June 21, 2004
Hej jag håller och planerar en filserver nu men jag känner mig lite vilsen på nätaggsdelen.
Filservern ser i dagsläget ut så här.. + 2-3 120GB ide diskar som jag har liggandes hemma.
Det rör sig alltså om 2 sata diskar & 3 ide. Självklart är det meningen att detta ska byggas ut iframtiden när jag har pengar tillgodo. Totalt kan de sitta 12 diskar i chassit...
Hur starkt nätagg behöver jag till detta? Och hur många sata kontakter sitter det i ett nätagg? Jag förstår inte så mycket av specsen på komplett där det står tex "19 x ström, 4 pin ATX12V-ingång, 15-pin seriell ATA, ström, ström, 6-pin PCI Express, ström, 24-pin ATX med avtagbar 4-pin-del" Vad betyder "ström" som står lite random emellan de andra?
Och till sist...rekomendationer på nätagg till servern mottags gärna. 🙂
March 10, 2003
Sitter idag med ett 430w enermax i min filburk. Kör Dual AMD mp2800+, 1.5gb ECCreg, ATi 7500,
Audigy1, Netgear GA311, Promise Sata300, 7 HDs, 1 DVDrw.
Finns plats för ytterligare HDs och kraften räcker till dom med.
Dock så behöver jag ett sata kontrollerkort till.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
June 21, 2004
Enermax aggen så ju inte alls fel ut. 620W har 10-sata kontakter 🙂 fast smakar det så kostar det... får nog nöja mig med 400W, de borde räcka iaf.
Btw...finns det inte splitters för sata-kontakter? Hittade inga sånna. Det ända jag hittade var en splitter från vanlig 4pins kontakt till två sata :blink:
2 Guest(s)