Nätagget poppade [Igen]|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nätagget poppade [Igen]
CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 10, 2005 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu när jag äntligen fått igång min nya monsterdator så körde jag 3DM05...

Mitt under första testet säger det BANG baki datorn, säkringen går och allt slocknar. Jag vippar tillbaka säkringen och allt funkar igen.

Vad i helvete?

Har:

Hiper 580W Nätagg
2x 7800GTX
1x A64 X2 4800+
2x Corsairminnen med flashiga activityLEDs <3
3x Diskar
3x Fläktar
1x DVD

Är nätagget för svagt? Eller vafan... Jag har ingen aning om vad den där smällen berodde på :S Hjälp, vågar ju knappt anstränga datorn :< -----------------------EDIT------------------------- Nu har agget dött... Tog ur ett kort och körde istället, funkade bra Men då jag kört WoW i typ 1 timme så dog allt helt plötsligt och det gick inte att starta igen. Så jag tog ur strömkabeln och kollade runt lite i datorn, sen då jag satte in kabeln igen pangade det till ytterligare en gång, och denna gång kom det rök. Nu behöver jag snabba svar på var i Umeå man kan köpa ett 700W+ nätagg :bgrin:

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
948727
September 10, 2005 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Prova en gång till. 😛
Inget annat sätt att få reda på det egentligen, om det blir samma fel en gång till, ta då och köp en till Hiper 580W och seriekoppla! 🙂

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
948733
September 10, 2005 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Asså nätagget lär ju inte pajja bara för att det inte skulle kunna klara av att leverera. Snarare en entern säkring som skulle gå, som när man råkar kortsluta nätagget... :bgrin:

Tror snarare på något fel eftersom proppen gick.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
948734
September 10, 2005 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

KOnstigt att säkringen smäller... snackar vi automatsäkring eller fick du byta den manuellt?
Autosäkringen går ju vid minsta kortis, den "fasta" särkingen är lite svårare att ta kål på.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
948758
September 10, 2005 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Först måste jag bara säga; HERREJÄVLAR VILKET MONSTER! Va kostade allt de egentligen?

OnT: Testa igen som sagt, funkar de inte så lämna in sålänge, förhoppningsvis får du ju ett nytt 🙂

mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
948787
September 10, 2005 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle nog tro att agget inte orkar med riktigt...
Kolla om du kan flytta omkring grejerna till andra lines på 12 volten.

Nattmannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 521
948864
September 11, 2005 - 7:57 am
sp_Permalink sp_Print

hade du kopplat in grafikkorten så de låg på varsin 12-volts lina????

Om du får igång agget igen.. Så testa att dra ur allt som inte behövs och kör med det så..

Men ditt agg borde klara av att leverera nog med ström till dina hungriga komponenter..

Kör du överklockat eller på normal hastighet??????

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
948867
September 11, 2005 - 8:16 am
sp_Permalink sp_Print

Du måste ha överklockat något grymt för att kunna pressa ut 580W ur systemet. Agget måste varit defekt snarare. Att det inte skulle ha orkat kan inte stämma då jag vet att när vi testade körde det i maxbelastning bra länge och det klarade sig alldeles utmärkt.

//Andreas

zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 555
948966
September 11, 2005 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Mkt märkligt, eftersom dagens nätagg har både överspänningsskydd & kortslutningsskydd. 🙄

CoLiC
Member
Medlem
948978
September 11, 2005 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Du måste ha överklockat något grymt för att kunna pressa ut 580W ur systemet. Agget måste varit defekt snarare. Att det inte skulle ha orkat kan inte stämma då jag vet att när vi testade körde det i maxbelastning bra länge och det klarade sig alldeles utmärkt.

//Andreas

Inte klockat alls, gissar väl mer på defekt nätagg

Men ett 7800GTX drar ju ca 280w på kraftig load typ...

Andreas Galistel
Member
Medlem
949003
September 11, 2005 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=Delph1]Du måste ha överklockat något grymt för att kunna pressa ut 580W ur systemet. Agget måste varit defekt snarare. Att det inte skulle ha orkat kan inte stämma då jag vet att när vi testade körde det i maxbelastning bra länge och det klarade sig alldeles utmärkt.

//Andreas

Nej aldrig. det drar 70W kanske. Ett helt system med 7800GTX drar möjligtvis 280W 😉

//Andreas

CoLiC
Member
Medlem
949026
September 11, 2005 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=CoLiC][quote=Delph1]Du måste ha överklockat något grymt för att kunna pressa ut 580W ur systemet. Agget måste varit defekt snarare. Att det inte skulle ha orkat kan inte stämma då jag vet att när vi testade körde det i maxbelastning bra länge och det klarade sig alldeles utmärkt.

//Andreas

Nej aldrig. det drar 70W kanske. Ett helt system med 7800GTX drar möjligtvis 280W 😉

//Andreas

[Image Can Not Be Found]

Läste fel :<

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
949302
September 12, 2005 - 12:59 pm
sp_Permalink sp_Print

RMA på agget? Testa ett annat först så att du är säker på att det verkligen är det som är defekt!

Ihmrat
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
949596
September 12, 2005 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.extreme.outervision...../index.jsp

Du skall ha ett nätagg på MINST 523w (systemet körs då på 100%, anar att du inte nämnt alla komponenter) 😀
Jag skyller på proppskåpet tills vidare, men en sak du bör notera är att antalet "watt" ett nätagg levererar är det totala. En del spänningar kommer helt enkelt med mindre kräm, du kan ev. ha krävt för mycket av någon särskild. Jag minns inte säkert vad dina grafikkort etc. vill ha, men de kräver 250w, kolla wiki på formeln för det där så kan du enkelt räkna ut hur mycket kräm (ström, Ampere) du måste ha för att driva det 🙂 (minns även att andra komponenter, t.ex. CPU kan använda samma spänning och räkna med dem... kom även ihåg att marginaler är att föredra) Jag rekomenderar i.a.f. Tagan då de levererar mycket kräm på alla fronter, de håller vad de lovar, många "högwatt-nätagg" lovar mer än de håller....

MVH
- Ihmrat

Andreas Galistel
Member
Medlem
949666
September 13, 2005 - 6:44 am
sp_Permalink sp_Print

Ihmrat wrote: http://www.extreme.outervision...../index.jsp

Du skall ha ett nätagg på MINST 523w (systemet körs då på 100%, anar att du inte nämnt alla komponenter) 😀
Jag skyller på proppskåpet tills vidare, men en sak du bör notera är att antalet "watt" ett nätagg levererar är det totala. En del spänningar kommer helt enkelt med mindre kräm, du kan ev. ha krävt för mycket av någon särskild. Jag minns inte säkert vad dina grafikkort etc. vill ha, men de kräver 250w, kolla wiki på formeln för det där så kan du enkelt räkna ut hur mycket kräm (ström, Ampere) du måste ha för att driva det 🙂 (minns även att andra komponenter, t.ex. CPU kan använda samma spänning och räkna med dem... kom även ihåg att marginaler är att föredra) Jag rekomenderar i.a.f. Tagan då de levererar mycket kräm på alla fronter, de håller vad de lovar, många "högwatt-nätagg" lovar mer än de håller....

MVH
- Ihmrat

Den där stämmer inte.
De har snott en annan psu-räknare som inte heller stämde och flashat till den med lite överklockning och vattenkylningsfeatures. Idén var väl kanske god, men de skulle ju tagit siffror som var från verkligheten istället och bygga på det.

EDIT: Stava, det var visst lite sent. Använd iaf inte den där räknaren. Den stämmer inte.

//Andreas

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
949707
September 13, 2005 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

skaffa en ups som bara fixxar strömmen (inget batteri) så borde det nog funka bättre utan att det kostar för mycket...

Ihmrat
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
949913
September 13, 2005 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Ihmrat]http://www.extreme.outervision.com/index.jsp

MVH
- Ihmrat

Den där stämmer inte.
De har snott en annan psu-räknare som inte heller stämde och flashat till den med lite överklockning och vattenkylningsfeatures. Idén var väl kanske god, men de skulle ju tagit siffror som var från verkligheten istället och bygga på det.

EDIT: Stava, det var visst lite sent. Använd iaf inte den där räknaren. Den stämmer inte.

//Andreas

Minsann! Det var mer än jag kollat upp 🙂 Bra att någon nämner det för mig, så jag slipper pinsamma situationer där jag försöker leka guru på forum 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 89
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL