September 26, 2001
Hej,
Min nygligen inköpta ADM ATHLON THUNDERBIRD 1,2 GzH beter sig lite konstigt.
Ibland (ofta), när man ska sätta på den så funkar det inte. Det verkar som om det inte kommre nån ström till datorjäveln. Man hör bara en tyst "vissling"...
Ibland brukar det däremot fungera efter typ 20 minuter.
Vad som bör tillägas är att detta brukar ske när datorn inte har varit på hela natten.
Ex.
använder datorn på kvällen o stänger av. Stänger av strömmen.
På morgonen när jag ska sätta på änder inget på typ 20 minuter.
Sen brukar det funka.
Just nu har det inte funkat efter typ 3 timmar.
Tänkte bara tillägga att jag har ett Geforce 2 32MB GTS PRO ifall det är till nån nytta.
--------------------------------------------
Lådan blir även varm där nätdelen sitter. Folk säger att 230V är för lite för en AMD ATHLON 1,2 GzH.
Fast iofs, processorn går inte så snabbt. Den är bara uppe i 900MzH... det går inte o ställa om till högre i BIOS.. ;(
Kan det vara nätdelen det är fel på eller vad i h*****e är det som händer...?????
// Tacksam för svar...
April 1, 2001
Det stämmer nästan, det där med nätdelen. Mer än 230 Volt går ju inte att få från vägguttaget, men jag antar att du menade watt. Du bör nog skaffa ett nätaggregat som kan leverera 300W till din dator.
Det där med att processorn bara går i 900MHz är inga problem att fixa. Det ligger till så att din processor skall ha en buss-hastighet på 133MHz, men default på moderkortet är 100MHz. Så du får kolla i manualen hur du skall göra för att ändra till 133MHz. Oftast så är det någon jumper på moderkortet som skall ändras/tas bort för att aktivera 133MHz. På så sätt blir din processor på 1200MHz. 133*9=1200
Lycka till !
1 Guest(s)