Någon prissänkning på HDTV på G?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Någon prissänkning på HDTV på G?
Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 19, 2005 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

Såhär är det, jag vill ha en HDTV och är villig att betala 15k+:- men jag vill inte betala för något nu som jag får för halva priset eller mindre inom ett kvartal.
Jag vet, "Allt sjunker i pris med tiden", etc. Men det jag undrar är om någon vet något om ett stort prisras komma skall inom en rimlig tid (2006). Istället för att någon svarar "Det sjunker säkert i sommar", så vill jag gärna ha lite argumentation för det.

Är det något på G så priserna kommer sjunka?

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
980095
November 19, 2005 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, det kommer nog att sjunka under 2006 eftersom att våra svenska TV operatörer kommer lansera HDTV tjänster under året. Sen är ju LCD panelerna öht påväg neråt i pris.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
980096
November 19, 2005 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

nu har jag ingen insider information eller något liknande, men sånna här relativt nya produkter med HDTV stöd rasar ju i pris, minskar skit mycket vecka för vecka.
men jag skulle satsa på mellandags rean 😉

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
980188
November 19, 2005 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm varför bry öht ? Tills vi har fått HD sändningar och när man kan knalla ut och säg hyra en HD film då ska man ha en HDTV. Att köpa en idag är bara dumt.

Zarathos
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
980206
November 19, 2005 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

precis..för litet användnigsområde än så länge. och vänta med HDTV till marknaden vet vilken standard de kommer köra.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
980238
November 19, 2005 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Zarathos wrote: precis..för litet användnigsområde än så länge. och vänta med HDTV till marknaden vet vilken standard de kommer köra.

Det är ju mer eller mindre klart att det blir 720p som gäller i Europa, så det är inte så mycket mer att säga om det.
När det kommer till HDTV-material så är det inte direkt omöjligt att hitta, och det kommer väl att börja sändas även i sverige till våren.

Poontus
Member
Medlem
980269
November 19, 2005 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

för att påskynda HDTV utvecklingen i Sverige så är det bra om man köper en HDTV, om man väntar, då väntar TV bolagen också, och det tar längre tid innan vi får njuta av HDTV 🙁

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
980409
November 20, 2005 - 12:20 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: för att påskynda HDTV utvecklingen i Sverige så är det bra om man köper en HDTV, om man väntar, då väntar TV bolagen också, och det tar längre tid innan vi får njuta av HDTV 🙁

Man köper inte en bil innan vägarna finns, dessutom ska staten regulera det hela genom att tvinga fram en förändring (övergång till HD) annars tar det miljon år innan TV bolag hoppar på tåget. Glöm inte att dom måste byta ut enorma mängder av utrustning både mobil och den dom använder i studio. Det handlar om enorma summor för dom så jag är övertygad att ett lag behövs för att dom ska få den rätta "motivationen". Om inte staten hade tvingat fram släckningen av den analoga tv nätet är jag övertygad att vi skulle titta analogt minst 10-15 år till. TV bolag tänker på vinst, inte på oss konsumenter.

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
980501
November 20, 2005 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Kizo wrote: Såhär är det, jag vill ha en HDTV och är villig att betala 15k+:- men jag vill inte betala för något nu som jag får för halva priset eller mindre inom ett kvartal.
Jag vet, "Allt sjunker i pris med tiden", etc. Men det jag undrar är om någon vet något om ett stort prisras komma skall inom en rimlig tid (2006). Istället för att någon svarar "Det sjunker säkert i sommar", så vill jag gärna ha lite argumentation för det.

Är det något på G så priserna kommer sjunka?

Plasma eller LCD? En LCD får du för under 15k.

Kizo
Member
Medlem
980538
November 20, 2005 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Hogan wrote: Plasma eller LCD? En LCD får du för under 15k.

Det lutar åt LCD, fastän det kan mycket väl bli en plasma, för så som jag förstått det så lämpar de sig bättre för spel (PS3, någon?).

Poontus
Member
Medlem
980549
November 20, 2005 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

nu vet jag inte hur mycket bättre Plasma utvecklingen har blivit. men förut så brände dom fast väldigt snabbt.
och om du då spelar ett spel, vad som hellst, bilspel så har du konstant en KM/h och en RPM mätare, eller du sperlar ett fps spel, ammo och health mätare 🙂
men dom kanske inte bränner in längre?

Kizo
Member
Medlem
980636
November 20, 2005 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: nu vet jag inte hur mycket bättre Plasma utvecklingen har blivit. men förut så brände dom fast väldigt snabbt.
och om du då spelar ett spel, vad som hellst, bilspel så har du konstant en KM/h och en RPM mätare, eller du sperlar ett fps spel, ammo och health mätare 🙂
men dom kanske inte bränner in längre?

Har du någon aning om vad "väldigt snabbt" innebär?
Snackar vi ett par timmar, eller ca: 10h?

Poontus
Member
Medlem
980639
November 20, 2005 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har ingen själv, men om man kollade på samma kanal rätt så mycket, och sedan bytte så hade man fortfarande kvar logan från den andra kanalen 🙂

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
980648
November 20, 2005 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

När vi väl har fått HD sändningar i sverige kommer dagens HD produkter vara "ute". ny teknik kommer ut hela tiden och dagens teknik har en del brister som "spökning" "inbränning" ospikade speccar osv. MAO att köpa en HD idag är ingen bra idé. Dessutom vet nån vad hände med killen (stod om det i tidningen nån månad sen) han hade en tv som fick permanent inbrännt kanal 5 logga trots att tv var 5-6 månader gammal fick han INTE lämna tillbaka den utan fick veta att "han hade tittat för mycket på tv" !!! Och vi snackar om en apparat som kostade över 20 000kr ! Jag vet att han gick vidare med reklamationen men jag vet inte om han fick rätt. Nån som kan upplysa mig ?

Poontus
Member
Medlem
980679
November 20, 2005 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

för att fixa sånnt där måste dom inte byta ut nästan hela TVn? gick på 15'000kr förut fört att fixa sånnt där

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
981102
November 21, 2005 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte, hade bara läst om killen i nån artikell och skulle gärna vilja veta hur det gick för han. Det suger när man pröjsar dyra peng och blir blåst till råga på allt. Specielt om blåsaren är som i detta fall ett stort internationel elektronik företag 🙁

Poontus
Member
Medlem
981107
November 21, 2005 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

påtal om internationell elektronikföretag, jag önskar verkligen att jag (eller någon) stod med en DV kamera och filmade pappa när han var inne på El-Giganten och skrek på dom, pappa var helt uppspelt och stog och skrek om polisanmälan, gå till VDn och sådant, 4-5 personal stod runtom med lugna röster och sa "lugna ner dig" men det hjälpte inte, han stod närinne och skrek minst 15-20 minuter 😀

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
981157
November 21, 2005 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Redzo wrote: Vet inte, hade bara läst om killen i nån artikell och skulle gärna vilja veta hur det gick för han. Det suger när man pröjsar dyra peng och blir blåst till råga på allt. Specielt om blåsaren är som i detta fall ett stort internationel elektronik företag 🙁

Han fick en ny 😛 wink

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
981325
November 22, 2005 - 12:58 am
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: [quote=Redzo]Vet inte, hade bara läst om killen i nån artikell och skulle gärna vilja veta hur det gick för han. Det suger när man pröjsar dyra peng och blir blåst till råga på allt. Specielt om blåsaren är som i detta fall ett stort internationel elektronik företag 🙁

Han fick en ny 😛 wink

Sjust av dom 😛 Det krävdes en stämning eller nåt liknande väl...

Ooklamook
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 401
981794
November 22, 2005 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Inbränning är ju ettplasmaproblem. Vill man vara riktigt framtidssäker tjackar man en tv som klarar 1080p. Lycka till att hitta en här i Sverige bara.

HDTV är som grafikkort, varför köpa ett X1800XT nu när du kan köpa ett X3800XT om två år som kommer att köra FEAR i 300 FPS i 15000x8000 osv. Fast det kanske inte hjälper så mycket om du vill lira FEAR nu och sitter med ett Ti4200 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 240
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL