April 24, 2002
Hej!
Jag har 2 datorer hemma, 2 st som är kopplade till en hub:
Dator 1 ( ett nätverkskort ip = 62.119.57.x.x) till hub.
Dator 2 ( ett nätverkskort ip = 62.119.32.x.x) till hub.
Man kommer in på internet med båda datorerna, men vi kan ej nå varandra på nätverket.
Jag hade tänkt koppla in ett till nätverkskort i dator 1 och koppla:
Dator 1 (kort 1) visit inställningar.
(kort 2) lan inställningar. D.V.S. ip: 192.168.0.1
Dator 2 ip : 192.168.0.2 och ska även lägga in gateway till nätverkskort 2 i dator 1. Kommer jag med denna inställning få 2 olika ip adresser som innan?
Ska väll också tillägga att ip delas ut dymansikt (alltså ej fast ip).
/Rikard
[ Detta Inlägg ändrades av: The Hidden den 2002-05-02 16:33 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: The Hidden den 2002-05-02 17:45 ]
April 1, 2001
Det blir lite skumt med det lokala nätet om båda dina datorer ligger direkt ut på nätet mot din internetleverantörs gateway. Då används inte MS nätverket så som du vill att det ska användas.
Du kan ju testa att från den ena datorn skriva in datornamnet på den andra datorn direkt i adressfältet.
Skriv:
DATORNAMN
Testa även med IP adressen
62.119.57.x
Fungerar inte det så får du nog använda exempelvid FTP för att föra över filer mellan datorerna.
Vill du ha ett vanligt lokalt nätverk med den ena datorn mot internet med gateway till den andra så finns en guide här på NH som kom upp nyligen som förklarar hur man gör
April 1, 2001
Du behöver ett FTP Server program på den datorn som ska dela ut filer. Och en FTP klient på den andra datorn.
Man kan även använda IE som FTP klient. Adressen blir då ftp://LOGIN:LÖSEN@IP-Adressen
En FTP Server som många tycker är enkel att använda är Serv-U FTP Server. Tror det finns på rhinosoft.com eller nåt sånt. Testa annars på download.com
FTP klienter finns det enorma mängder med. Sök på FTP på download.com bara...
July 2, 2001
On 2002-05-02 16:31, The Hidden wrote:
Hej!
Jag har 2 datorer hemma, 2 st som är kopplade till en hub:
Dator 1 ( ett nätverkskort ip = 62.119.57.x.x) till hub.
Dator 2 ( ett nätverkskort ip = 62.119.32.x.x) till hub.
Man kommer in på internet med båda datorerna, men vi kan ej nå varandra på nätverket.
62.119.57.x.x är inte ett giltigt IP, men vi utgår ifrån att du bara har skrivit ett x för mycket. Då är det som Crime säger att du har fel subnätmask. Du måste ha 255.255.0.0 för att dina datorer ska se varandra.
Annars, funkar visit bra? Såg att Utfors äger det ip-spannet och att http://www.visit.se nyttjar det.
Priser:
Anslutningskostnad: 1495:-*
Alternativ 1: 0,5 Mbit/s** (full duplex) - 245:-/månad
Alternativ 2: 1,0 Mbit/s** (full duplex) - 295:-/månad
Alternativ 3: 2,0 Mbit/s** (full duplex) - 325:-/månad
** Avser bandbreddsbegränsningen i modemet.
* Vissa villaområden 1895:- (se folder). Studenter 995:- (se folder).
(full duplex = samma hastighet i båda riktningarna)
May 9, 2001
On 2002-05-02 20:41, The Hidden wrote:
Vilken sida kan man fixa ftp saken på då?
Bra fråga. IIS (Internet Information Services) förjer med Win XP Pro och Win 2000 Pro. De ligger på CD:n och man måste installera det i efterhand. Det installeras inte samtidigt med operativsystemet som Internet Explorer gör.
Det enda man gör i FTP:n är att lägga till de mappar man vill dela ut och ställa in vilken IP man har. Har man dessutom dns2go (som man kan ladda ner från Internet) så skriver mina polare in tex.
ftp://blablabla.dns2go.com/mp3
i adressfältet i Utforskaren.
Då får de upp mina filer precis som om det vore en hårddisk till höger. Sedan är det bara att kopiera dem till en mapp på sin egna hårddisk. Enkelt och bekvämt för mina polare. De slipper ha ett klientprogram. De har ju redan Utforskaren.
OBS! Jag har ersatt min riktiga adress med blablabla, men resten är som det ska.
Intel PIII 866 MHz|Intel E815EEA|512Mb RAM|1 Seagate 60 Gb, 1 IBM 30 Gb, 2 Seagate 80 Gb HD|Promise Ultra IDE Controller|CL GeForce 4 Ti4600|Compaq DVD ROM|Plextor 16/10/40|SB Live Platinum|Win XP Pro|Chieftec låda|massor av fläktar
[ Detta Inlägg ändrades av: rsastin den 2002-05-03 17:33 ]
1 Guest(s)