September 16, 2002
Tjo!
Jag är sugen på att skaffa ett par NAS-diskar och köra Raid så jag har backup på all min data. Dock ska nämnas att nätverk är det värsta jag vet då jag aldrig får det att fungera bra.
Anyhow, när jag läst lite kommentarer på diverse lösningar så står det att folk installerat ditt och datt. FTP och andra liknande saker.
Det jag undrar är, hur installerar man något på en NAS-disk? Har de ett litet OS som ligger och kör, eller är det firmware som man måste flasha?
Kan man skaffa en NAS-FTP klient och "bara installera" eller är det massa krångel?
Kort sagt, är det enkelt att installera tjänster på en NAS-disk?
Tack på förhand.
March 10, 2003
Beror ju på vilken NAS du köper. Vissa har extremt begränsade alternativ (ungefär lika mycket som en USB-disk), medans amdra är nästan ett fullfjädrat unix system.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
September 16, 2002
Ctrl wrote: Beror ju på vilken NAS du köper. Vissa har extremt begränsade alternativ (ungefär lika mycket som en USB-disk), medans amdra är nästan ett fullfjädrat unix system.
Happ...
Då är det bara säga "Välkommen till en ny djungel".
Om jag vill kunna komma åt den online, gärna via FTP. Ännu hellre något på Webdav, vad pratar vi om för prisklass då? (Erkänt märke är ett måste.)
Minst plats för 2 diskar, ska kunna RAID:a.
July 27, 2003
Jag kan tipsa om Synologys NAS:ar.
Jag har själv en ståendes hemma och den funkar otroligt bra.
Här har du de som har RAID: prisjakt
Dom har webinteface, ftp, torrentklient, backup och en massa annat roligt.
De uppdaterar firmwaren ofta och har en bra community för att lösa olika problem.
1 Guest(s)