August 12, 2006
Att det behövs ström till datorns interna delar är välbekant, men det behövs ju också till olika tillbehör. Vid min lilla (mini-itx) server har jag ett adsl-modem, och en switch. Varje sådant tillbehör har sin egen strömförsörjning men jag börjar tycka att det är väldigt opraktiskt att varje externt tillbehör ska kopplas in till elnätet via en egen adapter
Finns det nätaggregat för delad användning mellan dator och tillbehör? Det kan låta konstigt men jag tänker lägga ner min server i en Ikea Hol (*) tillsammans med dess nätverksutrustning och kablar så blir det snyggt och prydligt och mer eller mindre osynligt.
March 10, 2003
Dra in en grenkontakt in i korgen/lådan så slipper du flera strömkablar till väggen.
Just att alla tillbehör till datorer skall ha sin egna blykloss till transformator är ett känt problem för alla datornissar.
Värst är dom som blockarar uttag så man måste köra med extra grenuttag pga det.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
May 9, 2001
Bara att kolla vad den medföljande adaptern ger ut i spänning och ström.
Om det nu skulle passa med datorns nätagg är det ju bara att göra en egen "specialare".
Tex. på min routers nätadapter står det: OUTPUT: +5V DC 2A
Jag vet att det finns 12 volt och 5 volt på en vanlig MOLEX-kontakt i datorn.
Frågan är hur mycket ampere nätagget klarar att leverera på +5V.
1 Guest(s)