January 17, 2007
Jag har precis beställt en dator med en E6400 CPU, ett Radeon 1950 grafikort, 2GB 800mhz minne, samt ett bra Asus-moderkort som det skall gå att sätta Quad-core CPU i...
Min tanke är att jag skall ha möjlighet att någon gång, om 1-1,5 år kunna göra en uppgradering av datorn, sätta i en Quad-core CPU, ett DX10-grafikkort och eventuellt mer RAM-minne.
Lådan datorn byggs i är ett Chieftec-chassi med ett 500W Chieftec nätaggregat. Jag är medveten om att det finns bättre och tystare nätaggregat efter att i efterhand ha läst trådar om sådana här.
Bortsett från det - är ett 500W nätaggregat tillräckligt för att uppdatera min låda enligt ovan i framtiden, eller kommer jag att behöva uppgradera även det?
January 17, 2007
OK - så "framtidssäkert" innebär kanske idag kanske att köpa ett 6-700W nätaggregat? Intels Kentsfield-Cpuer tror jag konsumerar dubbelt upp mot dagens Dual 2 Core; d v s 130W.
Hur mycket mer konsumerar dagens Nvidia 8800-kort jämfört med mitt valda ATI 9500 Pro-kort? Hur mycket mer konsumerar en eller ett par minneskapslar till.
Kan man räkna så enkelt genom att addera tänkbara komponenter och addera merkonsumtion, eller finns det fler variabler bland framtida komponenter att ta hänsyn till?
1 Guest(s)