November 15, 2002
För några dagar sedan så skulle jag starta datorn som vanligt efter att den varit avstängd över natten, när jag trycker på knappen, den startar men får ingen bild.
Trycker om restart-knappen och jag får bild men det piper till och står nåt i stil med "Overclocking failed, press F1 for BIOS press *nån annan knapp som jag glömt vilken) to continue"
Okej tänkte jag, skitskumt men jag går in i BIOS och ställer ner min överklockning till ingen överklockning (jag hade överklockat från hela 2GHZ till 2.2GHz, fast jag har kört överklockat i 1½år utan problem).
Sparar och startar om, aja, det funkar, bra.
Senare när jag är på jobbet så ringer min flickvän och säger att det inte går att starta datorn för den säger att hal.dll saknas, så när jag kommer hem och ska kolla på vad det är efter jobbet så händer samma sak, ingen bild o.s.v. fast nu verkar hela BIOS blivit nollställt.
Nåja, ställer in allt igen som jag vill ha det (ingen överklockning) och bootar om, nu funkar det som vanligt, inge problem, hal.dll verkar finnas där som den ska.
Stänger av datorn för natten igen, men vad händer på morgonen när den skall startas? Jo, samma sak, "Overclocking failed" TROTS att jag inte kör överklockat, och allt är nollställt igen.
Aja, jag har ju ett nytt batteri som jag kan sätta i på moderkortet, det skulel ju kunna vara det som krånglar, sagt o gjort så bytte jag batteri inatt, men vad händer när jag startar datorn? Jo, "Overcklocing failed", trots att jag bytte batteri, DOCK så var allt annat sparat och det var inte överklockat heller, så batteriet kanske hjälpte att spara alla andra inställningar iallafall.
Men jag vill slippa att få "overclocking failed" varje gång jag startar datorn, det spelar ingen roll om jag sätter minneshastigheten på 200MHz manuellt eller på Auto, verkar få meddelandet iiallafall.
Har även uppdaterat till senaste BIOS som jag hittade men det verkade inte heller hjälpa, efter att datorn vart avstängd över natten så fick jag först ingen bild sen när jag tryckte på Restart "Overclocking Failed" igen när jag startade :/
Delarna det handlar om är
AMD A64 3200+
Asus A8V Deluxe
Corsair Value 3200 DDR 2x512MB
Antec 350W
3 st HDD
Det enda jag gjorde innan detta började krångla var att byta tangentbord, men det ska väl förfan inte kunna påverka?
September 1, 2002
M Hammargard wrote: Det där med "overclocking failed" är nog bara en säkerhetsfunktion. Den känner av att datorn misslyckades att starta och ger dig möjligheten att gå in i bios direkt. På så sätt slipper man att göra en "clear cmos" om man överklockat åt h-e fel...
Offtopic: Kunglig avatar! Får man gissa att den kommer från He-man-serien?
1 Guest(s)