Nätagg med SATA-kontakter, hot-pluggable?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nätagg med SATA-kontakter, hot-pluggable?
Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 19, 2006 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kom att tänka på att SATA-ström kontakterna har 5st kablar, medans konverters bara har 4. Den 5e oranga kabeln skall tydligen vara för hot-plugging.

*Hur fungerar det när det sitter flera S-ATA kontakter på samma oranga kabel?

*Är det 3.3v i den oranga kabeln?

*Detta gör att t.ex. alla Hipers modularnätagg inte har stöd för hot-plugging, om jag fattat saken rätt. Personligen tycker jag att det suger att det inte ges info om detta.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1025106
March 19, 2006 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Orange är 3.3V.

Alla strömkontakter finns på http://www.formfactors.org för övrigt 😉

SATA-strömkontakter måste inte sitta en och en de fungerar ändå.

Att den oranga skulle vara hot plugging vet jag inte var det kommer ifrån?! Källa?

//Andreas

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
1025107
March 19, 2006 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok

har förståss ingen källa på det, men kanske kan rota fram en...

Vad föreslår du annars att +3.3v har för funktion, iom att den inte finns på alla konverters/nätagg?

Andreas Galistel
Member
Medlem
1025108
March 19, 2006 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Ström skulle jag säga. Inget annat 🙂

Men nu är jag inte helt insatt i hur SATA-gränssnittet är uppbyggt, men att de saknas oranga-kablar på adapters är ju för att molex inte har det. 😉

Om adapters skulle innebära att SATA-diskar via adapters inte kan bli hot swap:ade så är det ju en fet miss. Jag skulle tro att det sker en omvandling till 3.3V i själva adaptern.

//Andreas

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
1025110
March 19, 2006 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm, här hittade jag något intressant, som iofs inte pekar på något med hot-pluggen att göra, men iaf. Det pekar på att nyare diskar måste ha denna oranga kabeln för att fungera... Det är också en miss enligt mig 😉

http://hardware.mcse.ms/archiv.....72160.html

Andreas Galistel
Member
Medlem
1025112
March 19, 2006 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Hot swap stöds endast via SATA-strömkontakten, men det måste de även göra via adapter, något annat skulle göra mig väldigt förvånad för annars skulle ju inte adaptern fungera ordentligt.

//Andreas

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
1025115
March 19, 2006 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Från wiki (som iofs inte gills 😉

One pin from each of the three voltages is also used for hotplugging. The same physical connections are used on 3.5-in. and 2.5-in. (notebook) hard disks.

Vilket skulle betyda att alla konverters du får med moderkort och diskar inte stöder hot-plugging/swapping

Andreas Galistel
Member
Medlem
1025173
March 19, 2006 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo om adaptern omvandlar till en 3.3V inuti adapter 😉

//Andreas

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1025184
March 19, 2006 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Som jag förstår det är 3.3V Linan för enheter som använder 3.3V. Dvs ingen "hotswap spänning" så att säga.
Läser man på hårddiskarna står det hur mycket dom drar från de olika spänningarna men jag ser bara 12V och 5V på mina diskar.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
1025341
March 20, 2006 - 12:39 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Jo om adaptern omvandlar till en 3.3V inuti adapter 😉

//Andreas

Jo, men personligen tror jag inte att en vanlig gör det, då den är väldigt liten, i princip bara SATA-kontakten... Skulle det inte krävas lite mer plats för att omvandlda den?

Andreas Galistel
Member
Medlem
1025370
March 20, 2006 - 7:37 am
sp_Permalink sp_Print

Ett motstånd?

//Andreas

cHeNg_Ho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1122
1025717
March 21, 2006 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Ett motstånd?

//Andreas

Hm.. Tror inte ens att det skulle få plats... 😕
Kan inte slakta en och kolla? 🙂

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
1025771
March 21, 2006 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag pratade med en på en amerikansk datorbutik, och han sa att det var för framtida SATA spec, och att hot plugg funktionen var inbyggd i kretsen.

På hiper sade de att de inte använde den sista oranga kabel, (fast den är med på bilderna på deras non-modular nätagg)

Jag mailade SATA-group med, men vi får la se om man får nått svar från dem. De borde väll veta om någon =)

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
1026000
March 22, 2006 - 1:26 am
sp_Permalink sp_Print

Edvuld wrote: I'm a bit interested in the functionality of the 3.3v orange cable for the power connector of S-ATA drives. Someone said that it is a must for some newer drives that need 3.3v other then 5 and 12v.

Other people says it is needed for hot-pluggability.

Will hot plugging work with "converters" from 4-pin molex power to this S-ATA power connector, since it doesn't have +3.3v, and only 5 and 12v?

SATA-IO Administration wrote:
The standard SATA power segment has a "pre-charge" pin for each supply voltage, and the only way for Hot plug to work is to mate this standard SATA power segment connector with host back plane that also has stagger pin out for the power supply, see the attached table 2 Signal and Power SATA Plug and Nominal Mate Sequence.

Your question is in regards to the legacy 4-pin Molex power, for Hot Plug, no 3.3 V. To our knowledge there is no SATA HDD that is using 3.3 V, so this is not your problem. The real problem is that by using the legacy 4 pin power supply, with no pre-charge pin, then there CAN NOT be hot plug operation.

I hope this information is helpful. Please feel free to contact us with any additional questions.

Edvuld wrote: If I understand it correctly, if I use a drive that has built in legacy 4-pin molex, then I won't be able to use hotswap, since it doesn't have the pre-charge pins.

What I really was interested in is if it should work using the type of adapter that's usually available for purchase, since these should have the pre-charge pins, for example the adapter on the picture linked below. (Sorry If I misunderstood, and that's the type that you had in mind, and thus have answered my question already. )

http://www.datorbutiken.com/se.....sata-s.jpg

SATA-IO Administration wrote: The legacy to SATA power adopter does NOT make any provision for pre-charge,
so this does not work. The only acceptable hot-plug is backplane usage as
indicated in the Table 2.

Please feel free to contact us with further questions.

Jag fattar fortfarande inte om det går eller inte med adaptern på bilden, han skriver att det inte går om jag fattar det rätt, men han skriver också att 3.3v inte är dit, så vad är då problemet...

Andreas Galistel
Member
Medlem
1026013
March 22, 2006 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

3.3V är inte ett krav, men det krävs att kontakterna är standard då de är utformade på så vis att en av de tre linorna som går in är speciellt designade för hot-swap, en funktion du inte kan uppnå med en adapter.

//Andreas

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
1026028
March 22, 2006 - 8:43 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: 3.3V är inte ett krav, men det krävs att kontakterna är standard då de är utformade på så vis att en av de tre linorna som går in är speciellt designade för hot-swap, en funktion du inte kan uppnå med en adapter.

//Andreas

Jo, men alltså, fortfarande... Eftersom att 3.3v inte är ett krav, så är 5 och 12v kvar, och de kan man få med adapter. De 2 är uppdelade på 6 pins, varav 2 är pre-charge, eftersom de är aningen längre än de andra. Om de 2 stiften är längre än de andra, i adaptern, borde det funka, eftersom det då inte finns någon skillnad mot en native S-ATA kabel, och en adapter, och det är det jag inte förstår varför det inte skall gå...

Andreas Galistel
Member
Medlem
1026099
March 22, 2006 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Adaptrarna förser inte disken helt enkelt med den pre-charge som behövs vad det verkar.

//Andreas

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
1026102
March 22, 2006 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Det verkar ju onekligen så, men hur svårt kan det vara att göra ett stift längre än de andra i kontakten...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 256
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL