August 27, 2007
Helt klart finns det nån sorts högre makt som inte tycker särskilt väl om mig av nån anledning.
Är det ån här som har hört talas om moderkort som äter nätaggregat? Börjar misstänka att nåt är allvarligt fel när nätaggregatet gick sönder igår igen. Och nu verkar den helt död även med fungerande nätdel.
Så jag kommer på den briljanta idén att låta servern vikariera som speldator istället. Men nej, det var den inte beredd på. Så om nån kan hjälpa mig på traven och lista ut vad som är fel så vore jag tacksam.
Problemet är att när jag monterar den fungerande nätdelen i servern och slår på strömmen så går alla fläktar igång, men det är allt. Den bootar inte, och det verkar inte som diskarna går igång.
Testar att koppla ur strömkontakterna till diskarna och gör ett nytt försök att starta. Då gör fläktarna ett par varv för att sedan stanna helt...
För mig verkar det som att strömförsörjningen inte blir tillräcklig av någon anledning, men jag vet inte var felet ligger....
August 27, 2007
Misstänkte att det kunde vara nätagget som helt enkelt var för nytt och inte kompatibelt med mitt moderkort. Så jag testade ytterligare ett nätagg som jag vet håller ATX 2.03 standard. Nu kom det igång lite bättre, men fortfarande inte bra.
Med det senaste nätagget hör ag att även diskarna går i gång och cpu-fläkten snurrar snabbare. Men fortfarande verkar den inte boota. Jag har testat att byta diverse komponenter som minne och grafikkort men nu har jag slut på idéer. Ingen som har några råd att kommma med?
August 27, 2007
Jo, du har naturligtvis rätt. Det kanske bara är det att jag inte vill acceptera att två moderkort går sönder samtidigt.
Det finns också misstankar om att eluttagen i lägenheten har lite för hög spänning (vet andra haft problem med det i äldre hus), kanske detta kan ha påverkat? Är det nån som har erfarenhet av detta?
June 11, 2001
Välkommen till NH!
Kan du specificera noggrannare vilka komponenter du har i dina maskiner så är det lättare att se vad som är problemet.
Om jag förstår din beskrivning rätt så dog nätdelen till speldatorn och när du lånade nätdelen från servern så startade den inte alls. När servern fick tillbaka sin nätdel så vill den inte starta.
Om det här stämmer så är det inget fel på strömmen såvida inte din speldator har en helt egen propp att gå på, då den kan vara defekt.
Det mest troliga är att din speldator drar mer än vad nätdelen klarar och orsakar någon form av kortslutning. Det gör att nätagget från servern också får ett fel som "sparas" och därför sedan inte startar på servern igen.
Ett tidsproblem här är att nätagget borde gå sönder direkt efter att datorn har startats såvida det inte händer specifikt med ett speciellt spel eller en annan händelse som äter ström, där grafikkort eller processor överbelastar.
Ett andra alternativ (som är mera troligt) är att något i din speldator är felkopplat och läcker ström, men inte tillräckligt för att nätagget skall slå av, utan istället långsamt dö. En bra test här är att köra datorn på en jordfelsbrytare i ett äkta jordat uttag. då kommer nämligen jordfelsbrytaren att slå av omedelbart.
1 Guest(s)