May 8, 2003
Har precis införskaffat en Seagate 250 GB disk som jag försöker installera. Setupen är:
IDE0:
Hitachi Deskstar 160GB (M) (längst ut)
Hitachi Deskstar 160GB (S)
IDE1:
Sony DVD RW (M) (längst ut)
Seagate 250 GB (S)
Jumprarna sitter rätt enligt den här konfigurationen, dubbelkollat flera gånger 🙂
Jag tyckte det verkade bra, men tydligen inte. Allt dyker upp som det ska i Bios, men när jag startar windows fryser det under laddningen i ett par minuter, sen fortsätter det. När jag går in i disk managern fryser allt en stund, när jag initierar och sen formatterar disken så tar windows små pauser, typ en minut. Efter ett tag får jag upp "Formatting failed". Överlag så hänger sig windows antingen temporärt eller helt så fort jag försöker accessa disken. DVD:n funkar bra dock, har provat att bränna skiva.
De andra diskarna på IDE0 funkar fint precis som innan, hela problemet är med IDE1.
Har även testat att koppla ur DVD:n, sätta Seagaten som IDE1 master (och längst ut på kabeln) och då verkar det fungera bra. Inga pauser när jag försöker accessa disken etc.
Det känns som någon märklig konflikt.. jag kan bara inte förstå vad problemet är. Kabeln är en 80-pins rund kabel, som jag även använt tidigare när jag bara hade DVD:n på IDE1.
May 8, 2003
Testade det nu, och det funkar inget vidare.
Dels var det grymt trassligt att lyckas koppla det så, fick palla upp dvd:n på lite böcker bredvid datorn.. så det känns verkligen inte som det är tänkt att det ska funka så.
Ändrade jumprarna också, så disken som sitter längst ut får vara master och dvd:n slave. Då hittar inte bios dvd:n alls.
Disken hittas dock fint, och inga pauser eller dylikt i windows. Slutsatsen är att allt funkar toppen så länge bara en av enheterna är installerade, men att det blir någon konflikt så fort båda är med..
Har btw testat med en annan kabel nu också. Exakt samma resultat.
May 8, 2003
Tror fan jag fått rätt på det nu.. Flyttade runt så den nya Seagatedisken fick sitta som slave på IDE0 och så fick en Deskstar sitta som slave på IDE1 istället.
Så nu är det:
IDE0:
Hitachi Deskstar 160GB (M) (längst ut)
Seagate 250 GB (S)
IDE1:
Sony DVD RW (M) (längst ut)
Hitachi Deskstar 120GB (S)
Har initializerat och håller på att formattera nya disken. Inga "pauser" än så länge. Antar att seagaten inte gillade att sitta som slave till en dvd.. vilket ju är rätt risigt. Ska hålla mig till Desktar i framtiden, inte haft något strul med mina andra diskar.
1 Guest(s)