootade upp. Funkade prima. Men som vanligt är det massa program och drivrutiner som ska installeras vilket medförde en hel del omstarter.

På fredag kväll var dock det mesta av det där avklarat och jag bestämde mig för att låta datorn stå på under natten - inga problem.

Sedan installerade jag några program och sådär som krävde en omstart. Sagt och gjort. Jag startade om.

Och då började problemen.

Datorn bootar perfekt och man kommer in i Windows. Men, allt från 40 sek till 8 minuter senare händer det jag beskrev innan. Den dör.

Så jag tänkte att det kunde vara något med att fördelningen av hårdvaran var ojämn mellan mina två nätagg. Så jag satte mig ned och delade upp det lite mer jämnt.

Jag har som sagt två nätagg, ett Antec Neopower 480w (verkar som om det är en gammal modell, för det finns bara 450 och 500 på antecs web) samt ett HuntKey 350w (http://www.datorbutiken.com/se.....uct=HK350W).

Anledningen till att jag har två nätagg är främst att jag har nio hårddiskar, varav tre S-ATA som måste förses med ström.

Tillbaka till problemet, fördelningen var mer jämn men problemet kvarstod.

Till slut blev jag så desperat att jag kopplade bort HuntKey-agget och alla diskar utom systemdisken (160GB Maxtor) och därmed bara använde mig av NeoPower-agget för att driva en disk, dvd, grafikkort och moderkort.

Men problemet kvarstod.

Då valde jag att titta lite på voltvärdena i BIOS och jag blev minst sagt förvånad när jag såg detta:

3.3V - 3.03V
5V - 4.81V
12V - 11.71 till 11.77V

Kan det vara nätagget som håller på att ge upp? Finns det någon lösning bortsett från att köpa ett nytt nätagg?

Jag hoppas verkligen ni kan hjälpa mig!

MVH
Alzer

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1157808
September 30, 2007 - 6:49 am
sp_Permalink sp_Print

Om problemet uppstod efter en drivrutinsuppdatering är det ju läge att kolla systemloggen för att se om det inte är den som orsakar det.
Beroende på vad du har för inställningar för vad som ska ske vid systemfel så kan det vara så att datorn bar startas om.

Starta System (win+pause, högerklicka Den här datorn eller via Kontrollpanelen) och gå till Avancerat. Kolla inställningar för Start och återställning, kryssa ur "Starta om automatiskt".

Systemloggen hittar du under Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Loggboken.

//Andreas

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1157812
September 30, 2007 - 9:00 am
sp_Permalink sp_Print

De värdena ser inget vidare ut, vad får du för värden med det andra agget inkopplat?

Alzer
Medlem
1157814
September 30, 2007 - 9:17 am
sp_Permalink sp_Print

Problemet är nu löst. Då jag följde rådet att bocka av Starta om automatiskt fick jag istället en blåskärm som jag med hjälp av Google kunde deschiffera och komma fram till att det var ett litet program som strulade till allting.

En snabb avinstallation senare startade datorn inte om i tid och otid.

Tack så mycket för hjälpen!

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1157818
September 30, 2007 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

Skulle du vilja säga vilket programmet var, så inte "vi" andra råkar ut för samma problem?

Alzer
Medlem
1157833
September 30, 2007 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

Givetvis Jalle, programmet heter Easy File and Folder Protector.

Och filen den använder för att låsa och gömma filerna och mapparna heter FDCBNT.SYS. Det var denna fil som orsakade mina problem.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1157884
September 30, 2007 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Där ser man 🙂

Kul att det löste sig!

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 323
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL