Någon som äger en Thermaltake Hardcano 13 och kan hjälpa?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Någon som äger en Thermaltake Hardcano 13 och kan hjälpa?
JorisS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 388
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 9, 2007 - 6:00 am
sp_Permalink sp_Print

Hej

skriver på engelska, då jag först försökte skriva detta till Thermaltake support... dock blir det fel på sidan varje gång jag försöker skicka in det. Najs att man inte KAN anmäla fel, pga att sidan är fel... 🙄

Hur som helst, kanske någon här äger en Hardcano 13 och kan hjälpa:

Hi,

I've managed to mess up my Hardcano 13 when I accidentally connected the USB connector for the card reader part to the firewire pin-out on my motherboard. Smelled a bit and on checking inside I can see that some of the miniature resistors have burned.

As I'm quite a hobbyist and enjoy soldering, I thought I might try and replace the resistors rather than buying a new hardcano, since the fan control still works fine.

I'd like to ask if anybody who owns the Hardcano 13 could quickly pop the top lid of and tell me the values needed for the following resistors (since they've become rather hard to read, hehe):

R10
R9
(R8)

These are the resistors located directly below the pin connectors for the USB cable, on the 'Card Reader Rev 1.1 07/10/2004' board, which houses the GL816E card reader chip.

I'd be much obliged if anybody could provide me with above info!

I'm guessing the board is used on many other card reader devices as well, by the way.

Best regards,
Joris

Cooper
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
1150987
August 9, 2007 - 11:22 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har en hardcano13. Just nu är jag på jobbet men jag skulle kunna kolla upp värdena för de resistorerna senare ikväll.

Måste bara säga att jag inte alls är speciellt imponerad av denna fläktkontrollern (Hardcano13). Det pga att man måste har 3st AA batterier för att driva den och de tar slut efter bara 2-3 månader. Sen så får den för sig att larma bara man drar ut en fläkt och slutar inte med det förren man har tagit ut batterierna och satt in dem igen. Inte så roligt att behöva slita ut kontrollern varje gång man ska byta batteri eller när man bara ska koppla ur en fläkt. Sen så funkar inte kortläsaren på mitt nya moderkort. Det står bara att det är för hög spänning eller nått sådant och så vägrar datorn att starta tills man dragit ur kortläsaren.

Verkar inte heller vara den bästa kvalitén på denna fläktkontrollern. En av fläktlinorna verkar ha blivit defekt. Man kan höja hasigheten till hälften sedan så går det inte mer. Då börjar den av sig själv att höja och sänka hastigheten i vågor. Lite då och då så får fläktkontrollern också för sig att tjuta till trotts att alla fläktarna snurrar som de ska.

Har du haft några liknande problem med din Hardcano13?

Cooper
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
1152076
August 16, 2007 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Har kollat upp det som står på de tre resistorerna. Det stod inte resistansen på ett par av dem men jag sökte upp det ohmvärdet.

R8 = 01X (10 ohm)
R9 = 330 (330 ohm)
R10 = 01X (10 ohm)

Hoppas det bara är dessa resistorer som har pajat och att du kan få igång den igen. Lycka till!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 64
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL