Nåt skitskumt problem med mitt mobo/BIOS|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nåt skitskumt problem med mitt mobo/BIOS
jimjavel
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 10, 2006 - 6:48 am
sp_Permalink sp_Print

För några dagar sedan så skulle jag starta datorn som vanligt efter att den varit avstängd över natten, när jag trycker på knappen, den startar men får ingen bild.
Trycker om restart-knappen och jag får bild men det piper till och står nåt i stil med "Overclocking failed, press F1 for BIOS press *nån annan knapp som jag glömt vilken) to continue"

Okej tänkte jag, skitskumt men jag går in i BIOS och ställer ner min överklockning till ingen överklockning (jag hade överklockat från hela 2GHZ till 2.2GHz, fast jag har kört överklockat i 1½år utan problem).
Sparar och startar om, aja, det funkar, bra.

Senare när jag är på jobbet så ringer min flickvän och säger att det inte går att starta datorn för den säger att hal.dll saknas, så när jag kommer hem och ska kolla på vad det är efter jobbet så händer samma sak, ingen bild o.s.v. fast nu verkar hela BIOS blivit nollställt.
Nåja, ställer in allt igen som jag vill ha det (ingen överklockning) och bootar om, nu funkar det som vanligt, inge problem, hal.dll verkar finnas där som den ska.

Stänger av datorn för natten igen, men vad händer på morgonen när den skall startas? Jo, samma sak, "Overclocking failed" TROTS att jag inte kör överklockat, och allt är nollställt igen.

Aja, jag har ju ett nytt batteri som jag kan sätta i på moderkortet, det skulel ju kunna vara det som krånglar, sagt o gjort så bytte jag batteri inatt, men vad händer när jag startar datorn? Jo, "Overcklocing failed", trots att jag bytte batteri, DOCK så var allt annat sparat och det var inte överklockat heller, så batteriet kanske hjälpte att spara alla andra inställningar iallafall.

Men jag vill slippa att få "overclocking failed" varje gång jag startar datorn, det spelar ingen roll om jag sätter minneshastigheten på 200MHz manuellt eller på Auto, verkar få meddelandet iiallafall.

Har även uppdaterat till senaste BIOS som jag hittade men det verkade inte heller hjälpa, efter att datorn vart avstängd över natten så fick jag först ingen bild sen när jag tryckte på Restart "Overclocking Failed" igen när jag startade :/

Delarna det handlar om är

AMD A64 3200+
Asus A8V Deluxe
Corsair Value 3200 DDR 2x512MB
Antec 350W
3 st HDD

Det enda jag gjorde innan detta började krångla var att byta tangentbord, men det ska väl förfan inte kunna påverka?

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1076306
September 10, 2006 - 7:42 am
sp_Permalink sp_Print

Kolla med att byta tillbaka det gamla tangentbordet wink

M Hammargard
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 532
1076319
September 10, 2006 - 8:35 am
sp_Permalink sp_Print

Det där med "overclocking failed" är nog bara en säkerhetsfunktion. Den känner av att datorn misslyckades att starta och ger dig möjligheten att gå in i bios direkt. På så sätt slipper man att göra en "clear cmos" om man överklockat åt h-e fel...

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1076326
September 10, 2006 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

M Hammargard wrote: Det där med "overclocking failed" är nog bara en säkerhetsfunktion. Den känner av att datorn misslyckades att starta och ger dig möjligheten att gå in i bios direkt. På så sätt slipper man att göra en "clear cmos" om man överklockat åt h-e fel...

Offtopic: Kunglig avatar! Får man gissa att den kommer från He-man-serien?

M Hammargard
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 532
1076332
September 10, 2006 - 8:55 am
sp_Permalink sp_Print

Givetvis är det min barndomsidol HORDAK från He-man. Tyckte att den passade in på min personlighet. 😎

jimjavel
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
1076333
September 10, 2006 - 8:57 am
sp_Permalink sp_Print

Det skumma är att det blir bara Overclocking Failed när den vart avstängd ett par timmar eller över natten. Det är mycket märkligt, får väl testa att byta tangentbord ikväll och se vad som händer imorgon, men jag har ju inga stora förhoppningar. 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 286
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL