När kommer nVidia med dx11 och treskärmsstöd?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
När kommer nVidia med dx11 och treskärmsstöd?
Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 23, 2010 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Hoy!

Det är väl dags att köpa ny dator igen som man måste göra med några års mellanrum och så som det verkar nu är de mest attraktiva korten för mig ATI's dx11-kort med "Eyefinity" eller vad det heter som ger stöd för tre st. stärmar.

Men grejen är den, jag gillar inte ATI. Eller snarare, jag föredrar nVidia.

När kommer nVidia med något liknande? Eller finns det redan men det är jag som inte fattat det?

/Kizo

Kamikazepilot
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 387
1245704
March 23, 2010 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Du borde fråga dig varför du vill ha en produkt som är sämre och har mindre funktioner men som har tillverkats av en visst företag ? Har du aktier i Nvidia ?

Missförstå mig inte, jag vill inte vara dryg vill bara veta varför är ett företagsnamn "bättre" än annan för i det här fallet kan man inte säga att Nvidia sitter på bättre eller billigare produkter. Deras kort gör samma sak som AMDs kort samt att supporten är lika bra i stort sett.
Båda fungerar utan problem med Win så enda skillnaden är ett annat namn samt att AMD just nu har bättre utbud, priser och funktioner.

I det här fallet får du vänta på Nvidias kort (prestanda korten kommer om 2 dagar, resten fan vet) eller göra det vettiga och köpa en kort ur AMDs 5xxx serie nu.

Själv tar jag alltid det märke som ger mig mest för pengarna och har den prestanda jag vill ha så därav min fråga eftersom jag är så långt från "märkeslojal" som man kan komma har jag svårt att förstå att vissa skulle gå in i döden verkar det som bara för att försvara "sitt" märke.. laugh

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
1245705
March 23, 2010 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Fermi;)

Läs lite nyhter om kortet;)

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
1245706
March 23, 2010 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Kamikazepilot wrote: Du borde fråga dig varför du vill ha en produkt som är sämre och har mindre funktioner men som har tillverkats av en visst företag ? Har du aktier i Nvidia ?

Det hela baseras på att jag aldrig gillat drivrutinerna till ATI men alltid tyckt om dem till nVidia och att jag gärna få lite PhysX på köpet.

Men det är ju det jag säger, att om jag köper idag så blir det ATI, men undrar om det är värt att vänta, då kanske nVidia kommer snart och sparkar rumpa? Jag frågar, jag påstår inte.

Kamikazepilot
Kommer du hit ofta?
Medlem
1245710
March 23, 2010 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Då vet du snart. NH samt Swec kommer ha sina recensioner på nvidias senaste sent på fredag/tidigt lördag. Håll i slantarna i 2-3 dagar till.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1245811
March 24, 2010 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Man ska väl utgå lite från vilka övriga komponenter man har? Men tex borde kompatibiliteten för en AMD processor och ATi-kort vara säkrare precis som att tex moderkortet och grafikkortet kommer från samma leverantör. Då kan man minska risken för att det strular till sig, så tänker jag när jag väljer komponenter. Detta märkte jag senast när jag installerade ett gammalt ATi kort i windows 7 som jag inte hade drivrutiner till, dock så hade nordbryggans drivrutiner tillräckligt för attt klara av detta kort.

Hur mycket detta stämmer i verkligheten är svårt att säga, men att minimera riskerna är alltid en bit på vägen.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1245817
March 24, 2010 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Man ska väl utgå lite från vilka övriga komponenter man har? Men tex borde kompatibiliteten för en AMD processor och ATi-kort vara säkrare precis som att tex moderkortet och grafikkortet kommer från samma leverantör. Då kan man minska risken för att det strular till sig, så tänker jag när jag väljer komponenter. Detta märkte jag senast när jag installerade ett gammalt ATi kort i windows 7 som jag inte hade drivrutiner till, dock så hade nordbryggans drivrutiner tillräckligt för attt klara av detta kort.

Hur mycket detta stämmer i verkligheten är svårt att säga, men att minimera riskerna är alltid en bit på vägen.

Det finns något som heter standarder som alla måste följa, hade varit svårt att hitta något ett NVIDIA-grafikkort passade med annars.

Kamikazepilot
Kommer du hit ofta?
Medlem
1245827
March 24, 2010 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Man ska väl utgå lite från vilka övriga komponenter man har? Men tex borde kompatibiliteten för en AMD processor och ATi-kort vara säkrare precis som att tex moderkortet och grafikkortet kommer från samma leverantör. Då kan man minska risken för att det strular till sig, så tänker jag när jag väljer komponenter. Detta märkte jag senast när jag installerade ett gammalt ATi kort i windows 7 som jag inte hade drivrutiner till, dock så hade nordbryggans drivrutiner tillräckligt för attt klara av detta kort.

Väldigt fel och gammamodig sätt att se på saker. Standarder som Mean Machine finns för att garantera kompabiliteten.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1245834
March 24, 2010 - 11:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Det finns något som heter standarder som alla måste följa, hade varit svårt att hitta något ett NVIDIA-grafikkort passade med annars.

Självklart är det en standard, men jag tänker mig att tex skulle vara lättare för Gigabyte eller ASUS att garantera att deras grafikkort verkligen fugerade med deras respetive moderkort eftersom dom verkligen kan testa det, dessutom så skulle det vara svårare för företagen att skylla ifrån sig om något strular när man har fler komponenter från samma företag. På så vis kan man minimera riskerna tänker jag mig.

Med tanke på hur snäva marginalerna är i datorbranchen så är både tillverkare och säljare ganska rökta om dom inte tar kunderna på allvar så det finns inte mycket spelrum innan en tillvekare eller säljare blir ökänd om det är dåliga support eller dåliga saker. Det har vi nog diskuterat här några gånger.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1245839
March 25, 2010 - 12:26 am
sp_Permalink sp_Print

Kamikazepilot wrote: Väldigt fel och gammamodig sätt att se på saker. Standarder som Mean Machine finns för att garantera kompabiliteten.

Nu är jag inte riktigt branschstandard än, men jag jobbar på det. 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 88
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL