September 3, 2001
Ska göra fanskapet kort:
Dator A = min, 2 nätverkskort ena netgear och andra realtek.
Dator B = brorsans, 1 nätverkskort, realtek.
aningen långsammare.
Allt funkade prima tills jag bytte grafikkort mellan dator A och B, A fick en ATI Rage fury MAXX i utbyte mot ett geforce 2 pro.
Då vill helt plötsligt dator B inte hänga med i nätverket. bägge datorerna har windows xp. Har ändrat fram och tillbaka på nätverkskorten. Dator B vill helt enkelt inte ha geforce och vara "klient" eller vad det nu heter i nätverket. Min Dator A e ju gateway och jag har konfigurerat den för det. Internet delningen är oxå på.
Kablarna är de rätta, allt verkar vara rätt, förutom en grejj: Ipnumret på dator B.
Den ställer in sig själv till 169.254.163.126 automatiskt....... vad jag än gör och konfigurerar den till..... den vägrar alltså att använda 192.168.0.2 som den borde, och om jag tvingar den så funkar det inte heller.
Jag kan varken använda nätverket eller den delade internet. Jag kan inte ens få nätverket själv att fungera.
Har hållit på i 2 dagar i rad nu.... utan resultat. Det enda jag har lyckats kommit fram till är att alla 3 nätverkskorten fungerar utmärkt, och att kablarna är rätt, alltså korsade o okorsade osv. Cat5e 100tx o sånt.
Alla nätverkskort är 10/100 mbps.
ALLT VERKAR VARA RÄTT!!!
men ändå vill inte Dator B vara klient (rätta mig om det inte är namnet till en sådan dators roll).
Värt att nämna är att om jag använder Dator B som gateway, och sätter i 2 nätverkskort och delar på internet, så fungerar det SUPERBRA, inga problem whatsoever.
Är det ingen som har haft liknande problem?? eller någon som kan påminna mig om något jag kanske glömmer (vilket är ganska osannolikt).....
Är det någon känd bugg med 3dkorten? (eftersom det utbröt efter bytet)
kan oxå nämna att jag har formaterat båda datorerna, startat allt från noll och jag har båda datorerna brevid varandra nu... öppna, med allt kontrollerat och rätt..... men d fungerar ändå inte att komma in i nätverket eller internet från dator B.
🙁 hjälp mig någon snälla!!!! jag kastar snart båda datorerna från balkongen!!! (bor i nionde våningen så förvänta er inte att nånting överlever)
plz!!
MVH
September 3, 2001
heheheh... vi verkar nog ha kommit på det samtidigt.
JAG KOM PÅ FELET!! har dock inte åtgärdat det än eftersom jag inte har råd för nuvarande.
Saken är den att ati rage fury maxx har 2 grafikkretsar som tar var sin IRQ.
Men nu upptäckte jag att MAXX kortet inte kan vara i samma dator som har 2 nätverkskort. Därför funkar inte nätverket o d blir helt sketet.
Ska köpa gf4 ti4200 nu den här månaden när den kommer ut, förhoppningsvist. Då fixar sig problemet.
Det kanske inte alls var IRQ problem... verkade iaf inte så i kontrollpanelen, men det är definitivt kortet som orsakade d hela.
2 Guest(s)