Nätdelsproblem|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nätdelsproblem
Beyla
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 27, 2007 - 6:18 am
sp_Permalink sp_Print

Helt klart finns det nån sorts högre makt som inte tycker särskilt väl om mig av nån anledning.

Är det ån här som har hört talas om moderkort som äter nätaggregat? Börjar misstänka att nåt är allvarligt fel när nätaggregatet gick sönder igår igen. Och nu verkar den helt död även med fungerande nätdel.

Så jag kommer på den briljanta idén att låta servern vikariera som speldator istället. Men nej, det var den inte beredd på. Så om nån kan hjälpa mig på traven och lista ut vad som är fel så vore jag tacksam.

Problemet är att när jag monterar den fungerande nätdelen i servern och slår på strömmen så går alla fläktar igång, men det är allt. Den bootar inte, och det verkar inte som diskarna går igång.

Testar att koppla ur strömkontakterna till diskarna och gör ett nytt försök att starta. Då gör fläktarna ett par varv för att sedan stanna helt...

För mig verkar det som att strömförsörjningen inte blir tillräcklig av någon anledning, men jag vet inte var felet ligger....

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1153548
August 27, 2007 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Prova tjuvstarta agget genom att koppla grön (ps_on) till svar jord på ATX-kontakten och sedan mäta spänningarna. Det kan kanske ge någon ledtråd.

//Andreas

Beyla
Medlem
1153611
August 28, 2007 - 3:57 am
sp_Permalink sp_Print

Misstänkte att det kunde vara nätagget som helt enkelt var för nytt och inte kompatibelt med mitt moderkort. Så jag testade ytterligare ett nätagg som jag vet håller ATX 2.03 standard. Nu kom det igång lite bättre, men fortfarande inte bra.

Med det senaste nätagget hör ag att även diskarna går i gång och cpu-fläkten snurrar snabbare. Men fortfarande verkar den inte boota. Jag har testat att byta diverse komponenter som minne och grafikkort men nu har jag slut på idéer. Ingen som har några råd att kommma med?

Andreas Galistel
Member
Medlem
1153612
August 28, 2007 - 4:40 am
sp_Permalink sp_Print

Om två helt olika nätagg ger så pass snarlika symptom skulle jag nästan chansa på ett dåligt modertkort.

//Andreas

Beyla
Medlem
1153616
August 28, 2007 - 5:26 am
sp_Permalink sp_Print

Jo, du har naturligtvis rätt. Det kanske bara är det att jag inte vill acceptera att två moderkort går sönder samtidigt.

Det finns också misstankar om att eluttagen i lägenheten har lite för hög spänning (vet andra haft problem med det i äldre hus), kanske detta kan ha påverkat? Är det nån som har erfarenhet av detta?

Andreas Galistel
Member
Medlem
1153629
August 28, 2007 - 7:47 am
sp_Permalink sp_Print

Nätaggen ska acceptera spänningar inom 220-240V utan minsta problem. Spänningen i väggen måste ligga ganska mycket fel för att det ska vara ett problem tycker man, men visst finns det en chans att den är för hög.

//Andreas

Beyla
Medlem
1153640
August 28, 2007 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

Det får bli att testa ett annat moderkort när jag kommer hem då och hoppas att jag kan få nån rätsida på det. Inte kul att köpa nya komponenter till två datorer 🙁

Andreas Galistel
Member
Medlem
1153694
August 28, 2007 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Fullt förståeligt, men ibland får man bara bita i det sura äpplet och gå vidare. Lycka till!

//Andreas

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1154664
September 4, 2007 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Välkommen till NH!

Kan du specificera noggrannare vilka komponenter du har i dina maskiner så är det lättare att se vad som är problemet.

Om jag förstår din beskrivning rätt så dog nätdelen till speldatorn och när du lånade nätdelen från servern så startade den inte alls. När servern fick tillbaka sin nätdel så vill den inte starta.

Om det här stämmer så är det inget fel på strömmen såvida inte din speldator har en helt egen propp att gå på, då den kan vara defekt.

Det mest troliga är att din speldator drar mer än vad nätdelen klarar och orsakar någon form av kortslutning. Det gör att nätagget från servern också får ett fel som "sparas" och därför sedan inte startar på servern igen.

Ett tidsproblem här är att nätagget borde gå sönder direkt efter att datorn har startats såvida det inte händer specifikt med ett speciellt spel eller en annan händelse som äter ström, där grafikkort eller processor överbelastar.

Ett andra alternativ (som är mera troligt) är att något i din speldator är felkopplat och läcker ström, men inte tillräckligt för att nätagget skall slå av, utan istället långsamt dö. En bra test här är att köra datorn på en jordfelsbrytare i ett äkta jordat uttag. då kommer nämligen jordfelsbrytaren att slå av omedelbart.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 261
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL