August 11, 2002
Har ett gammalt nätagg på 450W som jag bytte ut eftersom 3.3v sjönk ner till ca 3 - 2.9v. Det märktes direkt när man skulle spela ett lite mer grafik krävande spel men surfa gick ju bra. Min fråga är och den kanske är lite dum...men vad kan det vara för komponent i nätagget som har gjort att spänningen på just 3.3v sjönk så mycket? De andra spänningarna låg bra.
March 22, 2005
lånar tråden lite och jag har samma problem med ett tagan 420, har ju garanti kvar på det och undrar om det är ngt som skulle gälla...
spelar jag tex BF2 så stängs ofta spelet ner och corecenter varnar att 3.3 volten är nere på ca 2.7 och fattar nu att det kan ha ett samband med ostabiliteten?
March 22, 2005
undrar om ngn annan kan läsa sina temps i bios el på ngt annat sätt och får 3.3v att ligga stadigt på ca 3.10v?
har skickat förfrågan om reklammation men vill inte bet 250:- OM nu inget skulle vara fel!
är jag tvungen att mäta med multimeter för att vara säker på att mina fjuttiga 3.10v stämmer när 5v ligger stadigt?
August 11, 2002
Det kan vara så att det kan visa lite fel....så för att du ska vara helt säker så ska du använda en multimeter.
För att återgå till trådens början så hittade jag efter letande en "bullig" kondensator. Lödde bort den och köpte en ny som jag satte dit.
Voila!! nu ligger 3,3v på 3,35v mätt med en multimeter. Det kostade mig 12kr och några timmars googlande.....men så har jag lärt mig en hel del elektronik och har nu skaffat mig en ny hobby! 😎
September 21, 2002
PrOoF: Testa med att annat agg först innan du reklamerar för att vara på den säkra sidan. OCh mät med en multimeter. Uppstår inte samma problem med att annat agg du vet fungerar så ska du absolut skicka in ditt agg på RMA. Får du inget nytt så ringer du dom 3ggr/dag och begär ett nytt 😉
November 27, 2003
Danne980 wrote: [quote=Delph1]Det kan inte stämma. Toleransen ligger på -+5% inte 0.6V 😉
//Andreas
Rekomenderade toleranser ja. Min 12V låg under 11.4V faktiskt någon gång strax under 11V men fungerade ändå.
Sakerna mår inte bra av ett sådant spänningsfall och att det faktiskt skulle fungera med en 3.3V på 2.7V vore högst otroligt.
-
12V används av processorer och moderkort idag med. Det var många år sedan dom gick enbart på 5V.
//Andreas
September 21, 2002
Snorch wrote: Tycker inte ni ska bry er ett dugg om vad alla dessa program och bios visar för värden, använd istället en multimeter..
Ja, det kan skillja i princip hur mycket som helst mellan den riktiga spänningen och den spänningen som BIOS visar. För det mesta så brukar det skilja ~+-0,1V för mig men har varit upp till 0,5V skillnad.
1 Guest(s)