March 20, 2001
Jag vet inte vart jag ska börja, men jag tar det i tur & ordning..
Tänkte först bara tacka alla som orkar läsa dätta, är rädd att det kan bli ganska långt!
Men iaf, i natt vaknade jag av att min burk hadde hoppat i gång av sig själv.. Väldigt skummt, den var inte på helt utan bara fläktar & Power led´n lyste svagt! Fläktarna gick på låga varv med!
Klev upp & tryckte på Power 4sec för att stänga skiten.. Då startar den helt & jag kommer in i windows, stänger av på start menyn & burken stänger ner men bara till det där mystiska läget! Power led´n lyser svagt & fläktarna (3st) snurrar långsamt!
Stängde av strömmen så jag kunnde fortsätta sova, då jag vaknar slår jag på strömmen & burken hoppar i gång av sig själv.. Skummt!
& den kommer i det där skumma läget, Power led´n lyser svagt & fläktarna snurrar långsamt.. Trycker på Power & den startar på riktigt! Kommer in i windows, gör det jag ska sen stänger jag ner burken.. Den stänger inte som vanligt utan spänningen som släpper av långsamt mer & mer, efter ~2min så är allt dött! & jag åker i väg till posten för att skicka i väg en sak (f*n vad posten ha höjt fraktpriserna 🙁 ) Då jag kommer tillbax har datorn hoppat i gång av sig själv till det där mystiska lägget igen! Sen nästa gång jag ska ha i gång den så kommer den bara till det där mystiska läget! Inge längre..
Datorn är typ döö, ingen bild på skärmen fast jag trycker igång skiten som jag gjort tidigare.. Fläktarna börjar bara snurra i normal fart & HDD samt Power led lyser konstant kraftigt..
VAD F*N KAN DET VA FÖR FEL? Jag sitter just nu på en 486:a@OverDrive 92Mhz 🙁
Är det moderkortet som ha strykit med eller?
Kan tillägga att den startat jämt till det där skumma läget då man stängt strömmen & slår på strömmen igen! Burken ska ju inte starta av sig själv bara man slår på strömmen!
Går icke att stänga den häller, man får dra ur ström kabeln!
Har plockat ur alla andra grejer onödiga prylar & kört felsökning men ingen skildnad.. Resetat Bios &så men ingen skildnad!
Blir så j**la less då det blir sånna här skabb fel..
Hoppas någon snäll vetande mäniska har några idér vad det kan vara!
Själv tror jag det är Moderkortet som inte vill va med längre? eller kan det vara något annat?
Info om burken:
Soltek SL-75KAV-X Moderkort
Duron 800 Cpú
128Mb Pc133 Ram Orginal Hounday
Inno3D GeforceMx
300W Nätdel som följer med AOpen Hx08
10,2Gb Diskar
PLZ HELP!
March 20, 2001
March 20, 2001
Jo precis, måste ju va nätdelen eller moderkortet!
Hoppas jag kan få låna herr JB54:as nätdel i morn & testa..
Om det är nätdelen måste ju en my införskaffas = pengar ska läggas ut!
Om moderkortet är trasigt = Nytt på garantin = inga pengar läggas ut, eller kanske frakt!
Men det vore ändå lungnast om det är nätdelen som är defekt!
Men det är ju rätt mystiskt att det inte händer nått då jag trycker på Powerknappen nu längre & att det inte kommer upp nån bild på skärmen + att datorn inte kommer nån vart! Står ju bara & gnetar på samma ställe..
Skulle nog tro att det är moderkortet, men det visar sig förmodligen i morn får jag hoppas!
August 9, 2001
nätagget släpper alltid igenom 5volt till moderkortet om sladden sitter i. det låter som att den strömmen har kommit på villovägar tycker jag. jag tror inte att det beror på nätagget, isåfall någon sladd eller koppling som har ballat ur. det är nog mer troligt att moderkortet har drabbats av kortis någon stans...(obs ,det är min teori bara)
edit: ni hade ju redan kommit fram till allt det där, men det såg ju inte jag. efter man läst din långa post orkade jag inte kolla dom andra svaren men ändå, ingen sa ju skiten om 5volt va?
[ Detta Inlägg ändrades av: Bhaal den 2001-10-04 21:21 ]
March 20, 2001
Som sagt tror jag själv &så att det är moderkortet som spökar nu..
Ska låna nätdel av JB i morn hoppas jag, då får jag svar på om det är moderkortet eller nätdelen..
För det kan väl inte va nått annat tyck ja!?
Fler tankar & komentarer?
Inte trevligt att skicka i väg moderkortet & sen är det helt & man åker på punga en massa frakt & felsöknings avgifter 🙁
March 7, 2008
En polare till mej brukar ha liknande problem. Han har också Duron och ett Soltek moderkort. Ibland när han ska starta datorn så går den ner i "standby läge" och han får hålla på att dra ur kontakten och starta om flera gånger innan han får igång den. Kan ju vara så att det är något konfigurations fel. Kan kolla om han vet någon lösning i så fall.. =/
March 20, 2001
March 20, 2001
Happ då var det bevisat i en test jag hadde förut i dag att det var nätagrigatet som det var vajsing med!
Inte moderkortet som man hadde kunna trott, så då blir det att köpa ett nytt!
Är det någon som har ett tyst över på minst 300W så är det bara att höra av er på mail eller ICQ
2 Guest(s)